Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp passar grejerna ihopa ??????


J-B

Rekommendera Poster

Hej jag försökte Sätta ihop en bra dator Att spela och Redigera film och musik på.

Kan detta funka?

Har låda,diskar och brännare.

 

Intel Core ™ i7 Quad Processor i7-930

Quad Core, 2,8 GHz, Socket 1366, 8MB, 130W, BOXED m / fläkt

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=586108

 

ASUS P6X58D Premium, X58, Socket-1366

DDR3, ATX, 2xSATA 6GB / s, USB3.0, Firewire, 2xGbLAN, 3xPCI-Ex (2.0) x16

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=513211

 

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9

Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, för Core i7

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=492643

 

HIS Radeon HD 5850 1GB GDDR5

PCI-2, 0 Express, DVI, native-HDMI, DisplayPort, HDCP

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495013

 

Corsair TX 750W PSU

ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard. 4x 6 +2- pin PCIe, 8x SATA, 140mm Fläkt

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340678

 

Microsoft Windows 7 Pro SE

OEM, 64bit

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=500024

 

Mycket tack för all hjälp !!!!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp det ser bra ut. Bara Att beställa. Kommer bli en kraftfull maskin. GRATTIS

[/ Quote]

 

 

 

Tack ........... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just processorn "Core i7 930" kräver en nyare BIOS, version 0402, än vad det moderkortet levererades med från början, version 0301, så det gäller att ditt moderkort kommer förinstallerat med den nyare BIOS-versionen för att det ska fungera.

http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=en-us&model=P6X58D%20Premium&product=1&os=30

 

När du ska ha igång datorn så tänk på att de minnen du köper behöver 1,65 V som minnesspänning vilket kan behöva ställas in i BIOS eftersom standard är 1,5 V.

http://www.corsair.com/configurator/product_results.aspx?id=1362023

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just processorn "Core i7 930" kräver en nyare BIOS, version 0402, än vad det moderkortet levererades med från början, version 0301, så det gäller att ditt moderkort kommer förinstallerat med den nyare BIOS-versionen för att det ska fungera.

http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=en-us&model=P6X58D%20Premium&product=1&os=30

 

När du ska ha igång datorn så tänk på att de minnen du köper behöver 1,65 V som minnesspänning vilket kan behöva ställas in i BIOS eftersom standard är 1,5 V.

http://www.corsair.com/configurator/product_results.aspx?id=1362023

 

Tack...

Nu fick jag problem, är dett a något som är svårt att fixa vid installationen?

Kanske ska kolla på andra grejer som passar direkt i stället.

Har du något annat förslag på processor och moderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack...

Nu fick jag problem, är dett a något som är svårt att fixa vid installationen?

Kanske ska kolla på andra grejer som passar direkt i stället.

Har du något annat förslag på processor och moderkort.

 

Vad tror du om detta.

Gigabyte GA-EX58-UD5, X58

Socket-1366, SLI&CrossFireX, DDR3, ATX, 3xPCI-Ex(2.0)x16

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=392557

 

 

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9

Kit w/4x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.5V

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=491303

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är i7-930 väldigt ny? För även med det här moderkortet så krävs det en nyare BIOS, F11, medan äldsta BIOS-versionen verkar vara F3:

http://www.gigabyte.eu/Support/Motherboard/CPUSupport_Model.aspx?ProductID=2958&ver=#anchor_os

 

Jag ser inte till CMX8GX3M4A1333C9 på http://www.corsair.com/configurator/product_results.aspx?id=718420

 

Eftersom du ska ha moderkort, processor och minnen så undrar jag om du har kollat på Kompletts uppgraderingspaket som består av just de tre delarna och där Komplett har testat att de fungerar ihop. De har ju ett med i7 930: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=396675

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är i7-930 väldigt ny? För även med det här moderkortet så krävs det en nyare BIOS, F11, medan äldsta BIOS-versionen verkar vara F3:

http://www.gigabyte.eu/Support/Motherboard/CPUSupport_Model.aspx?ProductID=2958&ver=#anchor_os

 

Jag ser inte till CMX8GX3M4A1333C9 på http://www.corsair.com/configurator/product_results.aspx?id=718420

 

Eftersom du ska ha moderkort, processor och minnen så undrar jag om du har kollat på Kompletts uppgraderingspaket som består av just de tre delarna och där Komplett har testat att de fungerar ihop. De har ju ett med i7 930: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=396675

Hej.

