Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Betydligt försämrat batteri


Bert

Rekommendera Poster

Jag köpte för två år sedan en Fujitsu-Siemens Amilo PA 2510 laptop. För det mesta har jag kört den på nätspänning och vi de tillfällen jag använt batteriet, har det fungerat bra. För ett par veckor sedan upptäckte jag att kraften tröt ovanligt snabbt och datorn slocknade bara efter ca en halv timmes tid. Trots det visade det sig att 30% fanns kvar av laddningen, då datorn startades på nytt med nätspänning. En av mina gamla laptoppar fick ett program, som kalibrerade batteriet på nytt, så jag undrar om det finns någon hjälp för Amilon, eller är batteriet helt enkel slutkört?

Kanske någon anna har råkat ut för samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter tyvärr som att du har ett slutkört batteri. Jag vet inget du kan göra förutom att köpa ett nytt batteri.

 

Tänk på att alltid ta bra hand om ditt batteri för att öka livslängden. Att hela tiden köra på nätanslutning är inte bra. Om du hela tiden ska köra på nätanslutning så ska du ta ur batteriet ur datorn.

 

Annars så gör du så att du kopplar in datorn till nätet och sen när batteriet är uppladdat så kör du på batterikraft istället tills batteriet tar slut. Då kopplar du in datorn till nätet igen och laddar upp batteriet igen och så håller du på så.

 

För att ett batteri ska må bra så måste det användas regelbudnet och för att det ska må allra bäst så ska det vara helt eller nästan helt urladdat innan du laddar batteriet igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag inser att jag har gjort fel och skall sköta bättre om mitt nya batteri. Tack för hjälpen!

Bert

 

 

 

Det låter tyvärr som att du har ett slutkört batteri. Jag vet inget du kan göra förutom att köpa ett nytt batteri.

 

Tänk på att alltid ta bra hand om ditt batteri för att öka livslängden. Att hela tiden köra på nätanslutning är inte bra. Om du hela tiden ska köra på nätanslutning så ska du ta ur batteriet ur datorn.

 

Annars så gör du så att du kopplar in datorn till nätet och sen när batteriet är uppladdat så kör du på batterikraft istället tills batteriet tar slut. Då kopplar du in datorn till nätet igen och laddar upp batteriet igen och så håller du på så.

 

För att ett batteri ska må bra så måste det användas regelbudnet och för att det ska må allra bäst så ska det vara helt eller nästan helt urladdat innan du laddar batteriet igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag återkommer till mitt dåliga batteri och hoppas på goda förslag på tillförlitliga inköpsställen. Det finns ju en hel del av dem. Batteriet är av typ BATL51.

 

 

 

 

Jag inser att jag har gjort fel och skall sköta bättre om mitt nya batteri. Tack för hjälpen!

Bert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sökt runt lite men jag kan inte hitta batteriet på någon svensk sajt. Inte ens på amazon finns batteriet i sortimentet.

 

Det kanske är bäst att höra med tillverkaren om dom kan ordna fram ett batteri som reservdel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det där låter ju bra. Typbeteckningen fanns på en engelsk site, men jag skall nog studera din link närmare och priset är verkligen förmånligt. Tack alla för den hjälp man får här!

Bert

 

 

Hej!

 

Här finns ett ersättnings batteri för 599:- till Fujitsu-Siemens Amilo PA 2510, tror ej det går att få så mycket billigare.Men ring och kolla för batteribeteckningen du skrev stämmer ej.

 

http://www.teknikimporten.se/?cat_id=38&head_id=21&gclid=CKfA1pq3gaECFUGMzAodOi_SuQ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...