Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur loggar man in som administratör?


gallstax

Rekommendera Poster

Varje gång jag startar datorn får jag upp en text, som säger att det finns uppdateringar till Superantispyware.

När jag då klickar på Update, får jag en text som säger att jag måste vara inloggad som administratör.

Hur ska jag logga in? Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur du loggar in som administratör beror mycket på vilket operativsystem du använder.

För att hjälpa dig behöver jag informationen om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje gång jag startar datorn får jag upp en text, som säger att det finns uppdateringar till Superantispyware.

När jag då klickar på Update, får jag en text som säger att jag måste vara inloggad som administratör.

Hur ska jag logga in? Någon som vet?

Min erfarenhet är att det i Vista och Windows 7 fungerar bra med programuppdateringar till säkerhetsprogram om man startar programmet genom att högerklicka på dess genväg/menyval och väljer Kör som administratör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att det i Vista och Windows 7 fungerar bra med programuppdateringar till säkerhetsprogram om man startar programmet genom att högerklicka på dess genväg/menyval och väljer Kör som administratör.

Tack!!! Det funkade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vill vara inloggad på administratörskontot så kan man aktivera det i kommandotolken. Man skriver in det här:Net user administratör /active:yes eller: Net user administrator /active:yes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man använder Windows XP Pro och installerar det själv (ingen IT-avdelning som gör det) kan man komma in i Administratörskontot genom en speciell knapptryckning på tangentbordet. Administratörskontot är alltid igång men inte alltid så lätt att komma in i om man inte permanent aktiverat kontot med inloggningsfunktion.

Det går också att aktivera Administratörskontot i Windows XP Pro så man får inloggningsruta när man startar datorn.

 

När det gäller Windows XP Home är det betydligt krångligare att komma åt Administratörskontot. Det finns egentligen "inte" i Windows Home.

 

För Windows Vista Ultimate behöver man inte köra något kommando för att komma in i Administratörskontot. Kontot aktiverar man i "Datorhanteringen" där detta konto ligger inaktiverat när Windows Vista Ultimate blir installerat.

 

För Windows Vista Home Premium och Home Basic-versionerna gör man så här:

 

1. Klicka på startknappen och skriv in "cmd" (inga hartassar) i fältet "Påbörja sökning" .

2. När "cmd.exe" visas som sökresultat, klicka och starta programmet.

3. Ett nytt fönster öppnas och det innehåller text.

4. För svenska versioner av Windows Vista, skriv: net user administratör /active:yes och tryck på enter.

5. Stäng kommandotolken.

6. Logga ut eller starta om datorn för att kunna logga in som administratör.

7. För engelsk version av Windows Vista, skriv: net user administrator /active:yes och tryck på enter.

8. Stäng kommandotolken.

9. Logga ut eller starta om datorn för att kunna logga in som administratör.

 

För att avaktivera Administratörskontot gör om proceduren men byt ut "yes" mot "no".

 

Kommandotolken öppnas genom att skriva "cmd" i det vita fältet, "Påbörja sökning", som man får upp om man klickar på Startknappen.

Kommandotolken finns också som genväg i mappen "Tillbehör" i Startmenyn.

 

För Windows 7 Ultimate och Windows 7 Professional behöver man inte köra något kommando för att komma in i Administratörskontot. Kontot aktiverar man i "Datorhanteringen" där detta konto ligger inaktiverat när Windows 7 Ultimate och Professional blir installerat.

 

För Windows 7 Home Basic och Home Premium gäller följande:

 

1. Klicka på startknappen och skriv in "cmd" (inga hartassar) i fältet "Påbörja sökning" (på samma sätt som med Windows Vista).

2. När "cmd.exe" visas som sökresultat, högerklicka och välj i menyn "Kör som administratör" för att starta programmet.

3. Om inte valet "Kör som administratör" väljs i Windows 7 kommer kommandot inte att fungera. Här skiljer sig 7-versionen från Vista-versionen då Vista inte kräver att kommandotolken körs som administratör för att utföra kommandot för att aktivera Administratörskontot.

4. Ett nytt fönster öppnas och det innehåller text.

5. För svenska versioner av Windows 7, skriv: net user administratör /active:yes och tryck på enter.

6. Stäng kommandotolken.

7. Logga ut eller starta om datorn för att kunna logga in som administratör.

8. För engelsk version av Windows 7, skriv: net user administrator /active:yes

8. Stäng kommandotolken.

9. Logga ut eller starta om datorn för att kunna logga in som administratör.

 

För att avaktivera Administratörskontot gör om proceduren men byt ut "yes" mot "no".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...