Detta paket verkar helt perfekt.. Att jag inte så det själv.

 

Mycket tack...... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är synd att en frågeställare får ett svar där rådet är att inte köpa det föreslagna moderkortet och minnena då minnena inte följer de standardvärden som gäller för DDR3, 1,5V.

Att inte se att de två komponenterna är extremkomponenter och att de passar utmärkt ihop tyder på bristande hårdvarakunskap.

 

Det här moderkortet och minnena fungerar utmärk ihop:

 

ASUS P6X58D Premium, X58, Socket-1366

 

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9

 

Båda komponenterna är extremkomponenter ämnade för de som gärna överklockar. Genom deras konstruktion kan de kombineras till att fungera ihop på olika sätt. Att få dem att fungera per omgående efter ett bygge är inte heller några som helst problem. Det behövs inte heller mycket kunskap för att förstå detta och hur det görs.

 

Genom att avråda från sådana här kombinationer begränsas frågeställaren i sina val av komponenter. Genom att luta sig mot standardvärden blir rådet att inte använda sig av de på marknaden mest lämpade kombinationer och det är beklagligt.

 

Moderkortet har inte fullt stöd för den aktuella CPUn om inte rätt BIOS är installerad från början. Att därmed avråda från ett sådan köp begränsar på nytt frågeställarens val. Komplett är ett företag med hög kundsupport. Jag är övertygad om att de, om de blir tillfrågade, kan vara behjälpliga att göra en BIOS-uppdatering innan leverans eller i samband med leverans. Detta om man först frågar dem.

 

Frågeställaren avråds från köp av moderkortet av den anledningen också.

 

När frågeställaren återkommer med nya förslag besvaras även detta med att moderkortet måste ha rätt BIOS-version för att CPUn skall vara stödd.

Cecilia frågar om i7 930 är en ny CPU. Om man följer med hårdvaruutvecklingen skulle man känna till att så är fallet. Det här ger mig indikationer om att det brister i de råd som ges frågeställaren. Är det lämpligt att besvara hårdvarufrågor om kunskapen inte finns om hur de fungerar?

 

I detta fallet får J-B, som är frågeställaren en länk till Komplett med ett uppgraderingspaket, innehållandes moderkort, den aktuella CPUn i7 930 samt minnen. Genom länken är problemet löst med kompatibilitetsfrågan rörande komponenterna. Smidigt och enkelt.

 

Jag hoppas att J-B blir nöjd och jag hoppas innerligt att Kompletts lager av moderkortet innehåller minst BIOS-version F4, som släpptes den 12 februari 2010 (för en månad sedan) för det är först med den BIOS-versionen som det av Cecilia rekommenderade paketet fungerar med i7 930.

Den erfarenheten jag har är att det dröjer mer än 1 månad från det att tillverkaren släpper en ny BIOS-version innan moderkort med den aktuella versionen finns i handeln.

 

Det är märkligt att avråda från köp av ett moderkort som inte helt säkert har rätt BIOS-version till ett annat som är än mer osäkert.

Det aktuella Asuskortet fick sin BIOS uppdaterad den 1 december 2009 som gäller för i7 930. Det är 2,5 månader tidigare än den av Cecilia nu föreslagna moderkortet.

 

Det är således betydligt större chans att få ett Asuskort som fungerar direkt än det föreslagna Gigabyte.

 

Som sagt, jag hoppas verkligen att J-B har turen på sin sida om han beställt paketet från Komplett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man beställer ett färdigt paket från Komplett och det inte skulle kunna fungera ihop så har man rätt att reklamera enligt konsumentköplagen. Det har man inte rätt att göra om man själv väljer sina komponenter.

