Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
henke dator

Bygga dator för 12000 :-

Rekommendera Poster

Jag har äntligen (efter mycke tjat) fått lov att bygga en dator och jag behöver hjälp att välja delar.

Jag har en budget på max 12000:- och då ingår OS också, för dom pengarna vill jag ha bästa möjliga speldator.

Jag har egentligen inga krav på speciella delar men PSU:n får gärna vara modulär och jag tänkte köpa allt på komplett, jag har dock bestämt chassi och det är detta:

 

Antec 600 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=580296

Sen vill jag ha lite mer kylning så jag ska ha två sånnahär där fram:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=488297

och för att koppla in dom i PSU:n så behöver jag väl en sån här:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461619

Sen så ska jag ha windows 7 home premium http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=497888

sen så får ni bestämma delar och om det är någon som har testat chassit och tycker att det är ett dåligt köp så får ni gärna säga till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns flera diskussioner om inköp av komponenter för datorbyggen under vintern. Du bör ju läsa igenom dem till att börja med om du inte redan har gjort det för där kan ju finnas något som passar dig också:

http://smart.idg.se/forum/11-kopa-dator/

http://smart.idg.se/forum/16-kopa-datortillbehor-och-komponenter/

 

För att få ytterligare tips om komponenter som passar ihop (det svåraste) och blir en bra speldator ihop så kan du också titta på Kompletts egna datorer och vad för komponenter som ingår i dem. Komplett Gamer a20 kan ju vara en bra utgångspunkt.

 

Tom's Hardware sätter ihop paket för olika ändamål med vad de anser vara prisvärda komponenter för tillfället http://www.tomshardware.com/news/build-your-own-pc,9482.html. Där är troligen Budget Intel/AMD-Based Gaming PC något som motsvarar din budget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer mitt förslag på en dator som skulle passa dig.

 

CPU: Intel Core i5 750.

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=461770

 

Pris hos NetOnNet: 1829 kronor

Pris hos Inet: 1848 kronor

Pris hos Komplett: 1945 kronor

 

Motivering: Denna CPU är den idag mest prisvärda i prisklassen, anser jag. Den slår AMDs "värsting" i de allra flesta situationer. Nu väntar vi på att AMD skall slå tillbaka.

 

 

 

Moderkort: Gigabyte GA-PA55-USB3

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=541150

 

Pris hos Komplett: 1179 kronor

 

Motivering: Det är ett nytt moderkort med den bättre av de nya chipseten från Intel, P55. Det finns även H55 och H57-chipset. Dessa chipset aktiverar den integrerade grafiken som finns integrerad i Intels CPU. Det gör inte P55 men är ett bättre chipset. Du kanske inte skulle märka så stor skillnad (inte jag heller för den delen). Kortet har stöd för nya USB 3.0 och snabba minnen. Håller hög kvalitet. Du får 8 SATA-anslutningar, vilket bör räcka ett tag. Upp till 14 USB-portar med stöd för USB 2.0 får du samt 2 stycken USB-portar med stöd för både 2.0 och 3.0. 8 stycken av de 14 USB 2.0 finns redan på bakpanelen på kortet, liksom de två USB 3.0.

Kortet erbjuder dig också att ansluta två IDE-enheter.

 

Minnen: Kingston HyperX DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2*2GB (KHX1600C9D3K2/4G)

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=524821

 

Pris hos Komplett: 999 kronor

 

Motivation: De här är de idag de mest prisvärda i förhållande pris och prestanda. Minnesbussen är på 1600MHz och CL-värdet ganska högt, CL9.

Jämförelsevis kan vi ta de här som alternativ:

Corsair XMS3 DDR3 (TW3X4G1333C9A)

 

Pris hos Komplett: 995 kronor

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=515204

 

Minnena har långsammare buss, 1333MHz, och samma CL-värde som Kingstonminnena. Det gör dem långsammare än Kingston.

