Just nu i M3-nätverket
Jump to content

bluescreen vid start

dedde7

Recommended Posts

Jag skriver det här här för att jag inte kommer in på windows forumet

När jag startar datorn får den bluescreen för att den har gjort uppdateringar säkert :P

Sen så kan man gå in i startreparation och det går inte att göra nåt säger den då går jag in i systemåterställning och återstäler till innan uppdateringarna var gjorda.

Sen funkar inte det då gör jag till updateringen före occh sen uppdateringen före och det går inte heller.

Sen gör jag återställning till innan jag har installerat virtualbox och det funkar inte heller.

Vad ska jag göra?Jag får bara bluescreen hela tiden innan den ska komma till inloggninksskärmen och finns det nåt ätt att pausa bluescreeen saken så jag kan se vad det står?

Hej,

Prova att starta i Felsäkert läge. Gör systemåterställning därifrån till att börja med om möjligt.

Vad har du för Windows och dator? Installlations CDn?

Mvh

Mats H

Hej,

Prova att starta i Felsäkert läge. Gör systemåterställning därifrån till att börja med om möjligt.

Vad har du för Windows och dator? Installlations CDn?

Mvh

Mats H

Jag har w7 som jag uppgraderade till med uppgraderingsskiva från Vista. Jag kan inte starta i nåt läge bara bluescreen med felet intialization_1någonting.

Den kommer inte till inloggningsskärmen ens och jag har prövat f8 felsäkert läge återställt datorn till tidigare uppdateringar men inget funkar. Jag har inte heller bränt några egna återställningsskivor så det går inte att göra en avbild som återställning eller nåt sånt. I startreparation som jag var inne i det är det enda datorn kan gå in i. Jag kan nog inte heller installera om för det var en gratis uppgradering som man fick om man hade köpt sin dator mellan några månader och man måste vara inne i Vista för att göra det det är bara i XP man kan startafrån uppgraderingsskiva. Måste jag installera om med annat operativsystem?Eller vad ska jag göra? Snälla vet nån? :D

Finns det i F8-menyn något val som har med automatisk omstart vid systemfel att göra? Välj det i så fall. Jag vet inte hur det är i Windows 7 men i Vista brukar det finnas ett sådant val så att blåskärmen stannar kvar.

Finns det i F8-menyn något val som har med automatisk omstart vid systemfel att göra? Välj det i så fall. Jag vet inte hur det är i Windows 7 men i Vista brukar det finnas ett sådant val så att blåskärmen stannar kvar.

Hej! Jag har gjort det och sett blåskärmen filen som det är fel i heter intialization_1 eller nåt sånt. Det var en som sa att jag måste installera om windows. Kan man isåfall boota från cdn även fast det är en uppgraderingsskiva och funkar uppgraderingslicensen mer än en gång. Jag fick ju den gratis för att jag hade köpt datorn med windowsvista mella några månader.

Hej!

Läs o följ denna utmärkta guide!

http://www.alltomxp.se/forum/index.php/topic/19737-clean-install-av-windows-7-med-uppgraderingsskiva/

Andra tips:

http://www.teknikbrunnen.se/losningar-pa-tre-vanliga-fel-vid-windows7-uppgradering/

Du kan prova att boota från W7-skivan, eller en "Recovery CD", och göra en systemåterställning från reparationsmenyn.

Har du ingen skiva, så kan du ladda ner en recovery-cd här!

http://neosmart.net/blog/2009/windows-7-system-repair-discs/

Skulle du ha problem med att aktivera din licens, bör du kontakta Microsoft, för att få hjälp!

Mvh

Mats H

Hej!

Läs o följ denna utmärkta guide!

http://www.alltomxp.se/forum/index.php/topic/19737-clean-install-av-windows-7-med-uppgraderingsskiva/

Andra tips:

http://www.teknikbrunnen.se/losningar-pa-tre-vanliga-fel-vid-windows7-uppgradering/

Du kan prova att boota från W7-skivan, eller en "Recovery CD", och göra en systemåterställning från reparationsmenyn.

Har du ingen skiva, så kan du ladda ner en recovery-cd här!

http://neosmart.net/blog/2009/windows-7-system-repair-discs/

Skulle du ha problem med att aktivera din licens, bör du kontakta Microsoft, för att få hjälp!

