Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp! irriterande problem !


mattera

Rekommendera Poster

Sha alle sammans :) jag har ett JÄ***GT jobbigt problem! Min dator startar om sig ibland, asså det kommer typ mitt i när jag kollar på en film, då startar den om sig... mitt i ett spel liksom och det är skitjobbigt...

 

är det någon som har haft samma problem med samma sak eller vet vad det är för fel ?

 

hjälp skulle vara värt guld :)

 

Mvh// mattera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sha alle sammans :) jag har ett JÄ***GT jobbigt problem! Min dator startar om sig ibland, asså det kommer typ mitt i när jag kollar på en film, då startar den om sig... mitt i ett spel liksom och det är skitjobbigt...

 

är det någon som har haft samma problem med samma sak eller vet vad det är för fel ?

 

hjälp skulle vara värt guld :)

 

Mvh// mattera

 

För att undvika att datorn startas om kan du följa instruktionerna som Cecilia ger på //eforum.idg.se/topic/217762-automatisk-omstart-vid-avslutning/ Fortsätt sedan i denna tråd med att skriva in informationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att undvika att datorn startas om kan du följa instruktionerna som Cecilia ger på //eforum.idg.se/topic/217762-automatisk-omstart-vid-avslutning/ Fortsätt sedan i denna tråd med att skriva in informationen.

 

Den som hade problem där hade ju Windows XP och jag har Windows 7 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Vista stänger man av automatisk omstart vid systemfel så här:

Kontrollpanelen (klassisk vy) - System - Avancerade ... till vänster - fliken Avancerat - Start och återställning Inställningar

Borde vara ganska likt i Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Vista stänger man av automatisk omstart vid systemfel så här:

Kontrollpanelen (klassisk vy) - System - Avancerade ... till vänster - fliken Avancerat - Start och återställning Inställningar

Borde vara ganska likt i Windows 7.

 

Det va nästan samma, såhär gör man då: kontrollpanelen - System - Avancerade inställningar - start och återställning.

 

Och jag bockade av: Starta om automatiskt... Men kan det skada datorn på något sätt? :S

Alltså att den inte startar om sig vid ett systemfel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skadar absolut inte. När du har skrivit av den viktiga informationen så får du själv trycka på Power-knappen på datorn för att stänga av och sätta på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skadar absolut inte. När du har skrivit av den viktiga informationen så får du själv trycka på Power-knappen på datorn för att stänga av och sätta på den.

 

Det hjälpte inte att bocka av den där "funktionen" den startar om sig ändå :'(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är min gissning att det rör sig om överhettning. Hur är det med damm i datorn? Men rensa inte bort damm utan att du vet hur du skyddar datorn mot statisk elektricitet.

 

Eller har det varit likadant sen datorn var ny?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är min gissning att det rör sig om överhettning. Hur är det med damm i datorn? Men rensa inte bort damm utan att du vet hur du skyddar datorn mot statisk elektricitet.

 

Eller har det varit likadant sen datorn var ny?

 

Jag har också haft det i bakhuvet (att det är överhettning)... den har nyss varit på reparation efter en krasch, så den bör vara rätt fri ifrån damm.

men vad är det som är överhettat då? processorn?

 

och så har jag öppnat upp den ena sidan av skalet och satt en vanlig bordsfläkt riktad in mot datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju tråkigt att det programmet inte förstod sig på ditt moderkort. Alternativt om det är så att det inte finns några temperaturavkännings-funktioner på moderkortet. Vad är det för dator och hur gammal är den?

 

Ett annat program att pröva är SpeedFan: http://www.almico.com/speedfan.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju tråkigt att det programmet inte förstod sig på ditt moderkort. Alternativt om det är så att det inte finns några temperaturavkännings-funktioner på moderkortet. Vad är det för dator och hur gammal är den?

 

Ett annat program att pröva är SpeedFan: http://www.almico.com/speedfan.php

 

Det funkar inte heller :(

 

Jag har en: Dell dimension 9150 med alla original delar.

