Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad gör man med gammal dator...


Jonatan13

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Har en gammal dator (se specifikationerna nedan) som sedan jag fick min nya bara står och skräpar/dammar. Jag undrar helt enkelt vad jag ska göra med den. Enligt mej är den lite för långsam för att vara helt användbar, även om den räckte i några år då spelen krävde mindre och så. Har kollat runt på blocket och tradera och sett att andrahandsvärdet för hela datorer av sådan kaliber är löjligt lågt <_< . Kan man kanske plocka isär den och sälja delarna för sig?

 

Har också funderat på att bygga om den till en server bara för skojs skull, men eftersom jag inte vet hur man gör och förmodligen inte kommer att ha den tiden så blir det nog inte det jag gör. Det bästa alternativet verkar vara att ta ut hårddisken som är hyfsad och sätta in den i en NAS eller extern kabinett. De andra komponenterna får jag antingen försöka sälja eller snyft, slänga :( .

 

Så vad tycker ni att jag borde göra med den? Kreativa förslag är extra välkomna! :D

 

Specifikationer: AMD Athlon XP 2200+ 1,8GHz, 2x512MB ddr-minne, 220GB hårddisk & Nvidia Geforce 6600 128MB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En NAS är en sorts filserver och du behöver inte göra något särskilt med datorn för att den ska kunna fungera som filserver, och kanske skrivarserver. Du får koppla in den på det lokala nätverket och få igång lokal fil- och skrivardelning. Sedan kan du installera ett fjärrstyrningsprogram, t ex TightVNC, så att du kan komma åt den utan att ha en bildskärm kopplad till den.

 

PS. Släng inte delar. Rätt som det är så visar det sig att det är bra att ha en reservdator för att det blir något fel på datorn du brukar använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen! :)

Jag hoppas det går bra för dig med servern framöver!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...