Mvh

Mats H

Hej!

Jag ska läsa dem nu. Sen ska jag se vad jag kan göra med datorn.

Ok jag har läst Microsoft texten och den var bara för w XP verka det som. Det stog inget om det problemet jag hade. Jag ska har också läst den andra men det var ju w 2000 som var installerat och kan det ändå vara samma problem om det är olika operativsystem?

Måste jag installera om datorn? Det verkar ju vara nåt konstigt fel eftersom den inte ens kommer till inloggningsskärmen. Är det nån fil som stoppas i datorn när det kommer upp process1_intialization_failed? felkoden är 0000000006b eller nåt den slutar iaf på 6b. Betyder det nåt?

Hej!

Vad har du för dator?

Gjort ngt med den nyligen, utökat minnet eller bytt hårddisk!

Har läst och Googlat en hel del nu!

Ett förslag som jag hittar bland olika trådar är att köra en minnestest, t.ex mem86.

Finns på ultimatebootcd.

Ett annat alternativ är att lossa på minnesmodelen, sätta i den tillbaka, om de är 2 ta ur den ena och testa att starta,

det kan vara så att du helt enkelt har ett trasigt minne.

Om du i det minsta känner dig osäker på vad du gör här, och jag antar att datorn är ganska ny, eftersom du fick Windows 7 uppgradering med på köpet, är att här åberopa garanti och få hjälp av din PC leverantör.

Ledsen men jag kommer nog inte på något mera just nu.

Mvh

Mats H

Övrig info:

http://search.microsoft.com/results.aspx?mkt=en-US&setlang=en-US&q=PROCESS1_INITIALIZATION_FAILED

http://www.vistax64.com/general-discussion/227210-help-process1_initialization_failed-error.html

http://forums.techguy.org/windows-xp/380889-process1_initialization_failed-error.html

http://www.ultimatebootcd.com/

Kan det vara fel på minnet? Jag trodde att det var fel i Windows. Jag ska testa UltimateBootCd isåfall. Men ska man öppna datorn och ta loss minnet? Det är en ACER ASPIRE M5201. Jag har varit inne i BIOS och man kunde inte göra något där tror jag.

Ja det blir du tvungen till.

Men som sagt tidigare, vet du inte säkert vad du gör, ta hjälp av ngn som kan,

alternativt ta datorn till din leverantör. Speciellt om den är ny och har garanti!

Nej i BIOS ska du inte behöva göra ngt, såvitt jag förstår!

Mvh

Mats H

Ja det blir du tvungen till.

Men som sagt tidigare, vet du inte säkert vad du gör, ta hjälp av ngn som kan,

alternativt ta datorn till din leverantör. Speciellt om den är ny och har garanti!

Nej i BIOS ska du inte behöva göra ngt, såvitt jag förstår!

Mvh

Mats H

Okej men jag brukar se i BIOS om det är nåt där man ska göra. Jag ska ladda ner UBCD nu och se om jag kan använda det till nåt. Men hur kunde minnet bara ha gått sönder? Jag spela på datorn sen blev det strömavbrott sen startade den om och då började BSOD komma upp. Kan strömavbrottet ha nåt med att datorn inte funkar att göra? Det står när man ska välja avancerat startup att datorn kan vara trasig om strömavbrottet kom NÄR den startades om. Men det gjorde det ju inte. Så det kan väl inte vara problemet?

Hej!

Strömavbrott kan förorsaka elände, läshuvuden till hårddiskar stannar i felaktigt läge, minnen som får fel,

elektronik är känsligt för ojämna spänningsförhållanden.

Men så här på håll, så är det omöjligt att säga exakt vad som är fel.

Så om du väljer själv att prova dig fram, så är det med minnen som är det du kan prova.

Men som jag redan sagt: vet du inte säkert vad du gör, ta hjälp av ngn som kan,

alternativt ta datorn till din leverantör/PC verkstad. Speciellt om den är ny och har garanti!

Lycka till!

Glad Påsk, även om det krånglar!

Mvh

Mats H

Hej!

Strömavbrott kan förorsaka elände, läshuvuden till hårddiskar stannar i felaktigt läge, minnen som får fel,

elektronik är känsligt för ojämna spänningsförhållanden.

