Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Formatera om allt

theCatWoman

Recommended Posts

theCatWoman

Jag har inget ljud efter formatering (som startade automatiskt efter blå skärm). Jag vill formatera om hela eländet igen. Hur går jag tillväga? Har en Fujitsu Siemens med en del förinstallerat, en sån där inköpt på El-Giganten för ca 2,5 år sedan. Har gjort 3 st s k Recovery skivor. Ska jag använda dom? Starta med dom? Jag är helt dummie när det gäller datorer. Kan någon hjälpa mig pedagogiskt hur jag gör?

Tackar, bockar och bugar.

Jag vet inte riktigt hur man ska göra med just recovery skivor har du nån installations skiva du kan starta från? Annars testa att starta från recovery skiva. Vad händer om du startar datorn bara?

theCatWoman

Datorn fungerar, men stänger av sig ibland och ljudet har inte fungerat sedan den automatiskt formaterades om. Jag fick inga skivor med, allt var förinstallerat. Fick dock hjälp av support då på Fujitsu att skapa Recovery skivor. Hur använder jag dom och när? Fattar ingenting av det tekniska.

Jag vill alltså starta om från början med grundinställningarna som var då jag köpte eländet. Hur gör jag??

Testa att trycka på att gå in i bios eller boot menu när datorn startas och bilden med fujitsu siemens eller något visas. starta ssen från cd och sätt in recovery skivan. är det en bärbar dator?

Jag vill alltså starta om från början med grundinställningarna som var då jag köpte eländet. Hur gör jag??

Om du har en Fujitsudator är det inte säkert att du behöver starta från återställningskivorna. Du kan prova att trycka ned knappen F9 när datorn startas. Om du inte har bytt hårddisk eller gjort något annat med hårddisken skall det finnas en återställningspartition på den som är dold. Denna kommer du åt genom att trycka ned F9 när datorn startas. Det kan eventuellt vara F8 också men sannolikt är det F9 på din dator då det är vanligast på Fujitsu och Asus-datorer.

När du tryckt ned F9 kommer du att få en startmeny som är ett grått fönster. Här kan du välja att återställa datorn till fabriksinställningarna, Factory Restore.

När du väljer detta kommer datorn att starta återställningen och den kommer att starta om en hel del gånger innan den är klar. En bit in i processen kommer du att få lägga in användarnamn och datornamn igen.

När den är klar kommer den att se ut som den gjorde när du köpte datorn. Jag misstänker att du har Windows Vista. Förslagsvis hämtar du hem Servicepack 1 och Servicepack 2 från Microsoft innan du startar återställningen. Orsaken är att de tar lång tid att installera och du kommer att behöva installera dem om din dator är 2,5 år gammal.

Skulle det inte fungera att återställa med knapp F9 (eller F8) kan du använda dina återställningsskivor. Du lägger i den första skivan av dem och startar datorn. Se till att datorn startar på skivan. Gör den inte det kan du trycka ned knappen F12 på din dator när den startar. Då får du upp en startmeny och kan välja att starta från en CD-spelare. Välj den och tryck på enter.

Nu kommer datorn att starta från skivan och du får frågor om du vill återställa datorn till frabriksinställningar (Factory Restore).

När du gör detta kommer datorn att be dig lägga i de olika skivorna beroende på hur långt in i installationsprocessen du är.

Har du skapat återställningsskivor och de är lyckade kommer det här att fungera klockrent.

theCatWoman

Jag har en stationär dator med Vista.

Jag tryckte på F9 och får då följande text:

"Välj ett operativsystem som du vill starta eller tryck på TABB om du vill välja ett verktyg.

(Markera ditt val med piltangenterna och tryck därefter på retur)

Microsoft Windows Vista

Tryck F8 om du vill ange ett avancerat alternativ för valet

Verktyg

Windows minnesdiagnostik"

Texten "Microsoft Windows Vista" var markerad när fönstret öppnades. Ska jag klicka på den bara?

Jag har en stationär dator med Vista.

Jag tryckte på F9 och får då följande text:

"Välj ett operativsystem som du vill starta eller tryck på TABB om du vill välja ett verktyg.

(Markera ditt val med piltangenterna och tryck därefter på retur)

Microsoft Windows Vista

Tryck F8 om du vill ange ett avancerat alternativ för valet

Verktyg

Windows minnesdiagnostik"

Texten "Microsoft Windows Vista" var markerad när fönstret öppnades. Ska jag klicka på den bara?

