Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD läser bara visa skivor


Gaussa

Rekommendera Poster

Jag har en stationär dator med en dvd-läsare och en dvd-brännare. Visa skivor går bara inte att läsa i läsaren, men de kan läsas av brännaren. Vad gör man åt detta? och vad är felet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör man åt detta? och vad är felet?

Man uppdaterar läsarens firmware – felet är att den inbyggda mjukvaran inte känner igen alla dessa nyare slags skivor. Uppdatering sker gärna i Felsäkert läge, och ingen skiva får vara i under tiden. Och nyare firmware hämtas från tillverkaren av läsaren, t ex härifrån för tillverkaren Lite-On...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget ovanligt det problem du har. Hur gammal är din DVD-läsare?

 

Den är lika gammal som datorn. Ca 6-7 år.

Den fungerade bra tills för ett år sedan. Dator användes inte under ett år pga hårdvarufel som nu är åtgärdat, men läsaren fungerar bara ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sällan som skivor för laserlinsrengörning gör någon nytta. En skiva som "sliter" på linsen gör mer skada än nytta. Tanken med rengörningsskivor är att de skall "blåsa" bort damm m.m. från linsen och det fungerar dåligt.

 

Ett vanligt fel när en optisk spelare inte klarar av att hantera skivor är slitage och ålderdom. En laserenhet tappar styrka med åren. I CD och DVD-spelare av äldre modeller finns det en trimpotentiometer som man kan skruva på för att öka intensiteten på laserns ljus. Ofta är den märk "Tracking Gain".

Ett annat problem är att lagret i den lilla motorn som snurrar skivan är sliten. Då "vobblar" motoraxeln vilket i sin tur gör att skivan roterar osymetriskt. För att lasern skall kunna "spåra" måste mekaniken flytta laserhuvudet mycket snabbt i sidled. Är laserenheten gammal "orkar" den inte med detta och den klarar inte av att läsa skivan.

 

Många gånger märks detta mest på brända skivor där man använt en hög hastighet vid bränningen. Stoppar man i en skiva bränd med mycket låg hastighet eller en fabriksgjord skiva lyckas spelaren ofta klara av att spela av skivan.

Även fabrikat och modell på skiva kan spela roll då tillverkningen av skivor för bränning skiljer sig litet åt.

 

Jag föreslår att du investerar i en ny enhet. De kostar runt 200 kronor för en bra DVD-brännare idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du investerar i en ny enhet. De kostar runt 200 kronor för en bra DVD-brännare idag.

Mitt förslag blir i så fall inte att skaffa nån ny DVD-brännare alls eftersom Gaussa ju redan hade en sådan (vid sidan av denna trilskande DVD-läsare), utan kolla då efter en prisvärd Blu-ray enhet.

 

Det vill säga, testa nåt varv med rengöringsskiva, eller kassera DVD-läsaren helt till förmån för nånting modernare. Dock bör försåts datorn i övrigt också kunna matcha nu då uppspelning av Blu-ray, och angående detta så lämnar CyberLink här ett förslag:

http://www.cyberlink.com/stat/bd-support/enu/system-requirement.jsp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...