Men så här på håll, så är det omöjligt att säga exakt vad som är fel.

Så om du väljer själv att prova dig fram, så är det med minnen som är det du kan prova.

Men som jag redan sagt: vet du inte säkert vad du gör, ta hjälp av ngn som kan,

alternativt ta datorn till din leverantör/PC verkstad. Speciellt om den är ny och har garanti!

Lycka till!

Glad Påsk, även om det krånglar!

Mvh

Mats H

Hej!

Jag får väl testa eller lämna in datorn isåfall. UBCD funkar väl på Windows? Jag har laddat ner det nu och ska bränna det på cd skiva för det stog inte så mkt p åderas hemsida :P. Hoppas det kommmer funka :D

Glad påsk!

Okej men jag brukar se i BIOS om det är nåt där man ska göra. Jag ska ladda ner UBCD nu och se om jag kan använda det till nåt. Men hur kunde minnet bara ha gått sönder? Jag spela på datorn sen blev det strömavbrott sen startade den om och då började BSOD komma upp. Kan strömavbrottet ha nåt med att datorn inte funkar att göra? Det står när man ska välja avancerat startup att datorn kan vara trasig om strömavbrottet kom NÄR den startades om. Men det gjorde det ju inte. Så det kan väl inte vara problemet?

DEt vanligaste fel, som uppstår vid strömavbrott eller felaktig avstängning, är att filsystemet blir korrupt. I värsta fall blir det helt oläsbart, ibland berör det endast enstaka filer (oftast system). Kontrollera filsystemet med chkdsk.

DEt vanligaste fel, som uppstår vid strömavbrott eller felaktig avstängning, är att filsystemet blir korrupt. I värsta fall blir det helt oläsbart, ibland berör det endast enstaka filer (oftast system). Kontrollera filsystemet med chkdsk.

Ok, jag har kontrollerat systemet med chkdsk i kommandotolken i Windows Startreparation. Den säger att det inte är nåt fel men jag ska köra den igen så jag verkligen vet. Men datorn går ju ändå inte att starta :P. Och i UltimateBootCD så fanns det nåt minnestest hur länge ska man låta det stå på? jag lät det bara stå på i 2 minuter för att jag inte visste vad det gjorde. Det gör inte så mycket om filsystemet är skadat hade ändå inte så mycket filer på den hårddisken. Men jag har ju inga skivor för ominstallation så jag vet ju inte vad jag ska göra. Men det är väl konstigt att filsystemet kan kracsha helt bara för ett vanligt strömavbrott?!?! Då är det ju superdålit att ha en dator som går på ström det är bättre att ha en bärbar som går på batteri.

Mvh dedde7

Hej igen!

Du har verkligen haft otur, precis som både fagerja och även jag själv skriver,

"shit happens"!

Strömavbrott, dåliga komponenter, allt kan inträffa, inget som man kan skydda sig för helt och hållet.

Ja en bärbar med batteriet inkopplat, hade ju klarat strömavbrottet!

Men den har ju andra begränsningar, fler felkällor på andra sätt!.

Nej, låt memtest stå och gå, hur lång tid ca. 7 - 15 minuter kanske, beroende på dator!

http://en.wikipedia.org/wiki/Memtest86

Mvh

Mats H

Okej alla nu har jag ringt Acers kundtjänst. Dom sa att det var fel på datorn och nu måste jag lämna in den på onoff där jag har köpt den eller så lagar dom den när jag kommer dit. Jag tror att jag kommer behöva lämna in den :S. Tack för ultimate boot cd kanske behöver den på fler datorer. Och Mats H du har rätt en bärbar kan gå sönder på många olika fler sätt.

Mvh dedde7

och glad påsk!

Okej alla nu har jag ringt Acers kundtjänst. Dom sa att det var fel på datorn och nu måste jag lämna in den på onoff där jag har köpt den eller så lagar dom den när jag kommer dit. Jag tror att jag kommer behöva lämna in den :S. Tack för ultimate boot cd kanske behöver den på fler datorer. Och Mats H du har rätt en bärbar kan gå sönder på många olika fler sätt.

Mvh dedde7

och glad påsk!

Ett klokt beslut!

Ha en fin helg!

Mvh

Mats H

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...