Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med grafikkortet


Strafero

Rekommendera Poster

Idag öppnade jag min dator för att städa lite. När jag skulle ta bort grafikkortet märkte jag att det satt fast med buntband, knippsade av och tog ur det, blåste lite och dammsög lite försiktigt. Satte sedan tillbaka grafikkortet och satte ihop fronten som vanligt. Pluggade in alla kablar inklusive skärmkabeln i skärmuttaget på grafikkortet.

 

Startade datorn och skärmen var svart, HELVETE tänkte jag och stängde av och kollade läget, allt såg ju bra ut.

 

Sen märkte jag också att fläkten på grafikkortet inte varvar ner som den brukar vid uppstart.

 

Funkade prima imorse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog du bort nån kabel? Testa att ta ut kablarna och sätta in dem igen. Alla kontakter som sitter i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog du bort nån kabel? Testa att ta ut kablarna och sätta in dem igen. Alla kontakter som sitter i datorn.

 

Den enda kabeln jag tog ur var den som satt i grafikkortet, den har sex hål, vet inte vad den typen av kabel heter.

 

Men kan grafikkortet ha tagit stryk av att jag dammsög?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan det ju vara processorn som inte börjar köra. Vad gjorde du mer för städning än att ta ur grafikkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man inte testa att sätta på mer sån där kylgrej på processorfläkten?

Inte mer, men möjligen byta ut. Det heter ju visserligen kylpasta men den kyler ju inte i sig själv, utan används för att förbättra värmeöverföringen från processorn till kylfläns genom att se till att där inte blir någon luft emellan. Om Strafero har lossat kylflänsen från processorn så måste kylpastan tas bort och ny läggas på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska aldrig damsuga i en dator (statisk elektricitet). Kan bli väldigt dyrt.

Köp i stället luft på burk och blås rent datorn i fortsättningen.

 

Prova att ta ut graf kortet och montera dit det igen, Anledningen till att det var buntband var troligen att kortet är ganska tungt

och blir hängande neråt så att det tappar kontakten i pci porten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...