 

 

Ytterligare ett exempel: Kingston ValueRAM (KVR1066D3N7K2/4G)

 

Pris hos Amentio: 972 kronor

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=295610

 

Minnesbussen jobbar med 1066MHz men CL-värdet är nere på 7. Det innebär att dessa minnen inte är mycket långsammare än Corsair ovan. Man kan i princip säga att de är lika snabba. Orsaken är att åtkomsttiden är så mycket kortare att det väger upp den långsammare bussen.

 

 

Här är ytterligare ett alternativ: Kingston HyperX (KHX1333C7D3K2/4GX)

 

Pris hos WeSellCD: 1144 kronor.

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=528715

 

Minnesbussen på dessa minnena är långsammare än de förstnämnda, 1333MHz (mot 1600MHz) men CL-värdet är låga 7. Det gör att dessa minnen mycket väl kan vara snabbare än de förstnämnda. Skillnaden är liten, om ens märkbar. Priset är däremot högre vilket gör de förstnämnda mer prisvärda.

 

 

Grafikkort: XFX Radeon HD5770 XT HDMI DisplayPort 1GB

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=533772

 

Pris hos Komplett: 1699 kronor

Pris hos Inet: 1751 kronor

 

Motivation: XFX tillverkar högkvalitativa grafikkort. Här är ett utrustat med en av ATIs senaste GPUer. Stöd för DirectX 11 och full support för HDMI. Dessutom är de nya GPUerna från ATI prestandavilliga och energieffektiva.

 

 

Alternativt kan du välja det här som är överklockat från fabrik.

 

Grafikkort: XFX Radeon HD5770 XXX HDMI DisplayPort 1GB

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=541428

 

Priset är ca. 100 kronor mer än det första.

 

 

Återigen ett alternativ, du kan välja det här som är ytterligare ett steg upp i prestanda.

 

Grafikkort: XFX Radeon HD5850 HDMI DisplayPort 1GB

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=495625

 

Priset är drygt 1100 kronor mer än det första.

 

 

 

DVD-brännare: Sony Optiarc AD-7240S

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=420403

 

Pris hos Inet: 210 kronor

 

Motivation: Det är en stabil och tillförlitlig brännare som har stöd för så gott som alla DVD/CD-format. Den har SATA-anslutning dessutom.

 

 

Alternativ: Sony Optiarc AD5420S

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=424687

 

Pris hos Webhallen, mitt i stan: 219 kronor

Pris hos Komplett: 225 kronor

 

Brännaren är en enklare modell av AD7240S. Skillnaden är att AD-5240S saknar stöd för RAM-skivor (vilket jag aldrig använt).

 

 

Hårddisk:

 

Här är jag lite kluven. Jag vill fortfarande ha 7200-varvare men läser att de nya 5400-varvare liksom 5900-varvare är konstruerade på ett sätt att de har samma läs och skrivhastigheter som 7200-varvare.

 

Denna Seaget Barracuda ST31000528AS är bra.

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=396262

 

Pris hos Webhallen_ 845 kronor

Pris hos Inet: 852 kronor

 

Kluvenheten blir inte mindre av att externa diskar är billigare att köpa än interna. Det här är den mest prisvärda (pris/GB) som jag känner till:

 

Seagate External Desktop Drive 1,5TB

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=413970

 

Pris hos Inet: 1090 kronor

Pris hos Webhallen: 1090 kronor

 

Tar vi istället samma storlek som den interna ovan, 1GB så har vi en extern som är billigare! Seagate External Desktop Drive 1TB

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=413969

 

Pris hos Elgiganten: 739 kronor

Pris hos Siba: 748 kronor

Pris hos NetOnNet: 749 kronor

Pris hos Inet: 845 kronor

 

Jag har denna disk hemma och den har 7200 varv och 32MB cache!

 

 

En mindre och billigare disk är Samsung SpinPoint F1 HD753LJ och 750GB.

