Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Riktig" installation på usb


Jonas.

Rekommendera Poster

Hej.

 

Att köra in live-cd:n av Ubuntu 9.10 och klicka på "install" och välja ett usb-minne var ingen höjdare, då min vistadators start-vaddetnuär ändrades. Det resulterade i att jag behövde ha usb-minnet i datorn för att GRUB skulle kunna laddas och jag skulle kunna välja att starta vista... INTE vad jag ville ha.

DOCK

när jag valde ubuntu i GRUB-listan kom den vanliga lila-aktiga ubuntu-splash-skärmen upp och sen kom en inloggningsskärm där jag fick ange namn och lösenord, precis som om jag skulle ha installerat den på en hårddisk. Något annat som var bra var att disken bara blev partitionerad i en "\" och en swap-partition, vilket medförde mer utrymme för mig att spara mina filer på på mitt 16gb usb-minne.

DET är vad jag vill ha.

 

När man skapar en "USB startup disk" får man alltid valmöjligheterna; språk, köra som livecd, installera, testa media osv...

Detta vill jag inte heller ha.

 

För att summera allt i en fråga:

Kan jag på något sätt kombinera alltihop, så att jag helt kan boota från usb:n (live), bara har en "\"-partition och en swap-partition, och kommer till standard-skärmen direkt efter boot, utan att behöva klicka "kör som liveUSB"?

 

Mycket på en gång? :-)

 

Visste inte riktigt vart jag skulle vända mig.

 

Mvh.

 

/Jonas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Att köra in live-cd:n av Ubuntu 9.10 och klicka på "install" och välja ett usb-minne var ingen höjdare, då min vistadators start-vaddetnuär ändrades. Det resulterade i att jag behövde ha usb-minnet i datorn för att GRUB skulle kunna laddas och jag skulle kunna välja att starta vista... INTE vad jag ville ha.

DOCK

när jag valde ubuntu i GRUB-listan kom den vanliga lila-aktiga ubuntu-splash-skärmen upp och sen kom en inloggningsskärm där jag fick ange namn och lösenord, precis som om jag skulle ha installerat den på en hårddisk. Något annat som var bra var att disken bara blev partitionerad i en "\" och en swap-partition, vilket medförde mer utrymme för mig att spara mina filer på på mitt 16gb usb-minne.

DET är vad jag vill ha.

 

När man skapar en "USB startup disk" får man alltid valmöjligheterna; språk, köra som livecd, installera, testa media osv...

Detta vill jag inte heller ha.

 

För att summera allt i en fråga:

Kan jag på något sätt kombinera alltihop, så att jag helt kan boota från usb:n (live), bara har en "\"-partition och en swap-partition, och kommer till standard-skärmen direkt efter boot, utan att behöva klicka "kör som liveUSB"?

 

Mycket på en gång? :-)

 

Visste inte riktigt vart jag skulle vända mig.

 

Mvh.

 

/Jonas.

Det är möjligt. Helst skall du också ha en /home partition. Detta för att ha dina privata filer skilda från systemets. Det gör det möjligt att uppgradera utan att de privata filerna påverkas. Swappartition är inte nödvändigt. Om datorerna du anväder inte har väldigt lite RAM så kommer swap inte att användas. Vid behov kan en swapfil användas.

Du kan installera från live-CD:n som du gjorde tidigare men ha Windowsdisken urkopplad så att USB-minnet är ända disk.

 

Ett enkelt alternativ är Mandriva Flash http://www2.mandriva.com/flash/. Visserligen bara 8 GB varav 6 GB för privata filer. Mandriva använder skrivbordsmiljön KDE iställert för Gnome, som Ubuntu använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Jag vet att jag bör separera /home från /, men jag vill inte det, då det kraftigt minskar utrymmet jag så väl behöver. Jag kommer inte att mixtra med detta OS, utan hålla mig till min "home" mapp, och backa upp på internet, så det inte gör något om jag måste installera om.

 

Problemet med alla "USB-installer":s och liknande, är att det kör bara live från usb:n.

Jag vill inte köra live, jag vill köra som vanligt, bara att den är helt oberoende av datorn.

När jag startar vill jag starta direkt in, att den ska spara mina inställningar som t.ex. språk, tema osv.

Jag vill inte bli promptad "vill du installera till hårddisk", eftersom den redan SKA VARA installerad till usb:n.

Då slipper jag också den ständigt återkommande "installera Ubuntu 9.10" ikonen som alltid finns på skrivbordet på live-sessioner.

 

Förstår ni?

 

Har letat runt på google, internet i allmänhet, ubuntuforumen, youtube... alla visar samma sak...

unetbootin, "create bootable usb drive", pendrive linux, med deras "universal USB installer".

 

Om ni har lyckats hitta en lösning, posta gärna. Om det inte finns, och jag har för stora fantasier... säg inte det... :-D

 

länka gärna också en guide om ni hittar nån. :)

 

tack på förhand

 

/Jonas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska starta datorn från din Live CD/USB och där välja att installera på ett USB-minne. Då får du ju en installerad Ubuntu på ditt USB-minne och om hårddisken är urkopplad när du gör det, som fagerja skrev, så finns det ju ingen chans att Grub lägger något på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...