 

När min son byggde en dator i höstas så var det samma sak där att det var på tapeten en kombination av moderkort och processor som krävde en nyare BIOS-version än den ursprungliga. Han vände sig då till Komplett och frågade om han kunde få reda på om det skulle fungera. Han fick till svar att de inte visste och inte ville ta reda på vilken BIOS kortet levererades med.

 

Enda anledningen till att jag skrev i den här tråden är att jag tyckte CyMrs svar var lite för lättvindigt. Forumet är öppet för vem som helst att svara på vad som helst. IDG gör inga kontroller av vilka som svarar, det är sällan de över huvud taget läser några inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man beställer ett färdigt paket från Komplett och det inte skulle kunna fungera ihop så har man rätt att reklamera enligt konsumentköplagen. Det har man inte rätt att göra om man själv väljer sina komponenter.

 

När min son byggde en dator i höstas så var det samma sak där att det var på tapeten en kombination av moderkort och processor som krävde en nyare BIOS-version än den ursprungliga. Han vände sig då till Komplett och frågade om han kunde få reda på om det skulle fungera. Han fick till svar att de inte visste och inte ville ta reda på vilken BIOS kortet levererades med.

 

Enda anledningen till att jag skrev i den här tråden är att jag tyckte CyMrs svar var lite för lättvindigt. Forumet är öppet för vem som helst att svara på vad som helst. IDG gör inga kontroller av vilka som svarar, det är sällan de över huvud taget läser några inlägg.

 

Enligt ditt inlägg är det bättre att föreslå ett färdigt paket, där det är mer uppenbart att komponenterna inte fungerar ihop p.g.a. felaktig BIOS-version än ett annat eget ihopplockat där sannolikheten för att leverans sker med rätt BIOS-version är större utan att upplysa frågeställaren om det. Orsaken till detta är att Konsumentköplagen gäller i det första fallet.

 

Om orsaken till ditt inlägg i den här tråden beror på CyMrs svar och att det var lite för lättvindigt, på vilket sätt skiljer det sig från ditt?

CyMrs svar är "kör på" och ditt är först att du informerar om att problem kan uppstå med de tänkta komponenterna. Samtidigt länkar du till en lösning som lika uppenbart kan ge samma problem som frågeställarens egna paket men nu upplyser du inte om det.

 

Jag har haft mycket kontakt med Komplett och har mycket god erfarenhet av deras support. Jag har dock aldrig frågat efter en BIOS-version innan köp.

 

Det är bra att forumet är öppet för alla att svara på vad som helst. Men vad har IDG med den här tråden att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag litar på att Komplett normalt gör sitt jobb och har sett till att paketen de har satt ihop fungerar. Om de nu skulle missa i just detta fall så går det att reklamera. Jag anser att det är värt mycket att kunna reklamera i stället för att behöva krångla med att försöka få lämna tillbaks saker som har använts och där man åtminstone får stå för returfrakten själv. Du tycker tydligen annorlunda.

 

Det är bra att forumet är öppet för alla att svara på vad som helst. Men vad har IDG med den här tråden att göra?
Du verkade tidigare i tråden tycka att man måste vara expert på något för att få svara. Det enda sättet som det skulle kunna efterlevas är väl i så fall att IDG läser allt och tar bort alla svar som de anser inte är korrekta eller inte skrivna av en expert.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag litar på att Komplett normalt gör sitt jobb och har sett till att paketen de har satt ihop fungerar. Om de nu skulle missa i just detta fall så går det att reklamera. Jag anser att det är värt mycket att kunna reklamera i stället för att behöva krångla med att försöka få lämna tillbaks saker som har använts och där man åtminstone får stå för returfrakten själv. Du tycker tydligen annorlunda.

 

Du verkade tidigare i tråden tycka att man måste vara expert på något för att få svara. Det enda sättet som det skulle kunna efterlevas är väl i så fall att IDG läser allt och tar bort alla svar som de anser inte är korrekta eller inte skrivna av en expert.