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=206254

 

Pris hos Inet: 660 kronor

Pris hos Webhallen_ 695 kronor

 

 

Nätaggregat: Corsair CMPSU-550VX 550W:

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=218965

 

Pris hos Inet: 754 kronor

Pris hos Webhallen: 759 kronor

Pris hos Komplett: 799 kronor

 

Motivation: Nätaggregatet håller mycket hög kvalitet. Komponenterna är också av hög kvalitet vilket borgar för lång livslängd. Ett av marknadens stabilaste nätaggregat i 550W-klassen.

 

 

Om du köper grafikkort med HD5850 skulle jag föreslå att du går upp lite till i effekt. Då kan det här vara ett alternativ.

 

Nätaggregat: Corsair CMPSU-650TX 650W:

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=223516

 

Det är ca. 100 kronor dyrare än det första.

 

 

Vill du ha ett modulärt är det här ett förslag

 

Nätaggregat: Corsair CMPSU-650HX 650W:

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=473866

 

Det är ca. 400 kronor dyrare än det första.

 

 

Du behöver inte köpa de extra kablarna till de fläktar du tänkt dig. Anslutningar för dem finns på moderkortet.

 

 

Edit 20100305: Korrigerat länkfel på Corsairminnet XMS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svaret.

 

Jag kollade igenom dina tips och valde dessa produkter:

Chassi: Antec Six Hundred Midi Tower Svart http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=580296

Extra fläkt: Cooler Master 120mm Blå LED Fläkt http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=488297

Processor: Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=492762

Moderkort: Gigabyte GA-P55-USB3, P55, Socket-1156 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=581259

RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=350154

PSU: Corsair HX 650W PSU http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=492649

Grafikkort: XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=579364

När jag skulle välja hårddisk så fanns ju ingen av dom du föreslog på komplett ocg det var ju som sagt där jag tänkte handla så jag valde denna i stället:

WD Caviar® Black 750GB, 3,5", SATA http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=355402

Kan den funka?

CD/DVD läsare kan jag nog ta från den gammla datorn så det behöver jag inte betala för.

När jag kollade vad det skulle kosta tillsammans med OS så blev det 11.831,00 :- så jag håller mig till budgeten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den hårddisk du länkar till fungerar absolut!

Vill du ändå välja en lite större disk kan du välja den här:

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=496258

 

Den är på 1TB och kostar 20 kronor mer. Det blir 20 kronor för 250GB till. Behöver du inte utrymmet kan du med fördel välja den disk du själv valt.

Det skall vara en mycket bra disk.

Hårddisken skall enligt Komplett komma in i dagarna. Grafikkortet du valt är inte heller i lager hos Komplett just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej jag tar den, sen så har min pappa bett mig att ge ett förslag om en dator fast för 10000 istället så då tog jag detta grafikkortet i stället: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=579052 och OEM version av windows. Men om jag får ta den dyrare konfigrationen så har jag en fråga, finns det något grafikkort i samma prestanda och prisklass som finns inne på komplett för att det grafikkorte dröjde ju till 1 april inan dom fick in och det var ju inte äns säkert att det komm då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte lite tur! Komplett har precis inlett extrapris på ett något bättre kort. Nåja, det är i princip samma kort men det är överklockat från fabriken. Det innebär att det är lite vassare än det som finns i det dyrare förslaget.

Du kanske tänker, då är det också dyrare, men så är det inte! Just nu kostar det precis lika mycket och det finns för tillfället 44 i lager enligt Kompletts hemsida.

 

Det här kortet tänker jag på: XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5,PCI-Express 2.0, "BLACK", 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, 765MHz

Det är klockat till 765MHz istället för 725MHz som det kort som finns med i den dyrare konfigurationen.

 

Pris just nu: 2849 kronor, d.v.s. samma pris som det i det dyrare förslaget. Komplett har sänkt priset just nu med 11%.

Du hittar kortet här:

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=579362&view=detailed#ProductTabs

 

Det ser för övrigt rätt "dystert" ut på Kompletts hemsida. Många av grafikkorten är slut och kommer in i mitten av mars till början av april.

