Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

windows 7 över vista


J-B

Rekommendera Poster

Hur ska jag installera windows 7 pro 64 bit?

Jag har Vista home 32 bit.

Ska jag skapa en ny patriot på hårdisken och lägga 7an där, vista ligger på en egen nu.

Eller bara 7an över Vista på samma patriot.

 

Nästa fråga är! Jag ska uppdatera mitt system med nytt moderkort,processor,minne och grafikkort. När ska jag installera windows 7 innan jag uppdater mitt system eller efter när jag fått i gång dom nya grejerna?

 

Kom på att jag har installerat något program för vista 32 bit vad händer med det? Kommer inte på vilket det var just nu.

 

Tack på förhand

J-B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du raderar din hårddisk med Vista (formatera om disken är lättast) om du inte skall använda båda systemen. Det blir en bättre installation om du gör den "ren", d.v.s. inte uppdaterar befintlig installation.

Windows 7 64-bit har stöd för 32-bitarsprogram också. Vad du kan göra är att prova om programmet fungerar genom att installera Windows 7 på en annan disk först, om du har möjligheten.

 

Windows kan du inte installera förrän du har satt ihop din dator. Moderkort, minne, CPU, hårddisk, DVD-spelare, nätaggregat och grafikkort måste finnas på plats och fungera innan Windows kan installeras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du raderar din hårddisk med Vista (formatera om disken är lättast) om du inte skall använda båda systemen. Det blir en bättre installation om du gör den "ren", d.v.s. inte uppdaterar befintlig installation.

Windows 7 64-bit har stöd för 32-bitarsprogram också. Vad du kan göra är att prova om programmet fungerar genom att installera Windows 7 på en annan disk först, om du har möjligheten.

 

Windows kan du inte installera förrän du har satt ihop din dator. Moderkort, minne, CPU, hårddisk, DVD-spelare, nätaggregat och grafikkort måste finnas på plats och fungera innan Windows kan installeras.

 

Du menar att jag ska formater disken som heter Factory_Image D Total storlek 8,17 GB Ledigt 953 MB(Vista ligger på den)och sen installera 7an där.

Hur mycket plats behöver jag till 7an Räcker 8,17 GB.

 

Nästa svar....Jag har en fungerande dator idag som windows 7 ska in på. Så frågan var om jag skulle göra det nu, eller vänta tills jag bytat grejerna (processor,moderkort)och sen installera 7 an

 

J-B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Factory Image? Är det en bärbar dator med förinstallerad Windows Vista du skall lägga in Windows 7 på?

Om så är fallet är svaret nej. "Factory Image" är din återställningspartition som datortillverkaren lagt in. Med den kan du återställa din dator till det skick den var i när du köpte datorn.

 

Skall du installera Windows 7 på en bärbar dator skall du lägga det på C:\ .

 

Om du har en dator idag med Windows 7 på krävs det att den Windowsversion du har är en fullversion. Är det en OEM-version får du inte flytta över den till ny hårdvara. Licensen för Windows OEM-versioner är knutna till den dator som den levererades med.

Flyttar du över Windows OEM-version till annan hårdvara bryter du mot lagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Factory Image? Är det en bärbar dator med förinstallerad Windows Vista du skall lägga in Windows 7 på?

Om så är fallet är svaret nej. "Factory Image" är din återställningspartition som datortillverkaren lagt in. Med den kan du återställa din dator till det skick den var i när du köpte datorn.

 

Skall du installera Windows 7 på en bärbar dator skall du lägga det på C:\ .

 

Om du har en dator idag med Windows 7 på krävs det att den Windowsversion du har är en fullversion. Är det en OEM-version får du inte flytta över den till ny hårdvara. Licensen för Windows OEM-versioner är knutna till den dator som den levererades med.

Flyttar du över Windows OEM-version till annan hårdvara bryter du mot lagen.

Nej det är en stationär dator HP.... 7an är en OEM-version men inte installerad innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, en stationär HP-dator. Det innebär att denna stationära HP-dator sannolikt inte levererades med återställningsskivor utan du har möjligheten att själv skapa dem. Du skall inte installera Windows 7 på "Factory image" på denna heller. Det är en partition som fungerar på liknande sätt som på bärbara.

Har du inte skapat återställningsskivor för din dator föreslår jag att du gör det först, innan du installerar Windows 7.

 

Eftersom du skall installera Windows 7 själv kan du lika gärna ta bort "Factory image" eftersom den innehåller Windows Vista. Om du gör detta innan du installerar Windows 7 kan det vara en fördel. Om du vill ha kvar möjligheten att installera Vista igen (om du ångrar dig)bör du först skapa återställningsskivor.

 

Du kan, innan du startar installationen av Windows 7, ta bort partitioner och skapa nya med hjälp av installationsskivan.

Om du vill göra detta väljer du "Avancerad installation" när du har startat upp på din installationsskiva.

 

Genom att ta bort "Factory image" får du tillgång till ytterligare lagringsyta på hårddisken.

Jag brukar dela hårddisken som jag installerar Windows på om disken är större än 90 GB. Jag brukar avsätta ca. 50GB för operativsystemet. Orsaken till att jag delar en disk som är stor beror på att det blir lätt att återställa systemet om det skulle krascha. Genom att skapa en avbild av installationen och spara den på en extern disk blir en ominstallation lätt.

 

Windows 7 har en inbyggd funktion för att skapa en avbild av en färdig installation. Den är enkel och smidig. Beroende på hur stor installationen blir kan du välja att lägga återställningen på en annan disk eller skapa återställningsskivor. Fördelen med Windows 7 mot en fabriksåterställning är att Windows 7 återställer datorn till just den installation du gjort. En fabriksåterställning, som på din HP-dator, återställer datorn till ett utseende som HP bestämt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...