 

 

Konsumentköplagen gäller inte enbart paket. Konsumentköplagen reglerar även fel på enskilda komponenter. Ingenstans i Konsumentköplagen finner jag att den inte gäller för produkter som man väljer ut själv att köpa framför att välja ett paket som ett företag satt ihop. Det framgår inte på Kompletts hemsida att det finns undantag i stödet för CPU av modellen i7 med sockel 1366 på de aktuella moderkorten. För de aktuella korten anges att de har stöd för Intels i7 Core-CPUer som har sockel 1366. Skulle det visa sig att inte gälla har kunden rätt att få det korrigerat.

 

Att stödja sig mot Konsumentköplagen och därmed föreslå ett alternativ till ett tänkt köp, som uppenbarligen ger köparen likvärdiga problem ter sig märkligt. På vilket sätt underlättar det för köparen att råka på samma problem med skillnaden att det skulle kunna vara "billigare" att reklamera sitt köp? I båda fallen kommer köparen att bygga sin dator för att sedan behöva plocka isär den för att få felet åtgärdad. Den enda skillnaden jag ser i detta fallet är att CyMr ger ett snabbt svar medan du ger ett litet längre svar. Båda svaren renderar i att köparen står där med ett bygge som inte fungerar. Båda svaren ger köparen lika mycket extrajobb. Om ditt svar är bättre bara för att du, som du anser, med säkerhet kan tillämpa Konsumentköplagen ställer jag mig tveksam till. Köparen får hur som helst merjobb eftersom en reklamation måste till om BIOS-versionen på moderkortet inte är den aktuella för just den CPUn.

 

Ditt påstående att jag tycker annorlunda när det gäller tillämpningen av Konsumentköplagen kan jag inte finna någonstans i mina inlägg. Detta påstående ser jag som ett påhopp på mig utan grund.

Vad jag gör är att upplysa J-B om att oavsett vad J-B väljer, sina egna förslag eller ditt, kommer J-B med stor sannolikhet att råka ut för samma problem. Är det fel av mig att göra detta?

 

Jag har nu läst igenom tråden flera gånger. Jag finner inget i mina inlägg där jag hävdar att man måste vara expert för att besvara frågor. Jag skriver att svaren i frågan "tyder på bristande hårdvarakunskap". Det är en väsentlig skillnad på att vara expert som att ha brister i hårdvarakunskaper. Jag skriver också att det inte krävs mycket kunskap för att förstå hur man kan få de två tänkta komponenterna, minnet och moderkortet i detta fallet, att fungera ihop. Hur det kan likställas med "expert" är för mig en gåta.

 

IDG läser så gott som alla inlägg i detta Forum (vad jag kan se läser de samtliga inlägg). IDGs ansvar på Forum ligger inte i att sortera bort inlägg som inte är korrekta eller inte uppfyller expertnivå. IDGs ansvar ligger i att hålla Forum rent från otillbörliga inlägg. Sådana inlägg kan vara ämnen som ej är förenliga med regelverket som gäller för Forum. Som huvudmoderator för detta Forum representerar du IDG och det bör ligga i ditt ansvar att se till att Forum efterlevs i enlighet med de villkor som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev:

Jag anser att det är värt mycket att kunna reklamera i stället för att behöva krångla med att försöka få lämna tillbaks saker som har använts och där man åtminstone får stå för returfrakten själv. Du tycker tydligen annorlunda.
Jag menade med det att med den kunskap om konsumentköplagen jag har så har jag kommit fram till följande:

1. Om man köper en processor och ett moderkort som är helt fungerande var för sig men inte fungerar ihop så har man inte rätt att reklamera detta eftersom det inte är ett ursprungligt fel på en av delarna.

2. Om man köper ett paket som inte fungerar så har man man rätt att reklamera detta eftersom det är ett ursprungligt fel i paketet.