Det här kortet är ett mellanting mellan de två dyraste korten, HD5850 och HD5770-korten:

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=484616

 

Finns i lager och kostar 1979 kronor. Det saknar dock stöd för DirectX 11, om du tror att du kommer att ha användning för det. Snart kommer det spel som har funktioner som kräver DirectX 11 för att fungera med vissa effekter. Det tvistas också en del om DirectX 11 kommer att ge så mycket mer eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket, vi får se hur det blir. Till själva byggandet, jag vet att man ska vara jordad när man bygger och om man inte har en antistatisk matta så ska men bygga på diskbänken, men kan man inte ta en kabel, skala den i ändarna och sätta ena änden i jorden på ett eluttag och andra änden i chassit. Om

man sedan stället det på någo av plas (eller nått annat som inte leder ström) så borde väl det ge samma effekt som om man bygger på diskbänken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:-)

 

Visst kan du skala en kabel och fästa den i jorden på ett eluttag och sedan jorda chassit! Fungerar utmärkt.

Jorda dig själv sedan i datorchassit så blir det bra. De bara till att det är jorden du ansluter till och inte till fasen i uttaget. Kopplar du dig till fasen kan du skada dig illa, så illa att du riskerar att avlida. Du kan med fördel använda krokodilklämmor.

Undvik dock en plastmatta eller plastunderlägg. Jobba hellre på ett träbord eller liknande och lägg alla dina prylar i sina påsar på bordet tills dess du skall montera i dem i lådan. Plast tenderar att lagra elektriska spänningar mer än ett underlag av trä.

 

Var noggrann med att montera enheterna så de verkligen sitter på sina platser. Var också noga med att vända komponenterna rätt så du inte förstör några känsliga kontaktytor. När du monterar kablarna från chassits front brukar det generellt vara så att texten på kablarna vänder nedåt (i en stående låda) i förhållande till moderkort och låda. Ibland är det lite förvirring med plus och minuspolerna. Här är det egentligen enbart lysdioderna som kräver att plus och minus vänds rätt. Eftersom lysdioder är en annan form av diod går de inte sönder om du råkar vända kontakterna fel till ett moderkort. Spänningen de får överstiger inte genombrottsspänningen de har. Vänder du dessa kontakter fel lyser inte lysdioderna. Då är det bara att vända kontakterna igen.

 

När det gäller strömbrytaren och resetknappens kontakt spelar det ingen roll hur de vänder. Det enda de gör är att sluta en kontakt. Därmed finns det ingen polaritet att tala om. Orsaken till att det står plus och minus på dem är för att inte förvirra för mycket för dem som inte vet så mycket om det här. Det är lättare med någon instruktion än ingen alls.

 

Behöver du hjälp under byggets tid återkommer du bara. Återkom gärna också med information om hur bygget gått och vad du tycker om ditt bygge. Det kan säkert inspirerar andra här till liknande uppgifter.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två frågor till, vilket håll blåser fläktarna, är det den sidan som klistermätket är eller? Får grafikkortet plats i lådan för jag har hört att dom största grafikkorten inte får plats i alla mid tower cassin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller fläktarna skall de ha (det har de oftast) en pil som visar vilken riktning luften blåser och en pil som visar vilket rotationsriktning fläkten har. Dessa pilar brukar vara ingjutna i plasten på fläktens chassi.

 

När det gäller utrymmet för ditt tänkta grafikkort skall det få plats. Din låda är totalt 49 cm djup och kortet är 24 cm långt. Det ger dig en marginal om 25 cm från front genom hårddiskarnas utrymme till kortet. Det bör räcka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du är inte jobbig! Det är viktigt att du får köpt rätt saker så du slipper ångra dig.

Skillnaden mellan de två nätaggregaten är precis som du skriver, fabrikatet i första hand. Du kanske betalar lite extra för Corsairs namn men inte mycket. Det som många gånger skiljer enheter åt är komponentvalen.

