Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PC bootar inte, endast moderkorts-led lyser.


Botul

Rekommendera Poster

Jag har byggt om en gammal PC. När jag ska boota den första gången hände ingenting

utom att moderkorts-led lyser (från det jag slog på strömmen på strömförsörjiningen).

När jag slår på stömbrytaren på PCns framsida händer ingenting.

 

Strömförsörjningens fläkt startar inte

CPU-fläkt startar inte

Chassifläkt startar inte

Ingen reaktion från mus, tangentbord eller skärm.

 

Jag har förljande Konfiguration:

 

Moderkort: ASUS M4A785TD-V EVO, Socket-AM3

 

CPU: AMD Phenom II X4 945

 

Minne: 2 matched pairs Corsair XMS 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz (9-9-9-24) (2x2048MB) (TW3X4G1333C9)

 

Strömförsörjning: 500W Seasonic nätdel, ATX, EPS12V, BTX *

 

Disk: Western Digital Caviar Green 1TB (IntelliPower / 64MB Cache / SATA II / NCQ)

 

 

Jag har försökt följande:

 

Kortslutit moderkortets anslutning till framsidans strömbrytare

(för att utesluta kontaktfel i strömbrytaren)

 

Kopplat loss strömförsörjningen från moderkortet, kortslutit blå och grön ledare i ATX-kontakten,

för att få igång ström till alla kontakter. Mätt alla volt. Alla mätvärden är OK.

 

Rensat CMOS.

 

Vänt polaritet på moderkortsbatteriet, väntat 15 sek, återställt rätt

polaritet (enligt rekommendation från Asus).

 

Tagit ut moderkortet, lagt det på neutralt underlag, anslutit strömförsörjning

försökt att boota med och utan disk och dvd. (för att utesluta chassiproblem

och diskproblem)

 

Nu misstänker jag att mitt nya moderkort har något fel.

Jag har byggt PC hobbymässigt i över 20 år nu, och har aldrig varit med om

att ett nytt moderkort skulle vara defekt, men nu verkar det vara på det sättet.

 

Vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plocka bort alla komponenter som hårddiskar, optiska enheter, grafikkort och ljudkort (om sådana är installerade som extraenheter) m.m. Se till att enbart ha moderkort och CPU på moderkortet. Se till att ansluta alla kablar från nätaggregatet till moderkortet. Glöm inte den extra 4- eller 8-poliga kontakt som skall sitta i närheten av CPUn. Ha inga minnen eller annat på moderkortet utan enbart moderkort och CPU. Se till att högtalaren är ansluten till moderkortet så du kan höra de felsignaler som du bör få.

Om du först får en pipsignal och därefter en konstant pipsignal bör fläkten på CPUn också ha gått igång. Felmeddelandet säger att moderkortet har defekt minne eller saknar minne. I ditt fall är det det senare.

Om det inte startar alls bör du kontrollera att CPUn är korrekt monterad. Eventuellt, om du har tillgång till det, provar du en annan CPU på moderkortet eller ett annat moderkort med din CPU.

 

Återkom gärna med resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen,

Jag har nu tagit bort alla minneskretsar och allt annat anslutet till moderkortet utom strömförsörjningens två kablar och småkablarna (system panel connector). Inget startar - inte ens strömförsörjningens fläkt. Inga pipsignaler.

 

Jag har ingen annan CPU, som passar i en AM3 socket, men jag har tagit bort och återställt CPU utan att hitta några problem. Fortfarande - inget startar. Inga pipsignaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du fel på antingen moderkortet eller CPUn. Vilken av dem går inte att säga utan att prova dem med eller på en annan enhet. Du har själv redan konstaterat att ditt nätaggregat är helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen Åge. Jag tar tillbaka moderkort och cpu till Webhallen och ber dem testa och byta ut det, som är felaktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...