Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Disk boot failure!

corado

Recommended Posts

Jag skulle spela call of duty - modern warfare2, men spelet hängde sig alldeles i början.

Det gick inte att avsluta så jag försökte starta om datorn i windows, det gick inte.

Då startade jag om med bootknappen på datorn.

I uppstarten var det först som vanligt, men där som windows brukar komma upp stod nu

"DISK BOOT FAILURE,INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER".

Jag startade om igen men det var samma sak. Sen prövade jag med en cd som heter "Ultimate boot cd" och

med den körde jag ett hårddisktest som gick bra.

Sedan provade jag att trycka på "boot first hard disk" som finns som alternativ på cd:n och då startade windows som vanligt.

Körde sedan en systemåterställning, mbam, och en viruskoll.

Allt gick bra, men datorn kan fortfarande inte startas utan ultimate boot cd:n.

Op: Win XP

Hårddisk: WD Raptor

CPU: AMD Athlon 64 X2 6000+

moderkort:ASUS M2N32-SLI deluxe

ram: 2GB Corsair

Mycket tacksam för hjälp

Olle

Jag vet att jag hade cd-rom som första boot eftersom jag var tvungen att starta från cd:n.

Däremot såg jag att min 1:a och 2:a disk hade bytt plats som bootdisk. Hur det hänt vet jag inte.

Efter att ha bytt min systemdisk till 1:a disk kan jag starta datorn som vanligt.

Men den känns segare än vanligt i uppstarten.

Men den känns segare än vanligt i uppstarten.

Vad går segare – "bios-uppräkningen" eller själva Windows-laddandet? Ifall bios: kolla så att fast/quick boot är på enabled. Om det är Windows: säkert någon drivrutin som segar sig... Men pröva defragmentera, för det blir annars segare med tiden. Använd ett vettigt defragmenteringsprogram istället för Windows inbyggda skräp. Men rensa gärna först bort temporära filer och annat onödigt skräp med CCleaner.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...