En komponent som tillverkarna kan spara lite pengar på är kondensatorer. Billiga kondensatorer har kortare livslängd. Många gånger väljer man +85 C istället för +105 C - temperaturtåliga kondensatorer. Ett nätaggregat blir varmt. Det är således en fördel om kondensatorerna klarar +105 grader Celsius eftersom det gör att livslängden blir bättre.

 

Nu är det inte alls säkert att det är så med Chieftec-aggregatet då det är ett kvalitetsaggregat också. I detta fallet gäller dock just +85 C -kondensatorer. När det gäller Corsairs TX650W använder de de dyrare +105 C -kondensatorerna. Du skulle mycket väl kunna välja det istället för Corsair. Med bra kylning kan du hjälpa till att hålla temperaturen nere på nätaggregatet och därmed också kondensatorerna.

 

Svaret på din fråga blir således att Corsairs nätaggregat håller lite högre kvalitet än Chieftec då de använder de dyrare kondensatorerna som tål lite högre temperatur.

 

Du kan bekräfta Corsairs kondensatorval på denna sida:

 

http://extreme.outervision.com/articles/psu/corsair/tx650/corsair_tx_650_4.jsp

 

Här kan du bekräfta Chieftecs kondensatorval:

 

http://www.hardware.no/artikler/chieftec_super_series_650_w/68223/2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, en fråga till (vi får se om det kommer fler). I produkt infon om operativsystemet så står det att det är 32/64-bit, vilket av dom är det 32 eller 64?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du bygger en ny dator och du redan påbörjat en "konvertering" till OEM-version av Windows 7 HP räcker det att du väljer en version som innehåller en skiva. I ditt fall bör du välja 64-bitarsversionen då det ger dig fördelar i att datorn blir snabbare och får stöd för mer minne än 4GB (i praktiken 3,25GB som mest). Det sänker priset på Windows 7 HP en hel del:

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=485462

 

Notera att du inte kan använda samma licensnyckel till båda versionerna samtidigt i ett paket med både 32 och 64-bitarsversioner. Du måste bestämma dig för en av dem och använda licensnyckeln enbart till det.

Det betyder att väljer du 32-bitars-versionen är det till den du använder licensnyckeln. Om du installerar 64-bitarsversionen på en annan dator och aktiverar den kommer du att få uppleva att aktiveringen på din 32-bitarsversion inte längre gäller. Windows servrar kommer att generera ett meddelande om att det råder en konflikt då två datorer vill aktivera samma nyckel.

Samma sak gäller om du väljer att installera 64-bitarsversionen på din dator för att sedan installera 32-bitarsversionen på en annan dator. Licensnyckeln för de två skivorna gäller således enbart EN installation av dem och inte båda.

 

Fördelen med en fullversion är att du kan flytta operativsystemet till annan dator. En OEM-version får enligt licensreglerna inte flyttas till en annan dator. Den är bunden till den dator som den först är tänkt till.

En OEM-version får du inte heller support från Microsoft på.

 

Notera att prisuppgifterna på Prisjakt på Windows 7 HP OEM 64-bitars inte avser samma produkter. De billigaste är brutna 3-packar och levereras inte i den gröna förpackningen som avbildas. Dessa versioner har Microsoft-artikelnummer GFC-00996 medan de som levereras i en singelförpackning, som bilden visar, har artikelnummer: GFC-00620.

Det fungerar dock på precis samma sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltid trevligt att se att det lyckas att bygga datorer.

Dina 2,5 timmar är helt okej. Det tyder på att du tagit tid på dig och kontrollerat allt innan du startar upp datorn.

 

Jag hoppas att du blir nöjd med den prestanda som din dator besitter.

Ha mycket nöje med din dator! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har upptäckt att minnena bara går i 1333mhz men det står ju att dom kan gå i 1600mhz, hur ändrar jag det?

 

Jag kikar på detta under dagen och återkommer till dig. Under tiden kanske du kan ta reda på vilken BIOS-version du har installerad på ditt moderkort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kikar på detta under dagen och återkommer till dig. Under tiden kanske du kan ta reda på vilken BIOS-version du har installerad på ditt moderkort.

