Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
J-B

Hjälp passar grejerna ihopa ??????

Rekommendera Poster

Cecilia

Det är betydligt svårare att välja ut processor, moderkort och minnen än nätaggregat och det finns inte så många grafikkortsstandarder att välja på. Det är väl bara att se på vilka frågor som kommer in och vad som kräver flera inlägg i trådarna som handlar om köp. Det är lätt att byta till ett annat nätaggregat för att kolla om det beror på det, man (eller någon man känner) har ofta ett annat nätaggregat som går att använda. Helt annan sak att ta reda på att datorn inte startar just pga för gammal BIOS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Åge N

Jag har varit med om att installera ett grafikkort på ett moderkort där datorn vägrar att starta. Byte av grafikkort till ett annat fabrikat men med identisk grafikkrets gjorde susen! Det första grafikkortet fungerade felfritt på ett annat moderkort.

Ett annat fall jag varit med om är en dator startar om hela tiden med en specifik skärm inkopplad till grafikkortet. Om skärmen byttes ut fungerar datorn perfekt.

Om grafikkortet istället byttes ut och originalskärmen behölls fungerade även detta problemfritt.

Växlades grafikkorten mellan datorerna flyttade felet med grafikkortet.

Det ovanstående problemet lyckades ingen av tillverkarna finna svar på varför det hände. Ingen kunde heller ge förslag på hur det skulle lösas. Det tog mig nästan en vecka innan jag hittade orsaken till felet.

Saken som försvårade felsökningen var att allt fungerade perfekt i Windows XP men inte i Windows Vista.

Notera är att vi pratar "moderna" datorkomponenter. Det är således inte alls "problemfritt" att köpa ett paket med 2-3 komponenter och sedan komplettera med resterande.

Ytterligare ett exempel på problem som kan uppstå är precis det jag försöker få fram, ett färdigt paket betyder inte problemfrihet.

Jag skulle hjälpa en kompis att bygga en billig surfdator. Ett billigt paket bestående av just moderkort, minne och CPU köptes av Komplett. Efter montering var datorn extremt svårstartad. Det krävdes normalt 6-12 starter innan den gick igång.

Reklamation lämnades till Komplett. Komplett begärde in moderkortet som befanns vara utan fel. Jag ville skicka in alla tre enheterna. Komplett meddelade att en debitering för undersökningen skulle ske.

Jag återfick moderkortet och monterade ihop datorn med exakt samma fel. På nytt kontakt med Komplett. Skicka in CPUn, blev beskedet. CPUn skickades in och befanns vara felfri. På nytt besked om debitering. Felet kvarstod såklart! Ny kontakt och nu ville Komplett ha in minnena. Jag hade tröttnat för jag visste att samtliga komponenter var felfria. De fungerar var för sig på andra komponenter.

Jag tog mig till Kompletts ena hämtbutik och tog kontakt med en supporttekniker. Tillsammans kunde vi konstatera att om en identisk CPU monterades på moderkortet fungerade det felfritt. Om original-CPUn monterades på ett identisk moderkort fungerade även detta felfritt. Minnena spelade ingen roll. Moderkorten hade indentiska BIOS-versioner. Just den kombinationen jag fått fungerade inte och ingen kan säga varför.

Således kan det mycket väl uppstå kompatibilitetsproblem komponenterna mellan utan att de för den sakens skull inte skall vara inkompatibla enligt alla tekniska specifikationer.

Även om jag hade köpt de tre enheterna hade jag kunnat reklamera dem enligt Konsumentköplagen. Ingen av komponenterna är defekta och det råder inga kompatibilitetsproblem mellan dem, inte mer än just den CPUn och det moderkort jag fått.

När det gäller att byta komponenter så är det lika lätt, om inte lättare, att byta en CPU än att byta ett nätaggregat. För att prova ett annat nätaggregat måste man ha tillgång till det. Nätaggregatet skall skruvas ur lådan, alla kontakter skall lossas på. Det kan vara nog så besvärligt för vissa kontakter sitter som "berget". Inte nog med det, många gånger är det trång i lådan också. CPUn sitter mitt på moderkortet och är en ganska enkel sak att få ut.

Att "man" ofta har ett annat nätaggregat att prova med är nog något som inte stämmer. De flesta som köper/bygger ny dator bygger en dator med helt andra prestanda än den gamla. Skall man "låna" ett nätaggregat i en annan dator har man ett styvt jobb med att flytta runt på dem.

Det här är något som jag inte alls tror på finns "ofta" och som görs "lätt".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
J-B

Hej...

Grejerna har kommit och sitter i datorn.

Allt startade funkade som det skulle , men biosversionen var en gammal så den fick jag uppdatera, vilket gick väldigt lätt att göra med Gigabytes eget program.

Tack Cecilla för ett bra paket. :)

Åke du ska också ha ett tack för en intresant diskussion att lyssna på. Jag tycker att det hade varit roligt om mitt först paket hade funkat som jag satte i hopa som du antydde. Men skit nu i det :rolleyes: Nu lever vi livet

J-B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Åge N

Jag hoppas att du blir nöjd med din dator.

Sannolikheten för att ditt egna paket skulle fungera är ganska stor. Även med fel BIOS från början är sannolikheten ganska stor för att du skulle kunna starta upp systemet och uppdatera BIOS.

Jag har nyligen (förra veckan) köpt lite prylar till en ny dator i budgetklassen. Huvudpunkten ligger på spel.

Ett billigt moderkort, köpt hos NetOnNet, CPU och grafikkort från Inet samt låda, PSU och minnen från Webhallen.

Enligt hemsidan för moderkortet stöder de den CPU jag köpte först med BIOS-version FDC, d.v.s. den fjärde versionen av BIOS till kortet.

Jag fick revision 2.0 av kortet och det finns 4 revisioner.

Eftersom jag var osäker på om moderkortet var tillräckligt nytt (gällande BIOS) tog jag kontakt med Gigabyte. Jag gav dem modell och serienummer. Gigabyte svarade (i vanlig ordning snabbt och informativt) att BIOS måste ha minst version FC, d.v.s. version 3 av BIOS för att överhuvudtaget känna av CPUn. En liten liten chans skulle då finnas att en uppdatering av BIOS skulle kunna göras. Gigabyte kunde inte upplysa om vilken BIOS moderkortet jag köpte redan hade, trots serienumret på kortet.

Jag chansade och byggde ihop datorn i alla fall. När jag startade upp den startade den utan problem. BIOS-versionen visade sig vara FB, vilket är version 2 och en version som INTE skulle vara kompatibel med den CPU som sitter på moderkortet. Gigabyte själva informerade mig om att det INTE kommer att fungera.

Min erfarenhet av att bygga datorer är att det många gånger fungerar i alla fall, om BIOS inte är för gammal.

Jag uppdaterade BIOS till den senaste versionen, FDC, och datorn rullar på utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Hej...

Grejerna har kommit och sitter i datorn.

Allt startade funkade som det skulle , men biosversionen var en gammal så den fick jag uppdatera, vilket gick väldigt lätt att göra med Gigabytes eget program.

Tack Cecilla för ett bra paket. :)

Åke du ska också ha ett tack för en intresant diskussion att lyssna på. Jag tycker att det hade varit roligt om mitt först paket hade funkat som jag satte i hopa som du antydde. Men skit nu i det :rolleyes: Nu lever vi livet

J-B

Kul att det gick bra med delarna och att datorn fungerar! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...