Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatera BIOS från F1


Daniel H

Rekommendera Poster

Hej hej!

 

Det går inte lång tid från att jag avslutar en tråd, ett ämne, förrän jag startar upp en ny. Jag har en dator med ett moderkort av modellen Gigabyte 770TA-UD3 Jag gick in i BIOS och tryckte F9 och fick då upp en ny skylt med tex BIOS-version som det stod F1 på. Jag fick rådet på min förra tråd att uppdatera till F2 och fick då rådet att spara den i ett USB-minne och sedan gick vidare till Q-flash genom att trycka F8 när datorn startas. Men det var enklare sagt än gjort. Hur får jag tag på version F2 för att spara den på ett USB-minne? Jag var inne på Q-flash ändå men insåg att jag nog inte skulle gå vidare utan att fråga om råd först.

 

Jag har även Xpress recovery2 på datorn och det står att man skall trycka F9 för att få upp den när datorn startas men inget händer när jag gör det. Är det någon som vet vad det beror på?

 

Ps Min förra tråd heter "Komplettering till datorbygge" under fliken "Köpa dator" om någon undrar något mer om min dator. Om du gav mig råd på den men inte varit inne på länge så se det näst sista inlägget där jag tackar er som hjälpte mig. Ds

 

Mvh Daniel H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Daniel,

 

Jag känner mig lite skyldig till ditt datorbygge och känner nu att jag bör nog ta dig ett steg vidare. Jag har inte läst tråden du hänvisar till på ett tag. Minns inte om det var jag som föreslog en uppdatering till BIOS-version F2.

 

Du hämtar BIOS-versionen till ditt moderkort på nedanstående länk:

 

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_DownloadFile.aspx?FileType=BIOS&FileID=15425

 

1. När du hämtar BIOS-versionen sparar du den på din hårddisk. Lägg den gärna i en mapp.

2. Packa upp filen och spara bin-filen på en minnespinne.

3. Låt minnespinnen sitta kvar i datorn och starta om den.

4. Aktivera BIOS och välj att återställa inställningarna till "Default settings".

5. Spara inställningarna och starta om datorn igen.

6. Starta upp Q-flash och följ de instruktioner du får där. Det är väldigt enkelt att uppdatera BIOS på Asus- och Gigabyte-moderkort idag. Båda tillverkarna har programmeringsfunktion (Flash-funktion) inbyggt i BIOS.

7. När du är klar skall du kunna se en information om vilken knapp du skall trycka ned för att nollställa (Reset) BIOS. Gör detta och starta om datorn.

8. När du startar om datorn kommer du att se att moderkortet uppdaterar BIOS-kopian också. Ditt Gigabytemoderkort har två kretsar för BIOS, en huvudkrets och en backup som används utifall huvudkretsen havererar. Om BIOS i huvudkretsen identifieras och verifieras av moderkortet till att vara korrekt kopierar datorn över denna information till backupkretsen.

9. När det är klart kommer datorn att starta upp. Det kan också bli så att den startar om en gång till efter kopieringen.

10. När datorn startat upp normalt kan du starta om den igen och gå in i BIOS för att göra de ändringar du vill ha.

11. Spara inställningarna och starta om datorn.

12. Nu är uppdateringen av BIOS klart.

 

För att få igång Xpress Recovery måste du göra följande:

 

1. Se till att du har en del av din hårddisk i storleksordningen som motsvarar din installation (med Windows 7 ca. 25-30GB).

2. Den partition som du delat av från din hårddisk får inte vara formaterad. Det skall stå "Inte allokerad" när du titta på den i "Diskhanteraren".

3. "Diskhanteraren" får du fram genom att högerklicka på ikonen "Dator" och sedan väja "Hantera" i menyn.

4. Du får upp ett nytt fönster och i vänstermenyn hittar du "Diskhanteraren".

5. Om allt stämmer enligt ovan ser du till att ta fram din CD/DVD som du fick med moderkortet.

6. Lägg skivan i din optiska läsare och starta om datorn.

7. När du ser att datorn startar upp trycker du på knappen F12 så du får upp en startmeny.

8. Välj att starta från CDROM och tryck på Enter.

9. Nu kommer Xpress Recoery att initsieras första gången och installeras på din hårddisk.

10. Välj att göra en "Backup" och din dator kommer nu att skapa en återställning av ditt system på den icke allokerade partitionen på din hårddisk.

11. När datorn är klar med detta kommer den att starta om automatisk.

12. När datorn åter är i Windows kan du ta ur skivan från din läsare.

13. Nästa gång du startar om din dator kan du trycka på knappen F9 så skall du se att Xpress Recovery fungerar.

 

Jag hoppas du är nöjd med ditt datorbygge. Det var en lång process innan du fick igång den, om jag inte minns fel. Vad jag också kan minnas var att du hade problem med grafikkortet och fann till slut att det inte var helt nedtryck i sloten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Åge!

 

Tack för ditt svar. Du behöver inte känna dig skyldig, tvärtom så har du hjälpt mig otroligt mycket. På förra tråden (Komplettering till datorbygge) avslutar jag tråden med att tacka alla som har hjälpt mig och där finns du med. Slutsumman var att datorn fungerar utmärkt och jag är väldigt nöjd med den.

 

Det är inte lätt att komma ihåg allt och det är därför jag återkommer med frågor. Men jag skriver igen när jag har prövat dina råd och berättar hur det har gått.

 

Mvh Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Daniel,

 

Jag får passa på att tacka dig för dina snälla ord! :-)

Alltid lika trevligt med respons när något går bra.