 

Jag har inte kunnat tolka det du har skrivit på något annat sätt än att du tycker de två fallen är likvärdiga när det gäller reklamation. Men det är möjligt att jag har missuppfattat något av det du har skrivit.

 

Det är inget personangrepp att säga att någon har en annan åsikt. Det är full naturligt att folk har olika åsikter.

Vi gör båda våra tolkningar av vad den andra skriver, även det är något som är helt normalt och sker i all sorts kommunikation.

 

Vad jag gör är att upplysa J-B om att oavsett vad J-B väljer, sina egna förslag eller ditt, kommer J-B med stor sannolikhet att råka ut för samma problem. Är det fel av mig att göra detta?
Nej, det är inte fel av dig, tvärtom så ska du förstås upplysa om dina åsikter. Jag hoppas att du inte tycker det är fel att jag upplyser om mina åsikter.

 

IDG läser så gott som alla inlägg i detta Forum (vad jag kan se läser de samtliga inlägg).
Hur kommer du fram till det?

När jag blev tillfrågad om att bli en av flera moderator för ca två år sedan var det just för att de ville att vi moderatorer skulle läsa det som skrevs för att ingen på IDG ansågs ha tid att göra det. Därför vore det intressant att veta om det har ändrats för då behöver jag inte hålla på och läsa inlägg i trådar som jag anser vara ointressanta.

 

IDGs ansvar ligger i att hålla Forum rent från otillbörliga inlägg. Sådana inlägg kan vara ämnen som ej är förenliga med regelverket som gäller för Forum. Som huvudmoderator för detta Forum representerar du IDG och det bör ligga i ditt ansvar att se till att Forum efterlevs i enlighet med de villkor som gäller.
Jag är inte anställd på IDG utan är här på forumet ideellt. Som en av moderatorerna så eftersträvar jag att forumets innehåll ska följa de regler som finns. Jag har inte ens blivit tillfrågad om jag ville bli huvudmoderator utan det stod så bara efter flytten till den nya plattformen, då jag fick lite mer rättigheter att göra saker än tidigare. Om du är missnöjd med mig/mitt modererande så får du framföra det till någon ansvarig på IDG, t ex Hampus Engstedt på PC för Alla.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj oj vilket liv det ble för några grejer....

Jag har beställt grjerna så när jag fått dom så återkommer jag med svar om det funkar eller inte.

 

Jag håller inte någon persoligt ansvarlig om det inte funkar med dom gejerna, vi hoppas på det bästa.........

 

Trevlig helg Cecilia och Åge N

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev:Jag menade med det att med den kunskap om konsumentköplagen jag har så har jag kommit fram till följande:

1. Om man köper en processor och ett moderkort som är helt fungerande var för sig men inte fungerar ihop så har man inte rätt att reklamera detta eftersom det inte är ett ursprungligt fel på en av delarna.

2. Om man köper ett paket som inte fungerar så har man man rätt att reklamera detta eftersom det är ett ursprungligt fel i paketet.

 

Jag har inte kunnat tolka det du har skrivit på något annat sätt än att du tycker de två fallen är likvärdiga när det gäller reklamation. Men det är möjligt att jag har missuppfattat något av det du har skrivit.

 

1. Med ditt resonemang beträffande reklamationsrätten på produkter innebär det att man aldrig skall köpa separata enheter. Enligt ditt resonemang har man inte reklamationsrätt på dessa om det visar sig vara kompatibilitetsproblem med övriga produkter.

 

2. Om man följer ditt råd i det här fallet och köper ett paket bestående av moderkort, minnen och CPU behöver man komplettera med enskilda enheter att få det att fungera: vad som saknas är grafikkort, nätaggregat, skärm och tangentbord för att överhuvudtaget ha en möjlighet att se om systemet kan boot upp. De kompletterande enheterna ingår inte i paketet. Därmed faller, enligt ditt resonemang, reklamationsrätten eftersom det, enligt dig, inte gäller för enskilda produkter.

