Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RAM-minne bärbar


Jaguar

Rekommendera Poster

Jag har en gammal bärbar Acer Aspire 1362 LC med 256 MB i RAM.

Enligt instruktionen kan man uppgradera den till max 2 GB.

 

Jag köpte ett RAM minne som heter: Corsair SO-DIMM 1 GB DDR PC2700 333 MHZ.

 

När jag monterat in minnet och startar datorn så fungerar allting jättebra och snabbt i 15-20 minuter. Sedan så hänger/låser sig datorn. Skärmen fryser sig och blir suddig med ett par streck som går tvärs över. Det går inte att göra någonting.

 

Stänger av datorn och byter tillbaka till det gamla minnet och allting fungerar som vanligt.

 

Finns det någon som kan hjälpa mig med vad som kan vara problemet. Trasigt minne? Fel sorts minne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att ha båda minnen i?

 

Är det just det minne som Corsair rekommenderar för din dator, VS1GSDS333?

http://www.corsair.com/configurator/system_results.aspx?id=245770

 

Tack Cecilia för ditt svar!

Ja det är det minne Corsair rekommenderar. Har inte provat att ha båda minnena i, ska prova det i afton.

Funkar det att ha i två olika minnen i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det ska gå bra. Pröva med olika ordning på minnena också.

 

Hur är det med värmen i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det ska gå bra. Pröva med olika ordning på minnena också.

 

Hur är det med värmen i datorn?

 

Har också funderat på värmen. Men allt fungerar ju när jag kör på det "gamla" minnet.

Hur/Var ser jag hur varm datorn är?

 

Jag pratade med en vän som säger att det antagligen är fel på minnet, att det är trasigt helt enkelt. Kan det var så enkelt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst, kan det vara trasigt. Men det är inte så vanligt att minnesfel gör att det blir problem efter en viss bestämd tid och att det yttrar sig som frysning. Minnesproblem brukar oftare ge upphov till blåskärmar eller omstarter. Men om du har det gamla minnet i på första minnespositionen och det nya på andra så borde det bli annorlunda beteende om det nu beror på minnesfel. Men det är klart att det inte skadar att testa minnet med ett minnestestprogram, t ex Memtest86 http://www.memtest.org/

 

HWMonitor kan oftast visa temperaturer om det finns temperaturmätare i datorn. http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst, kan det vara trasigt. Men det är inte så vanligt att minnesfel gör att det blir problem efter en viss bestämd tid och att det yttrar sig som frysning. Minnesproblem brukar oftare ge upphov till blåskärmar eller omstarter. Men om du har det gamla minnet i på första minnespositionen och det nya på andra så borde det bli annorlunda beteende om det nu beror på minnesfel. Men det är klart att det inte skadar att testa minnet med ett minnestestprogram, t ex Memtest86 http://www.memtest.org/

 

HWMonitor kan oftast visa temperaturer om det finns temperaturmätare i datorn. http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

 

Jag provade att ha gamla minnet kvar i första positionen och det nya fick sitta i andra. Nu gick datorn i nästan en timme innan den hängde sig och skärmen frös, blev suddig med ränder. Vad tror du om det?

 

Har inte hunnit ladda ned Memtest eller program för att mäta temperaturen ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blev det ju annorlunda så då kan det ju tänkas bero på minnet i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blev det ju annorlunda så då kan det ju tänkas bero på minnet i alla fall.

 

Du menar att det kan vara fel på det nya minnet. Jag köpte det av Dustin. Har försökt komma i kontakt med dem via mail för en returförfrågan, men de har inte svarat ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer att minnen är trasiga vid leverans, men man kan också skada minnet vid monteringen om man inte är försiktig och skyddar det mot statisk elektricitet.

 

Jag tror det är bäst att du kör ett minnestest innan du returnerar minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag reklamerade minnet till Dustin och fick idag det nya. Nu fungerar allt klockrent! Minnet ser lite annorlunda ut än det som inte fungerade trots att de är märkta likadant. Kanske har Corsair gjort fel och felmärkt minnet så att det inte var kompatibelt med min dator.

 

Tack för alla goda råd och tips iallafall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, jag trodde jag var tokig när ingenting fungerade. Det VAR ju rätt minne enligt Corsairs hemsida. Och hur mycket jag än Googlade om mitt problem så verkade det inte som om någon haft samma problem. Men nu när jag fick det nya minnet och det inte ser likadan ut som det som inte fungerade trots samma märkning så misstänker jag att det måste vara Corsair som strulat. :rolleyes: Hursomhelst så tycker jag att detta forum är GULD och stöter jag på några problem i framtiden så kommer jag givetvis komma hit igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...