Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har ni också problem med äldre moderkort och Radeon 5000-serien?


Magnus (MikroDatorn)

Rekommendera Poster

Magnus (MikroDatorn)

Jag har testat två rykande färska grafikkort, Sapphire 5770 och Sapphire 5850 på ett Asus P5LD2-VM och en Core 2 Duo E6700. Båda två tar ca 5 minuter på sig innan man kommer till post i bios! Sanslöst länge, och jag hade bara tur som lämnade datorn på och till min förvåning fick se, till slut, att datorn bootade upp Windows. :huh:

 

Har läst runt lite, bland annat på

AMD:s eget forum.

 

Det visar sig att många har problem. Men vad är dina erfarenheter? Har du problem med Radeon 5000-kort och äldre moderkort (pcie 1.1 och äldre) också?

 

Någon som kan ha en aning om vad det kan bero på? Korten ska ju vara bakåtkompatibla.

 

Med förhoppning om att vi kan nysta i detta och gemensamt sätta press på tillverkarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst runt lite, bland annat på

AMD:s eget forum.

Jag har skrivit flera hundra inlägg själv där som användaren _r_n_... Moderkorten jag har testat – ett HD5870 – i är Asus P5E Deluxe, ASRock 939Dual-SATA2 samt Gigabyte EP45-UD3LR. Asus-kortet är 2-3 år gammalt medan ASRock-kortet har hunnit bli flera år.

 

Asus-kortet med Intel X48-chip har egentligen aldrig velat fungera med HD5870 (och jag höll väl på några månader). Det kan bli vertikala ränder, helfärgad/svart skärm, "allt möjligt".

 

Det fem år gamla ASRock-moderkortet med nedlagda gamla ULi 1695 funkade dock perfekt med HD5870 redan från början. Och det ifrån Gigabyte med Intel P45-chip behövde en bios-uppdatering innan det blev helt nöjd med HD5870.

 

Hursomhelst så kommer mitt nästa moderkort inte att heta Asus. ;)

 

Edit:

Tilläggas bör att Asus-moderkortet knappast i alla fall är trasigt. Även om det inte fungerade med ett HD5870 så kunde jag ändå köra ett par HD4850 i Crossfire i det.

 

Jag har försökt få folk på AMD-forumet att inte bara stirra sig blinda på deras HD5000 utan även det runt omkring. Till slut fick jag lära mig att jag var ett "troll", hehe. :D Folk som redan har bestämt sig för att det nu är AMD som är demonen kan man inte hjälpa så mycket. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus (MikroDatorn)

Tack för svaret!

 

Jag vet att många har problem, men det vore riktigt intressant att veta var felkällan är. Radeon 5000-serien ska ju som sagt vara bakåtkompatibla, vilket låter självklart speciellt för de enklare modellerna av vilka många kommer att användas till just att uppgradera äldre burkar.

 

Men din slutsats var alltså att det var moderkortet det var fel på? Eller?

 

 

Jag har skrivit flera hundra inlägg själv där som användaren _r_n_... Moderkorten jag har testat – ett HD5870 – i är Asus P5E Deluxe, ASRock 939Dual-SATA2 samt Gigabyte EP45-UD3LR. Asus-kortet är 2-3 år gammalt medan ASRock-kortet har hunnit bli flera år.

 

Asus-kortet med Intel X48-chip har egentligen aldrig velat fungera med HD5870 (och jag höll väl på några månader). Det kan bli vertikala ränder, helfärgad/svart skärm, "allt möjligt".

 

Det fem år gamla ASRock-moderkortet med nedlagda gamla ULi 1695 funkade dock perfekt med HD5870 redan från början. Och det ifrån Gigabyte med Intel P45-chip behövde en bios-uppdatering innan det blev helt nöjd med HD5870.

 

Hursomhelst så kommer mitt nästa moderkort inte att heta Asus. ;)

 

Edit:

Tilläggas bör att Asus-moderkortet knappast i alla fall är trasigt. Även om det inte fungerade med ett HD5870 så kunde jag ändå köra ett par HD4850 i Crossfire i det.

 

Jag har försökt få folk på AMD-forumet att inte bara stirra sig blinda på deras HD5000 utan även det runt omkring. Till slut fick jag lära mig att jag var ett "troll", hehe. :D Folk som redan har bestämt sig för att det nu är AMD som är demonen kan man inte hjälpa så mycket. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men din slutsats var alltså att det var moderkortet det var fel på? Eller?

Jag tror inte att svaret är så enkelt. Brukar säga att man inte kan tänka svart-vitt ens med datorer som ju bara förstår 1 eller 0. ;)

 

Min bedömning är att det är förhållandet RAM-minne/grafikkort som skapar problem... Och i botten då bios:en (version och inställningar). Med P5E Deluxe kunde jag tydligt se skillnader i stabilitet samt grafikfel (vertikala ränder el enfärgad skärm) beroende på vilken bios-version jag använde men också på vilka minnen som för tillfället satt i (jag prövade att skifta mellan totalt 8GB DDR2-moduler av Kingston och Corsair – DDR2-1200 respektive DDR2-1066. Stabilast var datorn med Corsair och detta även om jag körde bägge tillverkarna som motsvarande bara DDR2-800 med spänningen 1.8V. Och bägge typerna finns förresten med i minneskompatibilitetslistan för P5E Deluxe och samtliga 8GB är naturligtvis hela.