 

Att det finns kompatibiltetsproblem mellan olika enheter är känt. Ponera att "grundpaketet köps in tillsammans med kompletterande enheter. Om systemet inte startar, hur vet du vilka enheter det är som inte är kompatibla? Samtliga enheter kan betraktas som enskilda enheter eftersom ett "grundpaket" kompletterats. Du kan inte testa "grundpaketet" utan att någon av de andra enheterna finns med. Det finns ingen möjligheten att reklamera något, om Konsumentköplagen gäller enligt din uppfattning.

 

Kontentan av detta resonemang innebär att det är fel att rekommendera ett uppgraderingspaket. Om reklamationsrätten skall gälla måste J-B köpa en komplett dator, färdigbyggd eller i delar, inklusive skärm, mus och tangentbord. Självklart gäller reklamationsrätten alla produkter man köper.

Reklamationsrätten gäller sannolikt inte om man köper ett moderkort som har en specifik sockel och köper en CPU med en helt annat sockel. Köper man däremot en produkt som anges vara kompatibel med en annan produkt utan att specificera detaljer kring dem gäller reklamationsrätten.

 

Självklart är de två fallen likvärdiga när det gäller rätten att reklamera.

 

 

Det är inget personangrepp att säga att någon har en annan åsikt. Det är full naturligt att folk har olika åsikter.

Vi gör båda våra tolkningar av vad den andra skriver, även det är något som är helt normalt och sker i all sorts kommunikation.

 

Nej, det är inte fel av dig, tvärtom så ska du förstås upplysa om dina åsikter. Jag hoppas att du inte tycker det är fel att jag upplyser om mina åsikter.

 

Här upplyser jag inte om någon åsikt. Här upplyser jag J-B och andra som läser tråden om fakta. Det förslag du ger J-B innebär en betydande risk att moderkortet inte har den aktuella BIOS-versionen för den aktuella CPUn än mot det första föreslagna Asus-moderkortet. Orsaken är återigen ingen åsikt utan fakta, Asuskortet fick en BIOS-uppdatering för den aktuella CPUn för 3,5 månader sedan medan det av dig föreslagna Gigabytekortet fick sin BIOS-uppdatering för bara 1 månad sedan. Det här är fakta och ingen åsikt. Det förtar inte heller fakta att möjligheten för att det finns Asuskort på marknaden med den aktuella BIOS-versionen är betydligt större än det är för det av dig föreslagna Gigabytekortet.

 

Hur kommer du fram till det?

När jag blev tillfrågad om att bli en av flera moderator för ca två år sedan var det just för att de ville att vi moderatorer skulle läsa det som skrevs för att ingen på IDG ansågs ha tid att göra det. Därför vore det intressant att veta om det har ändrats för då behöver jag inte hålla på och läsa inlägg i trådar som jag anser vara ointressanta.

 

Jag är inte anställd på IDG utan är här på forumet ideellt. Som en av moderatorerna så eftersträvar jag att forumets innehåll ska följa de regler som finns. Jag har inte ens blivit tillfrågad om jag ville bli huvudmoderator utan det stod så bara efter flytten till den nya plattformen, då jag fick lite mer rättigheter att göra saker än tidigare. Om du är missnöjd med mig/mitt modererande så får du framföra det till någon ansvarig på IDG, t ex Hampus Engstedt på PC för Alla.

 

IDG läser alla inlägg. Som moderator för PFA Smart innebär att du representerar IDG oavsett om det är avlönat eller ideelt arbete. Eftersom det finns flera moderatorer på PFA Smart innebär det att IDG, genom sina representanter läser alla inlägg.

 

Det var inte jag som tog upp IDG i den här tråden, det var du. Jag frågade dig vad IDG har med den här tråden att göra eftersom du drog in IDG i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Med ditt resonemang beträffande reklamationsrätten på produkter innebär det att man aldrig skall köpa separata enheter. Enligt ditt resonemang har man inte reklamationsrätt på dessa om det visar sig vara kompatibilitetsproblem med övriga produkter.

