Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan 1 internetsida ge 23 olika Cookies??


Anna

Rekommendera Poster

Hej,

Jag misstänker att min sambo sitter och porrsurfar när jag inte är hemma. Vi har pratat om detta, men han har alla möjliga bortförklaringar till varför det kommer upp massa konstiga cookies i datorn.

 

I går när jag kollade, så fanns det inte mindre än 23 olika cookies som tillhörde olika porrsidor. En del verkade komma från samma utgivare, men de flesta var helt fristående från varandra.

 

Han sa att han varit inne på EN porrsida (han hade råkat hamna på den), för att kolla datorns hastighet (vi har just skaffat ADSL). Han säger att det är DEN ENDA porrsidan som genererat alla de andra 22 cookisarna. Att han har tryckt på en eller flera bilder inne på den porrsidan och då har det blivit cookisar av bilderna/länkarna.

 

Alltså, jag är inte dum. Misstänker så klart att han ljuger mig rakt upp i ansiktet. Men vill ju vara säker på det innan jag konfronterar honom för hårt. Visst blir det säkert en cookie när han trycker på en bild (de går ju oftast till en annan porrsida), men 23 stycken!!

 

Jag bryr mig inte att han sitter på porrsidor, det gör väl de flesta killar (och många tjejer). Men jag gillar inte att han ljuger för mig.

 

Snälla, är det någon som vet hur det här med Cookies funkar. Kan en enda sida generera 23 olika cookies/porrsidor??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte klicka på en reklambild för att en cookie ska läggas in, det räcker med att bilden visas. För att ta ett exempel, IDG använder ett företag som heter Adtech för annonshantering och det innebär att de annonser som visas hämtas från webbservern adtech.de, vilket i sin tur innebär att man får in en cookie från adtech.de när man tittar på IDGs webbsidor. Således en webbsida som låter många andra webbservrar visa annonser kan orsaka att det blir många cookies från olika håll i datorn.

 

Internethastigheten kollar man bäst på http://www.bredbandskollen.se/ eller genom att hämta en mycket stor fil från http://ftp.sunet.se/.

 

-----------

Flyttar tråden från "Allmänt om datorer" till "Internet och nätverk"

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Anna!

 

Han är inte värstens smart din sambo. Ville han att du inte skulle sett var han varit, så fixar han det lätt med CCleaner.

 

Samma gäller dig, använd CCleaner för familjefridens skull. CCleaner tar bort allt när du städar med programmet, även index.dat-filen rensas där allt annars blir kvar, ingen kan se var du surfat. CCleaner är det mest effektivaste programmet, för att städa bort onödiga temporära filer och cookisar mm.

 

Ladda hem CCleaner- Slim längst ner:

 

http://www.piriform....ccleaner/builds

 

Din kille verkar vara den ärliga typen, så du kan nog lungt lita på honom. smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...