Hur kollar man det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklaste sättet att kolla BIOS på en dator med Gigabytemoderkort är att pausa datorn när den håller på att starta.

När du får det första fönstret där bl.a. vilken typ av BIOS som använder (Award, AMIBIOS eller liknande) trycker du på knappen på tangentbordet som har namnet "Pause". Då stannar datorn upp i BOOT-sekvensen.

 

Bland de översta raderna till vänster på skärmen ser du moderkortets modellbeteckning och i slutet på raden anges BIOS-versionen. I ditt fall heter den F1, F2, F3 eller F4. Mest sannolikt är det att du har F1 eller F2.

Jag återkommer igen så snart jag kan. Har lite att göra idag. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Gigabytes hemsida skall moderkortet ha stöd för minnena du köpt, om det är de Kingstonminnen som finns i tråden.

Det kan vara en idé att uppdatera BIOS till F3 i alla fall. Jag skulle råda dig till att uppdatera BIOS till F4 direkt istället för att ta F3 först. F3 skall ge ytterligare stöd för minnen.

Normalt brukar moderkorten detektera vilka minnen som sitter i och vilken hastighet de kan köras med.

 

Om det är de Kingstonminnen som finns i tråden kanske du behöver göra ändringar i BIOS för att moderkortet skall öppna upp för 1600MHz.

1. Starta datorn och gå in i BIOS.

2. Välj menyn "Advanced Memory Settings".

3. Vid valet "Extrem Memory Profile (X.M.P)" står det sannolikt nu "Disabled"

4. Ändra detta värde till " Profile 1 ".

5. Jag kan inte säga om du behöver göra fler ändringar i nuläget då jag inte kan se vad som sker mer i BIOS om jag följer bruksanvisningen. Det kan du kanske hjälpa till med. Jag utgår från, just nu, att du inte behöver göra fler ändringar för stunden.

6. Spara ändringarna och lämna BIOS.

7. Starta om datorn och se om det hjälpte.

 

Tänker du uppdatera BIOS, gör så här:

 

1. Hämta den senaste BIOS-versionen på Gigabytes hemsida. Det är version F4 som du skall hämta. Det gör du här:

 

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_DownloadFile.aspx?FileType=BIOS&FileID=15633

 

2. Packa upp filen genom att klicka på den körbara filen. Filen är självuppackande.

3. Spara filen " p55usb3.f4 " på en minnespinne. Lägg den inte i en mapp utan direkt i roten på minnet.

4. Sätt i USB-minnet i datorn.

5. Starta datorn och tryck på knappen "END" när du ser att datorn startar upp (på samma sätt som du trycker "Del" när du skall in i BIOS.

6. När datorn startat klart kommer du att vara inne i EZ-flash, uppdateringsprogrammet som finns i BIOS.

7. Välj att uppdatera BIOS.

8. När du får frågan var på HDD du har filen bläddrar du dig fram till filen som du sparade.

9. Välj sedan att uppdatera BIOS och svara ja på frågan om du är säker.

10. Under tiden som BIOS uppdateras gör du inget förrän du ser att datorn själv säger att BIOS uppdaterats med success.

11. När det är klart väljer du att göra en "Reset" av BIOS. Vilken knapp det är framgår av skärmen.

12. När det är klart väljer du "Reboot" om valet finns annars väljer du "Power down" (vilket oftast görs med "ESC" - knappen.

13. Om datorn inte startas om genom BIOS-valen så starta om datorn själv.

14. Du kommer att få se att BIOS kopierar uppdateringen till BIOS-minne två vid första uppstart.

15. Datorn kommer att starta om själv när det är klart.

16. Nu kommer datorn att starta normalt igen.

17. Gör du på samma sätt nu som när du kontrollerade första gången vilken BIOS-version du har kan du bekräfta om uppdateringen gått igenom.

 

Återkom med resultatet när du provat något av det som står här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...