Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Skapa en ny "XP-skiva" med nLite.

nutcase

Recommended Posts

Hejsan !

Ska göra en ny "XP -skiva" med programmet nLite och funderar lite över vad som gäller när man lägger in drivrutinerna man vill ha med.

Det finns ju ett alternativ man kan välja ( "Ta bort efter installation" ) när det handlar om de drivrutiner som är PNP och frågan är då ... vad göra när man har både text- och PNP- drivrutiner ?

Vad händer om man helt enkelt ignorerar "kryss-rutan" ? ... vad är det som ska tas bort hos PNP egentligen ? :huh:

Finns det nå´n som använt programmet nLite och själv funderat över detta eller ännu hellre nå´n som också har ett svar på denna lilla fundering !?

Mkt tacksam för svar, så slipper jag nå´t strul när jag väl ska ominstallera med min ( förhoppningsvis ) nya, fina & rena XP-skiva.

Mvh / nutcase

När du integrerar drivrutiner med programmet nLite skall du packa upp drivrutinerna först. När du packat upp drivrutinerna skall du hitta en fil som slutar på .inf. Det är denna fil som du öppnar upp i nLite för att nLite skall kunna integrera drivrutinskonfigurationen. Det innebär att du inte skall integrera en .exe-fil eller liknande.

Om drivrutinen inte är uppackad när du hämtat den och .exe-filen inte är självuppackande får du packa upp den manuellt. I många fall går det att använda ett uppackningsprogram som WinRar (betalprogram) eller 7-zip (gratis och hämtas här: http://www.7-zip.org/download.html ).

Vad du gör är att högerklicka på .exe-filen och väljer i menyn du får upp (om du installerat programmet med integrerad meny) "Packa upp här". Din .exe-fil packas upp och du skall hitta en .inf-fil som du använder i nLite.

Kan du inte packa upp .exe-filen med WinRar eller 7-zip får du använda ett doskommando för att extraherar filen. I många fall går det att göra detta.

När du väl lagt till .inf-filen i nLite är det bara att låta nLite integrera drivrutinen i installationen.

Notera att alla drivrutiner inte går att integrera i nLite.

Om du skall integrera Windows Mediaplayer 11 måste du först omvandla MP11 till en speciell fil innan du kan integrerar MP i en XP-installation med hjälp av nLite. Det finns dock ett annat program på nätet att hämta hem för denna integrering. Det heter MP11 Slipstream och är ett gratisprogram. Du kan hämta det här:

http://www.boooggy.org/slipstreamer/

En fixad installationsskiva med nLite fungerar mycket bra. Jag har själv gjort ett antal sådana skivor för vänner och bekanta. Det underlättar för dem som tycker att installation av drivrutiner är problematisk. Du kan integrera servicepackar, uppdateringar m.m. och få en mycket snabbare installation. I många fall är originalskivan gammal och innehåller inte ens någon servicepack.

:D Wow, vilket snabbt och informativt svar ... tack, Åge !

Jag borde ju vara helt nöjd med detta, men :unsure: ... det är ändå den där lilla "kryss-rutan" jag funderar på.

Rutan finns alltså längst ner till vänster i området "Intergrera drivrutiner" i nLite och om du, Åge eller nå´n annan som också känner sig "hemmastadd" i nämnda program vet vad jag menar och har ett svar på om man ska kryssa i eller ej, så är jag tacksam.

Det kanske inte spelar så stor roll hur man gör, så jag gasar väl annars bara på och bränner mig en, förhoppningsvis, fin & fräsch XP-skiva så jag se´n kan roa ;) mig med en ominstallation.

Tack än en gång, Åge för att du tog dig tid att hjälpa mig !

Mvh / nutcase

Ja du, nutcase, det skall villigt erkännas att jag aldrig bockat i den rutan du nämner. PNP står för "Plug & Play" och betyder i princip att en hårdvara som installeras i t.ex. Windows inte behöver göra annat än att installera så installerar operativsystemet drivrutinen för det per automatik. Grovt sagt kan man säga att det är "Plugga i datorn och använd".

Drivrutiner för nätverkskort, chipset (som ofta innehåller USB-drivrutiner) m.fl. kan sägas vara "Plugg & Play".

Du skulle kunna prova att göra en installation där du inte bockar i "Radera efter installation" och en där du har bockat i denna ruta.

Som sagt, jag har aldrig tänkt på denna ruta utan låtit den vara som den är.

Om man ser till hur den här funktionen skall användas så skall du ta bort de hårdvaror som du lägger till drivrutiner för i nästa ruta du får upp efter att du lagt till drivrutinerna. Lägger du till drivrutin till ett Intel Pro 10/100 nätverkskort (som exempel) skall du välja att ta bort densamma (om den finns) i nästa ruta du får upp. Sannolikt kan det vara så att den drivrutin som redan finns då tas bort. Kanske för att spara utrymme på installationsfilen i första hand. Ju fler drivrutiner du lägger till desto större blir ISO-filen när du är klar.

Tack, Åge !

Det låter sannerligen som kloka ord du skriver här och nu känns det minsann som undertecknad har fått lite mer kött på benen & råg i ryggen. :)

Jag vågar nog ge mig i kasst med mitt nLite - projekt nu, så stort tack för mkt go´ feedback !

Mvh / nutcase

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...