Klicka på f2 eller DELETE när den startar för att gå in i bios.

Vad gör jag i BIOS?

Går in på fliken BOOT och klikcar upp så att cd är den den först ska boota från. Sätt sen in återställningsskivan.

Istället för att gå in i BIOS kan du trycka på knappen F12 när datorn startas. Då får du en BOOT-meny och kan där välja att starta från CD.

Vilken Fujitsumodell har du?

theCatWoman

Istället för att gå in i BIOS kan du trycka på knappen F12 när datorn startas. Då får du en BOOT-meny och kan där välja att starta från CD.

Vilken Fujitsumodell har du?

Jag har Fujitsu Siemens Scaleo.

Jag har varit in i BIOS. Så här står det:

Standard CMOS Setup

Advanced Setup

Advanced Chipset Setup

Integrated Peripherals

Power Manager Setup

PCI/PnP Setup

PC Health Status

Frequently/Voltage Control

Load default Settings

Supervisor Password

Save & exit Setup

Exit without saving

Längst ner står det också F1 General help och

F9 Load default settings

Jag har Fujitsu Siemens Scaleo.

Jag har varit in i BIOS. Så här står det:

Standard CMOS Setup

Advanced Setup

Advanced Chipset Setup

Integrated Peripherals

Power Manager Setup

PCI/PnP Setup

PC Health Status

Frequently/Voltage Control

Load default Settings

Supervisor Password

Save & exit Setup

Exit without saving

Längst ner står det också F1 General help och

F9 Load default settings

Fujitsu har gjort många Scaleomodeller. För att veta vilken Scaleomodell du har krävs modellbeteckningen.

När du ändå är inne i BIOS kan du gå in i menyn "Advanced Setup".

I den menyn bör du hitta något som heter "BOOT sequence" eller liknande.

Eventuellt kan du hitta "First BOOT device", "Second BOOT Device" m.m. För att vara säker på att datorn skall leta på en skiva som första BOOT-ställe skall "First BOOT Device" vara CDROM (även om det är en DVD-spelare).

Kan du hitta detta?

Hittar du det skall du ändra så att CDROM är första BOOT.

När det är gjort trycker du på "ESC" - knappen. Du får en fråga om du vill "Exit Setup" och även en fråga om du vill "Save & Exit". På den frågan svarar du "Yes".

theCatWoman

Fujitsu har gjort många Scaleomodeller. För att veta vilken Scaleomodell du har krävs modellbeteckningen.

Eventuellt kan du hitta "First BOOT device", "Second BOOT Device" m.m. För att vara säker på att datorn skall leta på en skiva som första BOOT-ställe skall "First BOOT Device" vara CDROM (även om det är en DVD-spelare).

Kan du hitta detta?

När det är gjort trycker du på "ESC" - knappen. Du får en fråga om du vill "Exit Setup" och även en fråga om du vill "Save & Exit". På den frågan svarar du "Yes".

Jag ska kika. Den heter för övrigt Scaleo Li2642.

theCatWoman

Kan du hitta detta?

OK, gjort det så långt :)

OK, gjort det så långt :)

Så bra! :)

Nu lägger du i den första av dina återställningsskivor. Jag utgår från att du märkt upp skivorna som 1,2 och 3.

När du lagt i första skivan (du måste ha igång datorn för att kunna öppna släden och lägga i skivan) startar du om datorn.

Du får en fråga "Tryck valfri tangent för att starta från skivan" (eller "Press any key to boot from CD/DVD".

Tryck ned en tangent bara och datorn skall nu starta från en återställningsskiva.

Därefter kommer du att få frågor som "Vill du fortsätta", "Varning allt du har på din hårddisk kommer att raderas", m.m.

Du väljer att fortsätta och acceptera att allt du har raderas.

Därefter kommer installationen att startas och du får meddelanden om när du skall lägga i skiva 2 respektive skiva 3.

Testa detta och se hur det går för dig.

Kom ihåg att allt du har på din dator kommer att raderas när du gör installationen.

Din dator är utrustad med ett MSI-moderkort, modell MS-6567. Du kan hämta hem bruksanvisningen för det här:

http://uk.ts.fujitsu.com/rl/servicesupport/techsupport/Boards/Motherboards/MicroStar/ms6567/MS6567uk.pdf

Eftersom Fujitsu inte ligger bakom moderkortet själva saknar det en del av de funktioner som annars återfinns på Fujitsudator.

