Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kontroll på Användar konto


swikman

Rekommendera Poster

I 7:an finns ett verktyg som jag uppskattar, att man kan enkelt ställa in vilka tider ett visst konto kan användas. Att ha lite koll på hur mycket tid som barnen sitter vi datorn tycker jag kan vara bra, man slipper mycket "ska bara", kontot loggas ut vid inställd tid.

 

Men det finns ett litet problem, rätt ofta frågas efter admin lösen för att kunna uppdatera wow tex eller om varje gång Combat arms startar (spel som sonen spelar) eller något annat program startar.

Meningen är att han ska kunna använda spel och program utan att känna till lösenordet.

 

Nån som har en lösning, jag har ställt in så han ska kunna använda alla program (tror jag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I 7:an finns ett verktyg som jag uppskattar, att man kan enkelt ställa in vilka tider ett visst konto kan användas. Att ha lite koll på hur mycket tid som barnen sitter vi datorn tycker jag kan vara bra, man slipper mycket "ska bara", kontot loggas ut vid inställd tid.

 

Men det finns ett litet problem, rätt ofta frågas efter admin lösen för att kunna uppdatera wow tex eller om varje gång Combat arms startar (spel som sonen spelar) eller något annat program startar.

Meningen är att han ska kunna använda spel och program utan att känna till lösenordet.

 

Nån som har en lösning, jag har ställt in så han ska kunna använda alla program (tror jag)

 

Uppdateringar faller under adminstratörskontot, därav frågan.

Du har antagligen UAC påslagen med!

Prova att stänga av UAC och se om det blir ngn skillnad.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det är ju inte rekommenderat att stänga av UAC, särskilt inte med en dator som används av barn.

 

Borde man inte kunna fixa det genom att ändra behörigheten till spelmapparna? Jag har för lite erfarenhet av Windows 7 för att veta dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju genom att hitta programmets mapp, ändra behörigheter.

Högerklicka på mappen, välj fliken säkerhet, titta vilka rättigheter som du som admin. har,

markera barnens konto, klicka på redigera och tilldela dem samma rättigheter som du som admin. har, klicka verkställ och Ok!

Så borde saken vara OK! , och du behöver inte justera UAC, vilket är klokt att låta bli.

Lycka till

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju genom att hitta programmets mapp, ändra behörigheter.

Högerklicka på mappen, välj fliken säkerhet, titta vilka rättigheter som du som admin. har,

markera barnens konto, klicka på redigera och tilldela dem samma rättigheter som du som admin. har, klicka verkställ och Ok!

Så borde saken vara OK! , och du behöver inte justera UAC, vilket ärt klokt att låta bli.

Lycka till

Mvh

Mats H

Tack så mycket!

Ska genast hem och pröva, måste dock fråga, vad är uac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har inte lyckats (ännu)

Jag har försökt ändra egenskaperna men det har inte hjälpt, ska man logga in som admin och göra ändringar eller loggar man in som vanlig användare ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha admin-rättigheter för att få ändra behörigheter och rättigheter.

 

Hur gör du och vad händer? Får du något felmeddelande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag loggar in på admin kontot, sen går jag till mappen där spelet finns, egenskaper på själva mappen sen säkerhet, ändrade till fullständiga rättigheter och prövade sen. Men det kom upp samma ruta där man måste skriva in lösen för att programmet ska kunna starta.

 

Jag prövade dra ner reglaget på UAC för att testa men då kom ett felmedelande när man startade spelet.

 

När det grupp eller användarnamn, Det finns (i min dator) Admin, system, Användare, priviligerad användare, vart kommer det ifrån. Finns dom grupperna automatiskt eller är det något man skapar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grupperna finns från början.

 

Är det för gruppen Användare du ändrar till fullständiga rättigheter?

Har du fått det till att behörigheterna för Användare är detsamma som för Admin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är för användare jag ändrade rättigheter, jag har kunnat bocka i alla rutor utom den som är längst ner. Tror att det står särskild behörighet eller liknande.

 

jag ska kolla lite på länken.

 

Ni som är "staff" är ni anställda på tidningen och sitter och svarar på frågor hela dagen? har ni andra uppgifter? Nyfiken bara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en annan sak om jag installerar ett program i admin kontot eller på användare, finns det då tillgängligt att använda på det andra kontot, eller måsta man installera det igen ?? jag vet ju inget :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som är "staff" är ni anställda på tidningen och sitter och svarar på frågor hela dagen? har ni andra uppgifter? Nyfiken bara

Nej, vi är inte anställda utan vi är vanliga medlemmar som är i forumet varje dag och därför har blivit tillfrågade om vi vill vara moderatorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en annan sak om jag installerar ett program i admin kontot eller på användare, finns det då tillgängligt att använda på det andra kontot, eller måsta man installera det igen ?? jag vet ju inget :blink:

 

Programmet finns på hårddisken, det delas av de olika kontona, men på det sett som du sätter upp villkoren för det!

Men som admin har du rätten att uppdatera och förändra det, andra bara att köra. t.ex!

Unika rättigheter kan tilldelas olika användare,.

 

Rekommenderar att du sätter upp ett unikt "Test konto" som du kan testa dig fram till den modell du önskar.

Var noga med att anteckna hur du gör inställningar och förändrar dem.

Inget man till sist kommer ihåg i huvudet!

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...