Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverkskortet stängs av vid vila och startar inte igen vid uppstart


Morgankane

Rekommendera Poster

Morgankane

Har en Acer laptop med Vista och trådlöst nätverkskort.

När jag låter den gå över i vila, och skall köra igång igen, startar inte nätverkskortet.

Det kommer igång om jag startar om.

Har också vid olika tillfällen klarat av att "reparera" och få igång det men inte alltid.

Är detta ett känd problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min första tanke som kommer upp är, "Är Wake On Lan" aktiverat?

Om det är aktiverat kan det vara en orsak till att nätverkskortet inte startar upp från viloläge.

Har du kontrollerat detta? Det finns i BIOS-inställningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morgankane

Min första tanke som kommer upp är, "Är Wake On Lan" aktiverat?

Om det är aktiverat kan det vara en orsak till att nätverkskortet inte startar upp från viloläge.

Har du kontrollerat detta? Det finns i BIOS-inställningarna.

 

Hittade inte något i Bios på Vista, men hittade under Atheros wireless N.A. där man kunde bocka i en ruta för att nätverket kunde ta den ur viloläge, något som inte var att rekommendera då man kunde tömma batteriet.

 

Har sett något liknande på annat ställe t r o r jag, och tror också jag testade det utan framgång.

 

slut för i natt

M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att inte nätverkskortet aktiveras? Problemet kan bero på att DHCP-klienten inte startas när datorn väcks ur viloläget. Då blir nätverkskortet utan IP-nummer. Det går inte att ansluta till ett WLAN utan att fått ett IP-nummer från routern.

 

Om WOL är aktiverat så är nätverkskortet aktivt hela tiden men tappar kontakten till WLANet när lånetiden går ut.

 

Du måste få DHCP-klienten att skicka en DHCP-REQUEST när datorn går ur viloläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morgankane

Är du säker på att inte nätverkskortet aktiveras? Problemet kan bero på att DHCP-klienten inte startas när datorn väcks ur viloläget. Då blir nätverkskortet utan IP-nummer. Det går inte att ansluta till ett WLAN utan att fått ett IP-nummer från routern.

 

Om WOL är aktiverat så är nätverkskortet aktivt hela tiden men tappar kontakten till WLANet när lånetiden går ut.

 

Du måste få DHCP-klienten att skicka en DHCP-REQUEST när datorn går ur viloläge.

 

Hej Åge,

tror inte detta med WOL är det rätta. Har läst på litet, och kommer fram till att WOL, går motsatt väg, då avsiken är att väcka upp computern.

 

Här väcker jag computern manuellt och vill att nätverkskortet också skall vakna.

Så jag förstår det så att det måste vara laptopen som skall aktivera nätverkskortet.(?)

 

When the listening computer receives this packet, the network card checks the packet for the correct information. If the magic packet is valid, the network card takes the computer out of hibernation or standby, or starts it up.

 

In order for Wake-on-LAN to work, parts of the network interface need to stay on. This consumes standby power, which is less power compared to the computer's normal operating power. If Wake-on-LAN is not needed, disabling it may reduce power consumption while the computer is switched off but still plugged in.

 

Verkar vara ett stort problem detta, läser inlägg helt tillbaka till 2003, och även gäller det det samma Mac maskiner.

Skall ringa bredbandsbolaget i morgon och höra om dem har några uppdaterade kunskaper inom området.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Morgan,

 

Min tanke var att inställningen i BIOS kanske kunde påverka detta. WOL är annars, precis som du skriver, ett sätta att väcka datorn via en nätverkssignal.

Hur startar du det trådlösa nätverkskortet (knapp på sidan av datorn eller mjukvarustyrt med någon specialknapp eller F-knapp) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morgankane

Hej Morgan,

 

Min tanke var att inställningen i BIOS kanske kunde påverka detta. WOL är annars, precis som du skriver, ett sätta att väcka datorn via en nätverkssignal.

Hur startar du det trådlösa nätverkskortet (knapp på sidan av datorn eller mjukvarustyrt med någon specialknapp eller F-knapp) ?

 

hej Åge,

har varit i kontakt med Bredbandsbolaget i dag. De kände till detta problem, och skulle göra en ändring i routern.

Fick tyvärr inte med mig vad det var för inställning, supporten menade väl det inte var lönt att förklara det....

 

Jag skall testa det nu och se hur det fungerar. Återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...