Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
ruben

Vill byta Grafikkort men klarar Burken det?

Rekommendera Poster

ruben

Jag har nu hd 3850 grafikkort med 1 st DVI, 1 st VGA.

Vill byta till ett kort med 1 st HDMI, 1 st DVI. Allt för att enkelt koppla upp Lcd-TV:n i högsta möjliga upplösning.

Det ska vara enkelt och byta från skärm till TV.

Ati Raedon ska det helst vara.

Klarar jag detta!(jag har bytt,det tidig. hade inte Hdmi trots info.

Sapphire Radeon HD4350 LP HDMI 512MB

Vad Är det jag ska kan andvända?

Har:

Fujitsu siemens

Scaleo P2 AMD 69 ovm-fmh

Skärm

Samsung Sync master P2450

Tack för ni delar med er!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
RN

Om du fortfarande också vill ha bibehållen prestanda bör du istället kika på HD4670, vilket är tämligen jämförbart med HD3850.

Men har datorn AGP eller PCIe? Titta efter med GPU-Z...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ruben

Jag har just nu inte tillgång till datorn, men det kan vara AGP.

Jag leta efter teknisk manual det enda jag fann var Scaleo P, som är en äldre dator den hade AGP, men ochså en

PCIe-slot.

Så min tanke var att Byta från AGP till PCIe, hoppas det går eller får jag förlust på något vis?

Hitta inga AGP ATI RAEDON med HDMI!

Tack för ditt förslag det verkar bra, men jag vet inte hur mycket jag har i nätaggreggatet, HD 4670 krävde tydligen 400-550w.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Åge N

Det finns grafikkort för AGP-sloten med HDMI-utgång.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1440

Innan du köper ett grafikkort bör du, precis som RN skriver, kontrollera nogsamt om du har AGP eller PCIe.

Effektförbrukningen för ett HD3850 är ca. 95W när det pressas till max.

Effektförbrukningen för ett HD4670 är ca. 60W när det pressas till max.

Således är effektförbrukningen för RNs föreslagna HD4670 lägre än för HD3850.

Om vi ser effektförbrukningen från HD4670s sida så förbrukar HD3850 drygt 50% mer effekt.

Korten är också, precis som RN skriver, jämförbara.

Det grafikkort du själv föreslår, HD4350 LP, drar som mest runt 30W. Spelprestandan på det kortet är klart sämre än de två ovanstående.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ruben

Tack, ÅGEn och RN!

Jag har tittat igenom AGP korten Det nyaste av dom är ett problem kort(gigabyte-Dustins köpare.)

Dom andra är lite äldre o några var med adapter eller Hdmi utan ljud, men jag kom fram till Två

ASUS Radeon HD4650 1GB AGPNätaggregat krav gick inte att få fram inte ens hos ASUS.Tyvärr gick det inte att få fram om det hade Ljud i HDMI-men det fanns butik i staden där jag bor får kolla där.

HIS Radeon HD 4650 1GB DDR3Har ljud i Hdmi, 400W är kravet

När jag GOOGla på Agp+Hdmi så fick jag fram en artikel om att flera företag som pruducerar Grafikkort har lagt ner tillverkningen av AGP. Det ger ju svar till det dåliga utbudet.

På PCIe sidan så har jag valt detta kort.

Jag skulle föredra att andvända PCIe om det är möjligt? i stället för AGP.Men det finns inget skrivet om det jag fann ingeting. Är det någon som vet? När AGP kom så fanns möjligheten att köra sina gamla PCI-grafikkort på ett AGP-kort.

SAPPHIRE HD 4670 512MB GDDR3 PCI-E (New Edition)Nätagg minst 400W, enligt Sapphire.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
RN
Jag skulle föredra att andvända PCIe om det är möjligt? i stället för AGP.Men det finns inget skrivet om det jag fann ingeting. Är det någon som vet?

Jag föreslog dig tidigare att använda GPU-Z för att ta reda på det...

a9ls9s.jpg

...men även CPU-Z ger viss info:

24o3io9.jpg

Förvisso finns/fanns hybridlösningar som hade både AGP & PCIe (t ex ASRock 939Dual-SATA2) men att din dator skulle ha nån sån typ av lösning tvivlar jag på (då detta inte var alltför vanligt).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ruben

Jag tackar så mycket två mycket bra program och jag kört dom på min Laptop med gott resultat.

Har inte kommit åt scaleo p2 ännu.

Här är resultatet när jag sökte på Scaleo p, fick fram en dator med både AGP,PCIe.

http://uk.ts.fujitsu.com/rl/servicesupport/techsupport/Consumer/Scaleo/Scaleo_P/SCALEO%20P.pdf

Vad beträffar scaleo p2 amd 69 0vm-fmh så har det löst sig det ska vara scaleo p2 amd690 vm-fmh.

Sökte på Amd 690 vm-fmh men satte i hop bokstäverna så fann jag det jag behövde.

Det är Pcie så det är klart. Tack för all hjälp.

Amd 690 vm-fm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
RN

Det händer att jag läser trådar från början igen för att ev få nya infallsvinklar. Inte för att det hade behövts nu, kan man tycka, då det redan verkar klart med att du har PCIe... Dock slog det mig vad du skrev om HD3850 och "jag har bytt,det tidig. hade inte Hdmi trots info"; det kan vara viktigt att använda adapter som har följt med i just grafikkorts-kartongen. Någon, eller bägge, av DVI-portarna på ditt HD3850 bör nämligen klara av HDMI (åtminstone ifall man kan leva med att ljudet kanske inte följer med, men som ju går att lösa på annat sätt) om du bara monterar en förhoppningsvis medföljande DVI -> HDMI-adapter. Så kika efter i kartongen...

Ifall du nu ändå inte kommer undan ett köp av nytt grafikkort så skulle jag vilja föreslå ett HD5xxx, och förslagsvis då HD5770 för runt 1500kr. Då får datorn även en skjuts framåt i spelprestanda, till ett klart överkomligt pris. Och angående portar har kortet inte bara en HDMI utan även en Displayport, vid sidan av de vanliga DVI...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Åge N

Om du väljer att köpa ett HD5770 så tänk på att den prestandahöjning du får gäller enbart spel. Tänk också på att ett sådant kort drar bortåt 110W när det går på för fullt.

Jämför det med det nuvarande HD3850 som drar max 95W

och ett HD4670 som drar max 60W.

Väljer du ett HD5770 bör du ta dig en allvarlig funderare på att byta nätaggregat också. Det behöver du inte göra om du byter till ett HD4670.

Ett HD4670 kostar hälften mot ett HD5770.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ruben

Jag har kunnat köra GPU-z nu på datorn, och det är Pcie x16 2.0.

Jag har kollat lite bhd5770, men det är värsting kort, och kräver en del av Moderkort och Nätagg.

Så det blir ett HD4670, till halva priset, Och så att jag kan få se HDTV med Ljud.

Tack till ÅGEn och RN.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...