Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp! Windows fungerar, men startar inte!


Jonas.

Rekommendera Poster

Hej.

Jag hade ett behov av ett portabelt operativsystem, så jag köpte in en 16gb usb-sticka

tankade ubuntu linux, brände det på en skiva, startade i live-läge, och valde "Installera Ubuntu"

I installationsprogrammet vet jag att jag valde usb-stickan, eftersom man ganska lätt ser skillnad på

en hårddisk med 16 gb minne och en med 500 gb.

Installationsprogrammet formaterade stickan och installerade allt snällt och fint. OS:et tog ca 6 gb

och jag har 10 gb kvar att spara word dokument på. super.

MEN!

om jag startar datorn med stickan i får jag upp GRUB som ger mig alternativen Ubuntu (två olika kärnor + en failsafe mode) två ubuntu i "terminal-läge" eller vad jag nu ska kalla det, samt två Windows Vista.

Oavsett vad jag väljer kommer jag rätt.

MEN!

om jag startar datorn utan stickan i står det "GRUB loading..... fail" på skärmen, och jag kan inte starta datorn.

min slutsats blev att GRUB-grejjen måste ligga på stickan.

 

Nu till den riktiga frågan:

Hur fan gör jag så att mitt Windows startar som normalt igen?

När jag kör in stickan vill jag ha upp GRUB-saken, och när stickan inte är i vill jag boota till Windows.

*OBS att det inte är något fel på mitt windows, för det startar när minnet är i.

 

Tack på förhand...

 

/Jonas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen har du Grub installerat så att steg 1 ligger på hårddisken och de följande stegen på minnesstickan. Steg 1 måste ligga på bootdiskens första 446 byte. Det kan hända att du måste installera Grub på nytt. När du gör det skall USB-minnet vara första bootalternativ i BIOS.

 

Med Windows installationsskiva kan du återställa Windows bootloaders första steg i MBR. I XP var kommandona fixmbr och fixboot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjaa... Ett mindre problem är ju att jag inte har någon installationsskiva, eftersom

OS:et var installerat när jag fick datorn...

Kan man återställa Windows till en tidigare punkt, alltså innan jag installerade Ubuntu,

även fast jag inte har dessa första steg som du pratar om?

Har mina viktiga filer på en extern hårddisk, så det är gör inget om jag återställer systemet till vad det var för någon månad sen...

 

/Jonas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. tack.

Problemet är löst.

 

Trevligt att kunna känna att om man postar saker på PCFörAlla:s forum så finns det nästan alltid någon som engagerar sig i att försöka hjälpa en.

 

Tack, återigen!

 

/Jonas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...