Ja, det är så jag uppfattar reklamationsrätten. Reklamation gäller ursprungligt fel. Det är inte ett ursprungligt fel på ett eget valt moderkortet om det levereras med en äldre BIOS än man hoppas. Om däremot säljaren har sagt/skrivit att moderkortet levereras med minst en viss BIOS-version så är det däremot ursprungligt fel om det inte uppfylls.

 

Det är inte ett ursprungligt fel på ett eget valt nätaggregat för att det enligt specifikationerna inte kan leverera den effekt som ett eget valt grafikkort behöver.

 

Om däremot säljaren tar fram ett uppgraderingspaket bestående av ett antal delar och anger att detta paket är lämpligt för att uppgradera en dator så kommer det att betraktas som ett löfte att de ingående delarna fungerar ihop och kan användas för att uppgradera en dator i ARN. Därmed har man reklamationsrätt på paketet.

 

Om du har en annan åsikt än vad jag har om vad konsumentköplagen och reklamation innebär så okej. Då får vi enas om att vi har olika åsikter om detta.

 

2. Om man följer ditt råd i det här fallet och köper ett paket bestående av moderkort, minnen och CPU behöver man komplettera med enskilda enheter att få det att fungera: vad som saknas är grafikkort, nätaggregat, skärm och tangentbord för att överhuvudtaget ha en möjlighet att se om systemet kan boot upp. De kompletterande enheterna ingår inte i paketet. Därmed faller, enligt ditt resonemang, reklamationsrätten eftersom det, enligt dig, inte gäller för enskilda produkter.

 

Att det finns kompatibiltetsproblem mellan olika enheter är känt. Ponera att "grundpaketet köps in tillsammans med kompletterande enheter. Om systemet inte startar, hur vet du vilka enheter det är som inte är kompatibla? Samtliga enheter kan betraktas som enskilda enheter eftersom ett "grundpaket" kompletterats. Du kan inte testa "grundpaketet" utan att någon av de andra enheterna finns med. Det finns ingen möjligheten att reklamera något, om Konsumentköplagen gäller enligt din uppfattning.

 

Kontentan av detta resonemang innebär att det är fel att rekommendera ett uppgraderingspaket. Om reklamationsrätten skall gälla måste J-B köpa en komplett dator, färdigbyggd eller i delar, inklusive skärm, mus och tangentbord. Självklart gäller reklamationsrätten alla produkter man köper.

Reklamationsrätten gäller sannolikt inte om man köper ett moderkort som har en specifik sockel och köper en CPU med en helt annat sockel. Köper man däremot en produkt som anges vara kompatibel med en annan produkt utan att specificera detaljer kring dem gäller reklamationsrätten.

 

Självklart är de två fallen likvärdiga när det gäller rätten att reklamera.

Vi drar olika slutsatser.

 

Här upplyser jag inte om någon åsikt. Här upplyser jag J-B och andra som läser tråden om fakta. Det förslag du ger J-B innebär en betydande risk att moderkortet inte har den aktuella BIOS-versionen för den aktuella CPUn än mot det första föreslagna Asus-moderkortet. Orsaken är återigen ingen åsikt utan fakta, Asuskortet fick en BIOS-uppdatering för den aktuella CPUn för 3,5 månader sedan medan det av dig föreslagna Gigabytekortet fick sin BIOS-uppdatering för bara 1 månad sedan. Det här är fakta och ingen åsikt. Det förtar inte heller fakta att möjligheten för att det finns Asuskort på marknaden med den aktuella BIOS-versionen är betydligt större än det är för det av dig föreslagna Gigabytekortet.

Min åsikt är att risken är minimal när man köper ett uppgraderingspaket från Komplett. Komplett är ett bra företag som tar fram uppgraderingspaket som fungerar ihop enligt mig och många andra.

 

IDG läser alla inlägg. Som moderator för PFA Smart innebär att du representerar IDG oavsett om det är avlönat eller ideelt arbete. Eftersom det finns flera moderatorer på PFA Smart innebär det att IDG, genom sina representanter läser alla inlägg.

