Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vibrationer från chassit


Hakke

Rekommendera Poster

Jag använder ett Gigabyte Triton-chassi och har väldiga problem med vibrationer. Jag har försökt dämpa med dämpningsmatta i skumgummi, jag har klätt in allt som limmet fastnar på. Jag har bytt nätagg,lika förbenat låter det

som en hjulgrävare på tomgång.

 

Jag har även lossat hårddiskarna och lagt dem på skumgummi. Det var en framgång! Tyst som i graven! Ända tills jag satte sidoplåten på plats och skruvade till den på baksidan.

 

Med sidoplåten på på plats dånade chassit som vanligt. Det jag kan göra då för att få det lite tystare är, eftersom datorn står under skrivbordet är att ta ett lämpligt långt föremål och kila in det mellan datorlådan och undersidan av skrivbordet, hårt.

Det tystar vibrationerna tillfälligt, jag får flytta tryckpunkten lite då och då när oljudet kommer igen.

 

Det jag inte förstår är varför datorlådan är tyst med sidoplåten borta och lever djävulen när den är på plats?

 

Finns det någon "out there" som har en susning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste du ha på den där plåten?

Plåten du hänvisar till anses viktig av konstruktörer för att undvika strålning, ljudproblem och i viss mån tillfälle att filtrera bort damm som proppar igen viktiga fläktar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej isåfall vet inte jag vad du ska göra.

Om du inte vet vad du pratar om , varför försöka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt problem är nog ett svårlöst problem. Sannolikt fungerar din låda som en resonanslåda när sidoplåten kommer på plats.

När sidoplåten är borttagen är inte lådan "komplett" och resonans uppstår inte lika lätt. Dessutom kan ditt skrivbord, där din dator står, förstärka denna effekt.

För de som musicerar och som använder stämgaffel känns kanske det här igen. Med en stämgaffel som vibrerar (efter att man givit den ett litet slag) kan man med en avstämd låda förstärka ljudet från stämgaffeln så att man hör den akustiskt. Lådan är avstämd till stämgaffelns 440 Hz.

 

Din låda fungerar som lådan för stämgaffeln och du har vibrationer i lådan som förstärks när lådan är sluten. Då blir lådan "avstämd" till en viss frekvens som förstärks.

Om du flyttar lådan från ditt bord och ställer den direkt på golvet, märker du någon skillnad i ljudnivå?

 

En tanke som slår mig är om du provat att lägga en tätningslist utefter kanterna på sin sidolåda. Den tätningslist jag tänker på är en liknande den som man använder för att täta fönster och dörrar med. En tunn gummibaserad list med dubbelhäftande tejp på ena sidan.

Det ljud du har kan vara vibrationer som uppstår i sidoplåtens mellanrum mellan själva lådan och sidoplåten.

När du försöker dämpa ljudet kan själva dämpningen bero på att ditt chassi blir något skevt och det dämpar upp ljudet. Med värmen i lådan ändrar sig metallen lite och de förändringar som sker gör att du måste flytta "belastningen" på lådan för att vibrationerna mellan lådan och plåten åter skall dämpas.

 

Din låda är en kvalitetslåda och jag var själv nära att köpa en likadan när byggde min senaste dator. Lådan var slut i lager och butiken kunde inte upplysa om hur lång tid det skulle dröja innan de fick in nya.

Din sidoplåt har sannolikt en falsad kant baktill där du drar i skruvarna. Mellanrummet mellan bakkanten på lådan och sidoplåten kan också vara "boven i dramat". Även här skulle jag föreslå att du provar att lägga en tätningslist.

 

Ytterligare ett förslag jag kan ge dig är att du kan försöka förstärka sidoplåten. Om du har tillgång till en stabil list i trä eller metall kan du fästa ett kors på insidan av sidoplåten så långt den tillåter. Genom att lägga en stabilisering, likt de man lägger under hyllor, broar m.m. för att förstärka hållfastheten, gör du också att sidoplåten i sig inte kan vibrerar lika mycket.

 

Hoppas förslagen kan ge dig lite idéer om hur du skall gå vidare med att få bort ljuden i lådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Åge!

Jag ska försöka med det du ger förslag på, har även funderat på gummiupphängning av hårddiskarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...