Funktion som BOOT-meny finns inte på detta moderkort, vilket innebär att det du nu gjort i BIOS är det som behövs för att starta från skivan.

Du har sannolikt inte heller någon återställningspartition eftersom MSI-kortet inte stöder en sådan funktion. :)

Mycket information går att få om man har alla uppgifter.

theCatWoman

Din dator är utrustad med ett MSI-moderkort, modell MS-6567. Du kan hämta hem bruksanvisningen för det här:

http://uk.ts.fujitsu.com/rl/servicesupport/techsupport/Boards/Motherboards/MicroStar/ms6567/MS6567uk.pdf

Eftersom Fujitsu inte ligger bakom moderkortet själva saknar det en del av de funktioner som annars återfinns på Fujitsudator.

Funktion som BOOT-meny finns inte på detta moderkort, vilket innebär att det du nu gjort i BIOS är det som behövs för att starta från skivan.

Du har sannolikt inte heller någon återställningspartition eftersom MSI-kortet inte stöder en sådan funktion. :)

Mycket information går att få om man har alla uppgifter.

Tack, tack. Siter för tillfället med lånad dator. Innan jag hann greja Fujitsun la den av totalt och skärmen är svart. Det låter, ringer liksom bara. Tror grafikkortet eller moderkortet gick sönder. Vad kan annars ha hänt? Är väl bara att köpa nytt då. Tips?

Tack, tack. Siter för tillfället med lånad dator. Innan jag hann greja Fujitsun la den av totalt och skärmen är svart. Det låter, ringer liksom bara. Tror grafikkortet eller moderkortet gick sönder. Vad kan annars ha hänt? Är väl bara att köpa nytt då. Tips?

Du skriver att den lade av totalt. Vad är det som "ringer"? Om du startar datorn, kommer det ett kort pip en stund efteråt? Lyser det någon lampa på fronten? Kan du beskriva lite mer om hur datorn uppför sig än "ringer"?

theCatWoman

Du skriver att den lade av totalt. Vad är det som "ringer"? Om du startar datorn, kommer det etpedagogisktt kort pip en stund efteråt? Lyser det någon lampa på fronten? Kan du beskriva lite mer om hur datorn uppför sig än "ringer"?

Sitter med lånedator nu... Verkar som att moderkortet gick sönder precis då tryckte F8. Otur, men jag tror det varit på gång länge eftersom jag även fått mindre krascher som repat sig själva ?!? ganska många och ofta. Det lät som en gammal dörrklocka ungefär rrrrrrrr men inget plingande. Testade (med hjälp) att ta bort olika saker och testa vad som fortfarande fungerade, troligen moderkortet som gett upp. Det hände otroligt nog (inom ett år då) med min förra Fujitsu också, då garantin bytte ut det.

Nu visade endast skärmen texten "No signal" Datorn gick igång men det ringande eller surrande ljudet fanns då där.

Nåväl, att moderkortet?? la av hade ju hänt i vilket fall som helst.

Tack för att du/ni tog er tiden, vi var ju på god väg.

Tack för informationen.

Jag vet inte hur mycket du jobbar med datorer. För att utreda om det verkligen är moderkortet som är defekt kan du göra några saker.

Plocka bort alla komponenter från moderkortet utom CPUn och en minnesmodul. Låt anslutningarna till moderkortet sitta kvar, liksom alla anslutningarna till fronten. Du behöver inte ha skärm, mus eller tangentbord inkopplat.

Tryck på strömbrytarknappen och vänta i 3-6 sekunder. Om moderkortet ger ett ljud ifrån sig, ett kort pip följt av ett par till samt att fläkten på CPU-kylaren startar (under förutsättning att moderkortet inte har integrerad grafik), då kan du nog räkna med att moderkortet trots allt lever.

Har moderkortet integrerad grafik skall det ge ifrån sig ett kort pip efter 3-6 sekunder från det att du startat datorn. Förutsättningen är att CPU-fläkten snurrar liksom fläkten i nätaggregatet.

Snurrar inte fläkten i nätaggregatet kan du ha missat en anslutning till moderkortet eller så är det defekt. Snurrar inte CPU-fläkten men fläkten i nätaggregatet kan CPU-fläkten vara defekt. Det i sin tur hindrar uppstart då CPUn blir för varm ganska omgående.

Det här är kontrollfunktioner du kan utföra för att undersöka vilken komponent som är mest troligt som har gått sönder.

Vill du ha fler tips får du gärna återkomma.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...