 

 

Återkom gärna med resultatet.

 

Innan du uppdaterar BIOS, är det av något särskilt skäl till att du gör det? Gigabyte har kommit med en ny BIOS-version, ännu i Beta-stadiet. Är det inte bråttom en uppdatering kanske du skulle vänta tills den finns som fullvärdig version. Beta-versionen har stöd för AMDs kommande 6-kärnade CPUer. Det kommer den fullvärdiga versionen också att ha när den är klar. AMDs 6-kärnade CPUer lanseras den 27 april 2010.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Daniel,

 

Ett förtydligande när det gäller din BIOS-uppdatering.

Filen du sparar på ett USB-minne heter:

 

770TAUD3.F2

 

När du startar datorn och använder F9 för att starta QFlash ser din minnespinne ut som en hårddisk, HDD. Det är här du skall leta upp filen ovan.

Det kan för en ovan vara lite konstigt att ett USB-minne tolkas som en hårddisk, HDD, men så är det i det här fallet.

 

Kom på detta under nattens sömn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nej det är ingen annan anledning än att jag vill uppdatera datorn så att den är fräsch i sina drivrutiner så att säga och eftersom du nämnde detta i förra tråden så tänkte jag följa upp det. Men om du tycker att det är bättre att jag väntar och behåller den version jag har på BIOS:et fram till 27 april så kan jag göra det, det är ingen fara med det för mig. Är det samma länk och samma tillvägagångssätt som du beskriver ovan?

 

Mvh Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Daniel,

 

Jag läste igenom den tidigare tråden och ser att jag föreslagit en uppdatering av BIOS. Orsaken är att det finns några förbättringar som stabiliserar datorn bättre.

 

Eftersom det kommer en ny BIOS-version ganska snart tycker jag du väntar med att uppdatera till dess beta-versionen är en fullversion. Det är inte nödvändigt för att dig att lägga in betaversionen.

 

Du använder samma länk men väljer istället den senaste (tror betan heter F3C just nu).

Därefter använder du samma förfarande som beskrivet ovan. Tänk bara på att filnamnet blir lite annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen Åge!

 

Nu är vi gått förbi den 27 april då den nya BIOS-versioner har släppts. Du ville ju att jag skulle skriva tillbaka och berätta hur det gått och det gör jag så gärna. Nu har det dock inte hänt så mycket än. Jag tryckte på länken som du hade rekommenderat men där fanns fortfarande F2-versionen verkade det som. Filen där heter: mb_bios_ga-770ta-ud3_f2...exe. Men den skall det väl inte vara? Jag snokade runt lite på samma sida och hittade den här länken:

 

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_Model.aspx?ProductID=3272&ver=#anchor_os

 

Är det den här versionen jag skall ha: F3D?

 

Mvh och tacksam för svar

 

Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Daniel,

 

Gigabyte har ännu inte släppt F3D som en fullversion utan den är fortfarande på BIOS-betastadiet. Om du väntar lite till kommer den snart att ha ändrats från Beta till fullversion. Gigabyte jobbar hårt på att få så många av deras moderkort med socket AM2+ och AM3 att få stöd för de fyra nya AMD-CPU:erna med 6 kärnor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för svar. Jamen då väntar jag. Skall jag då kunna trycka på samma länk som du skrev från början eller var det rätt länk som jag hade hittat?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Daniel,

 

Länken jag gav ovan går direkt till F2 enbart. För att kunna se alla BIOS-versioner använder du den länk du har själv i ditt inlägg. Den tar dig till den allmänna sidan för ditt moderkort. Direktlänken till den BIOS-versionen får du här:

 

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_DownloadFile.aspx?FileType=BIOS&FileID=15849

 

Jag föreslår dock att du använder dig av den allmänna adressen. Det kan mycket väl bli så att när Betaversionen är en fullversion kan den också har fått ett annat versionsnummer.

När det gäller uppdatering av BIOS anser jag att man endast skall uppdatera moderkortet med Betaversioner i de fall då man har stora problem med kortet. Har man inte stora problem, som i ditt fall, anser jag att man skall vänta tills en fullversion finns tillgänglig. Det är onödigt att uppdatera BIOS ofta.

 

Jag tror att Gigabyte jobbar på en ny version som stöder samtliga fyra nya Phenom-CPUer. Betaversionen kanske bara stöder en eller ett par av de nya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej!

 

Nu var det länge sedan jag skrev på den här tråden. Får se om det finns något intresse kvar. Jag sökte ju en ny uppdatering för BIOS på mitt moderkort (se ovan). Det var du, Åge som svarade senast. Jag undrar om det har kommit någon uppdatering ännu? Jag har snokat lite och jag undrar om den här länken är rätt?

 

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3272#dl

 

Är det den senaste uppdateringen? Jag har inte uppdaterat BIOS:et någon gång så jag gissar att jag har F1 fortfarande. Jag har ännu inte riktigt förstått hur jag skall se vilken BIOS-version jag har?

 

Tacksam för svar, av någon

 

Mvh Daniel H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag titta på länken du hade i posten.

 

Version F3, släpptes i Maj, den innehöll uppdateringar för nya 6 core AMD processorer.

 

Men man börja med en ny F4beta version 02.08.10.

 

Vet inte hur länge dom håller den som Beta, det kan ta minst en månad till innan den blir full version.

 

Vilken version du kör borde du se när du öppnar Bios, det brukar finnas med på på första sidan.

 

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...