Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Microsft dumma sig?


TheHellMan

Rekommendera Poster

TheHellMan

Men Windows 7 har jag hört att det ska komma en ny grej med opertivsystemsskivornna, som gör att skivan endast kommer fungera på EN enda dator. Stämmer detta? Och kommer detta gälla gammla XP-skivor också?

 

Tack i förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla licenser för alla Windows-versioner har endast gällt för en dator i taget.

 

-----------

Flyttar tråden från "Allmänt om datorer" till "Windows"

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är klart. Jag tänkte förstås bara på sådana licenser som man kan köpa som privatperson eftersom det lär vara det som är aktuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ja, det är klart. Jag tänkte förstås bara på sådana licenser som man kan köpa som privatperson eftersom det lär vara det som är aktuellt.

 

Okej, så en vanlig XP-skiva skulle endast funka till en dator?

För en berättade för mig att när man installerade Windows 7 så samlar den in information om datorn, bl a BIOS, så att Windows 7-nyckeln därefter är låst till bara den datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

det du pratar om är en OEM licens, avsedd för datortillverkare. Den följer en dator, en hårdvara.

En "vanlig", Retail, som kan köpas i butik, kan användas på så sätt att du kan flytta licensen till en annan dator,

När du aktiverar licensen på den nya datorn, måste den på den gamla datorn vara avinstallerad eller avaktiverad.

Annars fungerar det inte.

Ett helt normalt sätt att hantera mjukvara och operativsystem, så Microsoft dummar sig inte.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...