Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

1650x1050 och 75HZ


eKYN

Rekommendera Poster

Hej!

Ska göra en liten sammanfattning om mitt problem.

 

Har ett ATI Radeon HD 4650. Kör med en Samsung SyncMaster T220 skärm.

Spelar mycket cs och vill ju köra med 75hz på TFT.

 

Jag hade 75hz med 1650x1050 innan i windows. Men nu verkar det inte gå, någon som vet vad det kan vara för fel eller någon som vet av att han/hon haft något liknande problem ?

 

Tack för att det finns goda själar där ute som har lust att hjälpa till

 

Är det något mer ni behöver veta så hojta till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du hade 75Hz innan i Windows. Innan vad då?

 

En TFT-skärm (LCD) har normalt inte högre uppdateringsfrekvens än 60Hz. Högre hastighet behövs normalt inte på skärmen då en TFT-skärm fungerar annorlunda mot en CRT-skärm (tjockskärm).

Bilden på en TFT kan göras progressiv mot en CRT som nästan uteslutande jobbar interlaced. Med progressiv bildvisning menas att alla linjer för en bild ritas samtidigt. En interlaced bildvisning innebär att bilden på skärmen ritas upp med linjer, startandes uppifrån. Varannan linje ritas först och då gäller det de udda. När alla udda linjer är ritade ritas alla jämna linjer. Således brukar man säga att en CRT vid TV-visning ritar 25 hela bilder per sekund, eller 50 delbilder (halvbilder) per sekund. Detta gäller för oss i Sverige som använder 50HZ i nätfrekvens. I USA, Japan m.fl. länder som har 60HZ gäller 30 hela bilder resp. 60 delbilder.

 

En TFT som visar bilder med en uppdateringsfrekvens på 60Hz progressiv visning, visar således 60 hela bilder per sekund. Det betyder att frekvensen för 60Hz motsvarar 120 Hz för en CRT-skärm, grovt sett.

 

Hur CS fungerar och hur många bilder den kan visa per sekund beror på i huvudsak grafikkortets prestanda och hur mycket effekter man aktiverar i spelet.

 

Nu vet jag inte vad du egentligen syftar på när du skriver att du hade 75Hz innan eftersom du inte berättar vad du använt för utrustning och vad "innan" innebär. Jag hoppas att det är byte från CRT-skärm till TFT-skärm och då har du förklaringen ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...