Processor : Intel®Pendlum® D CPU 3.20 GHz 3.19 GHz

 

RAM : 2 GB

 

Systemtyp : Windows 7 Ultimate. 32-bitars operativ system

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Dimension förut, lite äldre än din, och jag har för mig att det inte var många temperaturavläsningar i den. Jag ser att Dell har ett diagnosprogram. Det kan du ju köra.

http://support.euro.dell.com/support/downloads/driverslist.aspx?c=se&cs=sedhs1&l=sv&s=dhs&os=WLH&osl=se&catid=&impid=&SystemID=XPS/DIMENSION%20400/9150

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Dimension förut, lite äldre än din, och jag har för mig att det inte var många temperaturavläsningar i den. Jag ser att Dell har ett diagnosprogram. Det kan du ju köra.

http://support.euro.dell.com/support/downloads/driverslist.aspx?c=se&cs=sedhs1&l=sv&s=dhs&os=WLH&osl=se&catid=&impid=&SystemID=XPS/DIMENSION%20400/9150

 

Det där funkade inte heller... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att det inte gick att köra diagnosprogrammet? Fick du något felmeddelande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att det inte gick att köra diagnosprogrammet? Fick du något felmeddelande?

 

det gick inte att köra det alls, jag installerade det men det hände inget när jag skulle köra programmet och jag fick inget felmeddelande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser att Dell inte har tagit fram drivrutiner till Windows 7 för din dator. Det kan tänkas att de drivrutiner du använder inte fungerar så bra ihop med Windows 7.

 

Jag har också haft det i bakhuvet (att det är överhettning)... den har nyss varit på reparation efter en krasch, så den bör vara rätt fri ifrån damm.
Vad för sorts krasch och hur reparerades datorn?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser att Dell inte har tagit fram drivrutiner till Windows 7 för din dator. Det kan tänkas att de drivrutiner du använder inte fungerar så bra ihop med Windows 7.

 

Vad för sorts krasch och hur reparerades datorn?

 

Det som brakade samman va modekortet och hårdiskarna. Och vi lämnade den till min pappas jobbar kompis som är något data freek och han fixa den den och la in Windows 7 på den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en laglig Windows 7?

Om inte så riskerar du ju att få problem framöver när Microsoft har lärt sig att känna igen ändå fler varianter av crack till Windows 7.

 

Om moderkortet är utbytt så är det inte Dells drivrutiner som gäller längre utan de drivrutiner som är gjorda för ditt nya moderkort. Kan du fråga din pappas jobbarkompis vad det är för moderkort som han stoppade in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en laglig Windows 7?

Om inte så riskerar du ju att få problem framöver när Microsoft har lärt sig att känna igen ändå fler varianter av crack till Windows 7.

 

Om moderkortet är utbytt så är det inte Dells drivrutiner som gäller längre utan de drivrutiner som är gjorda för ditt nya moderkort. Kan du fråga din pappas jobbarkompis vad det är för moderkort som han stoppade in?

 

jag har inte en aning om det är en laglig Windows 7, ska ta reda på det... det va jag som satte in det nya modekortet och det va orginal modekortet.

 

och jag har kvar orginal Windows XP skivan. kan det bli bättre om jag installerar Windows XP igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det va jag som satte in det nya modekortet och det va orginal modekortet.
Nu hänger jag inte med riktigt. Vad menar du med "original" moderkort? Menar du att det nya är exakt likadant som det gamla?

Om det nya moderkortet inte kommer från Dell, vem har då tillverkat det och vad är det för modell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hänger jag inte med riktigt. Vad menar du med "original" moderkort? Menar du att det nya är exakt likadant som det gamla?

Om det nya moderkortet inte kommer från Dell, vem har då tillverkat det och vad är det för modell?

 

japp, det nya är exakt likadant som det gamla. och det kommer ifrån dell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då tror jag att det blir bättre om det är samma Windows på datorn som det var från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...