 

Detta med ett HD5870, men med 2xHD4850 i P5E Deluxe var det bara att köra på i full fart DDR2-1200 respektive DDR2-1066...

 

Exakt samma HD5870 i ASRock 939Dual-SATA2 sen – bara att köra på, överhuvudtaget inga fel! Köpte sedermera Gigabyte EP45-UD3LR som först skapade en gigantisk muspil(!) men som blev normal efter uppdaterad bios. Och just den där gigantiska muspilen verkar det vara många som belastar AMD för (drivrutinen)... :huh:

 

(med reservation för att ha glömt något vitalt ;))

 

//RN

 

Edit:

ASRock 939Dual-SATA2 använder förresten inte DDR2, socket 939 som det har, utan där använde jag 4GB Kingmax DDR-400.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus (MikroDatorn)

Hrmm... intressant med gigantisk muspil. Vi verkar ha stött på helt olika problem med våra 5000-kort. När jag väl kommit in i Windows har jag inga som helst problem, allt flyter på fint. Men det tar som sagt fem jäkla minuter innan jag ens kommer in i BIOS.

 

Ska luska vidare lite kring mitt problem, får se om några från AMD/ATI eller andra tillverkare kan kommentera frågan. ;)

 

 

 

Jag tror inte att svaret är så enkelt. Brukar säga att man inte kan tänka svart-vitt ens med datorer som ju bara förstår 1 eller 0. ;)

 

Min bedömning är att det är förhållandet RAM-minne/grafikkort som skapar problem... Och i botten då bios:en (version och inställningar). Med P5E Deluxe kunde jag tydligt se skillnader i stabilitet samt grafikfel (vertikala ränder el enfärgad skärm) beroende på vilken bios-version jag använde men också på vilka minnen som för tillfället satt i (jag prövade att skifta mellan totalt 8GB DDR2-moduler av Kingston och Corsair – DDR2-1200 respektive DDR2-1066. Stabilast var datorn med Corsair och detta även om jag körde bägge tillverkarna som motsvarande bara DDR2-800 med spänningen 1.8V. Och bägge typerna finns förresten med i minneskompatibilitetslistan för P5E Deluxe och samtliga 8GB är naturligtvis hela.

 

Detta med ett HD5870, men med 2xHD4850 i P5E Deluxe var det bara att köra på i full fart DDR2-1200 respektive DDR2-1066...

 

Exakt samma HD5870 i ASRock 939Dual-SATA2 sen – bara att köra på, överhuvudtaget inga fel! Köpte sedermera Gigabyte EP45-UD3LR som först skapade en gigantisk muspil(!) men som blev normal efter uppdaterad bios. Och just den där gigantiska muspilen verkar det vara många som belastar AMD för (drivrutinen)... :huh:

 

(med reservation för att ha glömt något vitalt ;))

 

//RN

 

Edit:

ASRock 939Dual-SATA2 använder förresten inte DDR2, socket 939 som det har, utan där använde jag 4GB Kingmax DDR-400.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din långa boot-tid är det säkerligen Asus som måste fixa genom att uppdatera bios för moderkortet... Felet är faktiskt inte nytt utan återfinns för andra av deras modeller också, t ex P5N-E SLI, med en uppdatering från november förra året:

"P5N-E SLI BIOS 1406

Fix it takes long time to show up on screen with certain AMD graphic card when booting up the system."

http://support.asus.com/download/download.aspx?model=P5N-E%20SLI&os=17&SLanguage=en-us

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Magnus (MikroDatorn)

Jag löste mitt problem i alla fall. Köpte ett betydligt nyare moderkort för 775-sockeln med Intels G41-krets. Nu funkar allt klockrent, bios kommer igång på en gång.

 

Betalade 500 kr för kortet på Komplett och jag behövde inte ens installera om Windows 7, maskinen funkar utmärkt ändå. Så lösningen tog 2 timmar ungefär i ren meck-tid. Helt ok! :)

 

Din långa boot-tid är det säkerligen Asus som måste fixa genom att uppdatera bios för moderkortet... Felet är faktiskt inte nytt utan återfinns för andra av deras modeller också, t ex P5N-E SLI, med en uppdatering från november förra året:

"P5N-E SLI BIOS 1406

Fix it takes long time to show up on screen with certain AMD graphic card when booting up the system."

http://support.asus.com/download/download.aspx?model=P5N-E%20SLI&os=17&SLanguage=en-us

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag löste mitt problem i alla fall. Köpte ett betydligt nyare moderkort för 775-sockeln med Intels G41-krets. Nu funkar allt klockrent, bios kommer igång på en gång.

Där ser du – det var moderkortet! *självbelåten* ^_^

 

Inte heller jag brukar installera om Windows... nog fasen ska ett modernare OS klara av ett byte av moderkort! Även Vista klarar det. Men när det gäller XP så är det lite mer av ett lotteri (även om inte heller det brukar behöva ominstalleras om man bara får chansen att lägga in rätt drivrutiner innan blåskärmar etc).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...