Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NAS över Internet


Jape

Rekommendera Poster

En kompis och jag har bägge bredband (olika leverantörer). Vi skulle vilja vara backup för varandra om det går. Vi funderar på att skaffa var sin NAS på våra hemnätverk och skicka filer till både den egna och den andra NASen för att få bra backup.

 

Funderingar:

Går det att göra?

-Vilken utrustning behöver vi för att det ska funka?

Blir säkerheten bra?

-Man vill ju inte att vem som helst ska komma in på NAS-arna.

Vad ska vi kolla?

-Behöver man speciella uppgifter från internetleverantörerna?

 

Alla tips är välkomna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompis och jag har bägge bredband (olika leverantörer). Vi skulle vilja vara backup för varandra om det går. Vi funderar på att skaffa var sin NAS på våra hemnätverk och skicka filer till både den egna och den andra NASen för att få bra backup.

 

Funderingar:

Går det att göra?

-Vilken utrustning behöver vi för att det ska funka?

Blir säkerheten bra?

-Man vill ju inte att vem som helst ska komma in på NAS-arna.

Vad ska vi kolla?

-Behöver man speciella uppgifter från internetleverantörerna?

 

Alla tips är välkomna.

Visst går det att backa upp hos varandra och det ger också skydd mot eldsvåda m.m. som en lokal backup inte skyddar mot. Att ni troligen har dynamiskt IP-nummer försvårar automatisk backup men kan åtgärdas med dynamisk DNS.

 

För att säkerheten skall bli bra bör dataöverföringen ske via en SSH-tunnel eller SSH-baserade sFTP eller scp. Frågan är om ni hittar NAS som har SSH-stöd. VPN är också ett alternativ om era routrar har stöd för det. Ett alternativ är att använda enkla datorer (utan skärm, mus och tangentbord) som filservrar. Som OS rekommenderar jag n Linux-distribution då SSH ingår som standard och Linux brandvägg (netfilter) är av toppklass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...