IDG har delegerat ansvar och rättigheter till moderatorer, men det är fortfarande skillnad på mig och IDG. Jag anser mig inte representera IDG, t ex försvarar jag inte vad IDG gör i alla lägen utan kan kritisera dem på ett sätt som jag inte skulle göra om jag var anställd på IDG. Däremot så representerar jag forumanvändare många gånger mot IDG.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är så jag uppfattar reklamationsrätten. Reklamation gäller ursprungligt fel. Det är inte ett ursprungligt fel på ett eget valt moderkortet om det levereras med en äldre BIOS än man hoppas. Om däremot säljaren har sagt/skrivit att moderkortet levereras med minst en viss BIOS-version så är det däremot ursprungligt fel om det inte uppfylls.

 

Det är inte ett ursprungligt fel på ett eget valt nätaggregat för att det enligt specifikationerna inte kan leverera den effekt som ett eget valt grafikkort behöver.

 

Om däremot säljaren tar fram ett uppgraderingspaket bestående av ett antal delar och anger att detta paket är lämpligt för att uppgradera en dator så kommer det att betraktas som ett löfte att de ingående delarna fungerar ihop och kan användas för att uppgradera en dator i ARN. Därmed har man reklamationsrätt på paketet.

 

Om du har en annan åsikt än vad jag har om vad konsumentköplagen och reklamation innebär så okej. Då får vi enas om att vi har olika åsikter om detta.

 

Vi drar olika slutsatser.

 

Min åsikt är att risken är minimal när man köper ett uppgraderingspaket från Komplett. Komplett är ett bra företag som tar fram uppgraderingspaket som fungerar ihop enligt mig och många andra.

 

 

Hur väl tycker du att dina råd till J-B i denna tråden är om man ser till din uppfattning om tillämpningen av Konsumentköplagen?

 

IDG har delegerat ansvar och rättigheter till moderatorer, men det är fortfarande skillnad på mig och IDG. Jag anser mig inte representera IDG, t ex försvarar jag inte vad IDG gör i alla lägen utan kan kritisera dem på ett sätt som jag inte skulle göra om jag var anställd på IDG. Däremot så representerar jag forumanvändare många gånger mot IDG.

 

Har IDG delegerat ansvar och rättigheter till dig och de övriga moderatorerna representerar ni i allra högsta grad IDG på PFA Smart. Från det går det inte att ursäkta sig från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur väl tycker du att dina råd till J-B i denna tråden är om man ser till din uppfattning om tillämpningen av Konsumentköplagen?

Jag föreslog ett uppgraderingspaket eftersom jag anser det vara säkrare än att köpa enskilda delar. Någon annan har kommit fram till ett paket med delar som de anser fungerar ihop. De har ansvar för att delarna fungerar ihop. Om de trots allt har gjort ett misstag så går det att reklamera paketet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslog ett uppgraderingspaket eftersom jag anser det vara säkrare än att köpa enskilda delar. Någon annan har kommit fram till ett paket med delar som de anser fungerar ihop. De har ansvar för att delarna fungerar ihop. Om de trots allt har gjort ett misstag så går det att reklamera paketet.

 

Paketet du rekommenderar innehåller tre enheter, moderkort, minnen och CPU. För att det skall bli en färdig dator krävs grafikkort, nätaggregat, optisk enhet, hårddisk samt låda. Dessa enheter måste köpas som separata enheter.

Ponera att datorn inte startar efter att bygget, som är korrekt monterat, är klart. Hur löser köparen problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i alla fall inte svårare än när man köper helt separata delar. Jag tänker inte lägga tid på att diskutera hypotetiska fall längre. Den dag någon kommer och har problem så kan jag hjälpa den personen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet ligger i att det är lika svårt att göra en reklamation på ett sådant här upplägg som att köpa separata delar. Vilken komponent som eventuellt kan vara den som inte är kompatibel kan vara vilken som helst. Det innebär att någon reklamationsrätt inte finns om din tes stämmer gällande Konsumentköplagen.

Jag förstår på ditt inlägg att du avslutat tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...