Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hemnätverk utan internet.


DumBurken

Rekommendera Poster

Hallå

Jag har ett litet hemnätverk med fyra datorer och en av dessa har jag som backupdator. Jag skulle vilja att backupdatorn bara kommunicerar med mina andra datorer och inte har tillgång till internet. Hur gör jag då?

Lars

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kan du konfigurera routern så att den blockerar internet för servern?

En del routrar har sådana typer av inställningsmöjligheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kan du konfigurera routern så att den blockerar internet för servern?

En del routrar har sådana typer av inställningsmöjligheter.

 

Hej Cecilia

Tack för svaret! Jag skall kolla det du säger. Är det i så fall enda möjligheten?

En annan fråga är att när jag skulle svara dig så såg jag en möjlighet att multicitera. Vad är det?

Ha en bra helg!

Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå

Jag har ett litet hemnätverk med fyra datorer och en av dessa har jag som backupdator. Jag skulle vilja att backupdatorn bara kommunicerar med mina andra datorer och inte har tillgång till internet. Hur gör jag då?

Lars

Ställ in statiskt IP-nummer för backupdatorn. IP-nummret bör ingå i samma lokala nät (De 3 första talen skall vara lika). Lämna värdet för gateway tomt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställ in statiskt IP-nummer för backupdatorn. IP-nummret bör ingå i samma lokala nät (De 3 första talen skall vara lika). Lämna värdet för gateway tomt.

 

Tackar för svaret och skall genast testa detta och hoppas det fungerar.

wink.gif Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack detsamma!

 

Det bör ju gå att fixa till i datorns brandvägg också, men Windows inbyggda brandväggar vet jag inte hur man ställer in.

 

Multicitera: Se http://smart.idg.se/...ore&module=help avsnittet Avdelningar och ämnen, en bit ner under rubriken Svara.

 

Finns det verkligen något som du inte vetsmile.gif Bara skojar, men du har hjälpt mig så mycket genom åren så man blir lite shockad när du säger att du inte vet. Skall kolla runt lite och prova fagerjas förslag också men nu håller vi helg och vilar musarmen lite.

Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, saker som jag inte har använt, som Microsofts brandvägg, eller som jag inte är särskilt intresserad av, som ljudkort, kan jag inget om :)

 

Vad är det du vill stoppa egentligen? Ska det inte gå att uppdatera servern från Windows Update?

 

Ha en bra helg! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, saker som jag inte har använt, som Microsofts brandvägg, eller som jag inte är särskilt intresserad av, som ljudkort, kan jag inget om smile.gif

 

Vad är det du vill stoppa egentligen? Ska det inte gå att uppdatera servern från Windows Update?

 

Ha en bra helg! smile.gif

 

Nä det blir ju så, man kan inte vara bra på allt och när det gäller datorer så är där ju så mycket olika saker man kan göra om bara intresset finns men man måste dra gränsen någon stans för man hinner inte allt.

 

Anledningen till att jag inte vill ha backupdatorn på Internet är nog mest en rädsla för allt skit som kan komma in och sabba, typ virus o trojaner mm mm.

 

Kanske en falsk villfarelse men egentligen finns det ingen riktigt bra anledning till att just den datorn skall behöva komma ut på internet. Vill jag uppdatera från windows update kan jag göra det manuellt mellan varven Vet inte om jag har rätt eller fel för mig men man skall ju göra det som känns rätt för en själv, eller............unsure.gif

wink.gif Ha de gött!

Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det flyger ju inte in skadliga program till en dator av sig själv ;) utan man måste ju göra något, surfa till någon skadlig/hackad webbsida eller installera något man tror är bra men som innehåller något skadligt etc.

 

Tänk också på att det finns skadliga program som sprids i lokala nätverk.

 

Men visst kan du stoppa datorn i routern eller som fagerja föreslår :) men att hålla datorn uppdaterad från Windows Update är viktigt för att hindra skadliga program att komma in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...