Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygga dator för 12000 :-


henke dator

Rekommendera Poster

henke dator

Jag tänkte försöka utan att uppdatera men jag hittar inte Extrem Memory Profile (X.M.P)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag utgår från att moderkortet du köpt är ett Gigabyte GA-P55-USB3.

Enligt bruksanvisningen till den skall du har inställningsfunktionen enligt tidigare inlägg.

Informationen återfinns i bruksanvisningen på sidorna 38-40.

 

Hur ser det ut i din dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej....

Fick du inte en installations cd med ditt moderkort. Om du har en sådan så kolla där om det inte finns ett program att uppdatera bios.

Köpte ett Gigabyte X58A-ud3r där fanns programmet med. Funkade skitbra och lätt var det också.

 

J-B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

henke dator

Jag har uppdaterat till F4 nu mej jag hittar forförande inte Extrem Memory Profile

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

henke dator

Det står: this item appears only if you install a memory module that supports this feature. Om x.m.p alltså

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har du köpt ovanstående minnen har du också köpt de mest prisvärda minnen vid tillfället för mitt förslag. De var, när förslaget gavs, billigare än 1333MHz-minnen (bästa pris just då 1144 kronor mot de du köpt för 999 kronor).

 

Jag kikar lite mer på det här och återkommer till dig. Det kommer att dröja några dagar då jag nu ger mig ut på tjänsteresa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kontrollerat lite mer kring det här med begränsningen till 1333MHz.

 

Det visar sig att Intel Core i5 750 i sig har en minneshanterare som är begränsad till 1333MHz-minnen. Det innebär att CPUn i sig inte hanterar snabbare minnen än 1333MHz om den inte överklockas. Genom at överklocka CPUn kommer den också att kunna hantera 1600MHz.

 

För att göra det här än mer intressant fördjupade jag mig i flera av Intels CPUer liksom värstingen från AMD. Det visar sig att maxhastigheten hos dem alla är 1333MHz med undantag från ett antal av Intels i7-or. Där är begränsningen nere på låga 1066MHz!

Detta gäller för följande Core i7:

 

920, 930, 940, 950 och 960.

 

Följande Core i7 klarar 1333MHz:

 

860, 860S samt 870.

 

AMDs Phenom II X4 965 klarar också max 1333MHz men här går det att få upp hastigheten med vissa moderkort som man i BIOS kan klocka om minneshastigheten.

 

Således ligger hastighetsbegränsningen inte i moderkortet utan i CPUn. För att dra nytta av de 1600MHz som dina minnen klarar är det överklockning av CPUn som kvarstår.

Är det något du vill ge dig in på bör du kontrollera om kylningen av din CPU räcker med den kylning som du nu har. Sannolikt räcker den en bit upp i nivå.

 

Här hittar du information om din CPU:

 

http://ark.intel.com/Product.aspx?id=42915

 

Här hittar du information om Core i7 960:

 

http://ark.intel.com/Product.aspx?id=37151&processor=i7-960&spec-codes=SLBEU

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

henke dator

Just nu så använder jag den kylaren som kom med processorn, i vilken prisklass ligger en kylare som räcker för den överklockning som behöver göras för att kunna köra minnena i 1600mhz? Och hur blir det med garantin på processorn om man överklockar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att den kylaren du har idag räcker för att kyla CPUn med en begränsad överklockning. Möjligtvis räcker den för den överklockning som du behöver för att få upp minneshastigheten till 1600MHz. Det kanske är bättre med en bra kylare i alla fall. Hur mycket en bättre kylare kan kosta beror lite på vilken utformning du vill ha och hur kraftig kylning du önskar. Räkna med 300 till 600 kronor som normalläge.

 

Överklockar du CPUn så den går sönder skall du inte räkna med att garantin täcker den skadan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu är vi inne på ett område som jag inte behärskar fullt ut. Överklockning är något som jag inte sysslat med. Vad jag gör är att fördjupa mig i det och ser om jag kan hjälpa dig med detta. Om du ger mig ett par dagar skall jag se vad jag kan få fram och som du kan prova.

Tänk bara på att om något händer med din CPU kommer du sannolikt inte att kunna åberopa garantin.

 

Någon som har erfarenhet av överklockning kanske kan ge dig lite tips också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...