Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konstiga "Virus"


-SnowRider-

Rekommendera Poster

-SnowRider-

Jag har fått ett KONSTIGT "Virus" När jag skulle gå in på http://www.wtso.net/ (Watch The Simpsons Online) så stod det att jag hade fått et virus och skulle ladda när ett virusproogran men det meddelandet var på Engeska allt annat är på svenska på min dator sen byttes det sida till en ni inte ska gå till.(http://91.212.226.26/s1/?fff=%3DWQ41jTzNy0wNiZpcD05MC4yMzEuNjIuMjI2JnRpbWU9MTI2NjkwMk0MaQ%3DN) Och sen så det up som att ett virusprogram scannade datorn men man såg att det jag fejk sen ville sidan att jag skulle installera ett virusprogram men där ville inte jag fortsätta.

(När det såg ut som att den scannade datorn så hade jag 17st Trojaner(!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du surfar på internet kan inte något antivirusprogram på någon sida känna av att din dator är infekterad. Enda sättet att göra detta är att begära en aktiv skanning av din dator medan du besöker sidan eller att du begär att ditt egna antivirusprogram gör det.

 

Vad du sannolikt råkat ut för är en sida som bluffar att din dator är infekterad. Den meddelar dig att du har ett eller flera virus och du ombeds att omedelbart installera ett motmedel mot detta. När du gör denna installation har du också installerat "virus" på din dator.

Detta virus ger dig meddelande om att din dator är infekterad och du måste betala en viss summa för att programmet skall bli legitim och rensa ut ohyran.

 

Om du inte installerade skanningsprogrammet kan du ha klarat dig från infektionen. Skanna av din dator med ditt antivirusprogram och antimalwareprogram som Superantispyware , Ad-Aware, Spyboot Search & Destroy och/eller Malwarebytes. Samtliga fyra program finns som gratisversioner.

 

När du surfar på internet, låt dig aldrig luras av att en sida du besöker har hittat virus i din dator om det inte är ett aktivt besök hos ett känt antivirusföretag du gör. Med aktivt besök menar jag att du besöker sidan, laddar ned en programvara som sedan skannar av din dator medan du besöker sidan. DU måste hela tiden göra vissa val för att detta skall ske.

Besöker du en sida där du utan att göra något aktivt val få meddelande om att din dator är infekterad är det en bluff. Denna bluff är till för att "skrämma" dig och lura dig att ladda ned en mjukvara som i sig är ohyra, en infektion. När du väl installerat denna infektion har du i vissa fall ett styvt jobb att bli av med den.

 

Återkom om du märker att din dator är infekterad och du inte lyckas få bort infektionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
ultimatescar

aj... det finns på vissa hemsidor och ibland dyker upp det plötsligt jag bruka få det ibland på surfthechannel dot com men jag bruka bara kryssa bort sidan och öppna igen.. så det kommer inte igen, har hänt flera gånger till mig men inte gång på gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får väl betrakta det som en sorts annons, för de kriminella som står bakom det falska programmet betalar webbplatsen för att få lägga in koden.

 

surfthechannel verkar vara ökänt för det med tanke på skriverierna här: http://www.mywot.com/sv/scorecard/surfthechannel.com

 

Det är lite olika hur koden på webbsidan är skriven men i en del fall kan man inte kryssa bort "annonsen", utan att det installeras i datorn, utan man måste ta fram Aktivitetshanteraren och stänga av processen/processerna för webbläsaren för att vara säker på att man inte får in något skadligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...