Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad kan man kräva av handlare & Tillverkare?


Bara-Anna

Rekommendera Poster

Öppet brev till ONOFF och Acer!

 

Om man till äventyrs, planerar att införskaffa ny elektronik idag, vilket de allra flesta av oss gör, titt som tät, bör man helst undvika att handla på ONOFF och absolut INTE köpa några Acer-produkter. Anledning till min uppmaning är enkelt och logiskt, nämligen att risken är väldigt stor och överhängande att köparen blir grundlurad av er.

Att fel uppstår på elektronik, är ju knappast någon nyhet. Men att bolag som Acer-computer och ONOFF, konsekvent, metodiskt och ihållande försöker smitta undan sitt ansvar, är däremot uppseendeväckande, oansvarigt, oseriöst och oacceptabelt.

 

I Sverige år 2010 är löser man sannolikt inga tvister mellan konsumenter och handlare med hjälp av sk stutsmetoden. Därför är det tämligen märkligt, horribelt, bisarrt och uppseendeväckande att stora bolag som Ni, konsekvent ägnar sig åt denna metod, istället för samtal, argumentation och en saklig hantering av frågorna.

Trots att jag mejlade er vid fem olika tillfällen, erhöll jag ett enda svar från Acer där man utan några som helst motiveringar eller diskussion i sak, bara hänvisar till ONOFF. Trots att man i mejlet inte säger sig vilja ha något med frågan att göra, efterlyser man ändå av för mig okänd anledning, serienummern på datorn, för att som sagt, ändå INTE göra något. Kontakta ONOFF vet jag, dator är ju inte här!

 

Från ONOFF fick jag också ett enda mejl som till min stora förvåning påstås handlar om ”gott kundbemötande”! Vilket låter bisarrt med tanken på hur Ni agerat i sak. Snacka om taskig tajming och hyckleri när man agerar på det visst, men påstår sig värna om kunderna.

 

Det som är fascinerande i just det mejlet är dock ett omedvetet försök att idiotförklarar såväl Acer som ONOFF själva då man indirekt medger att Acer faktiskt tillverkar en del riktigt skräp som det facto inte håller mer än MAX två år och att ONOFF säljer gärna detta skräp i sina butiker. Och när felen uppstår, vilket det onekligen gör då produkten är just skräp, tar ingen av Er, något som helst ansvar, utan låter konsumenterna ta smällarna.

Wow, att enskilda medarbetare omedvetet kan vara så ”ärliga” ändå.

Om det tafatta, oansvariga, oseriösa, klentbegåvade och osakliga ageranden jag fått erfara, beror på bristande kompetens, bristande intressen & engagemang för kunderna eller bara en naiv föreställning om att jag skall tröttna på frågan, veta jag inte. En sak vet jag dock, det är fullständigt orimligt, osakligt, oansvarigt, ohederligt och oacceptabelt.

 

Ni har agerat som om Sverige år 2010 vore en bananrepublik där strutsmetoden skall vara grunden för kund/handlare/tillverkare relationer, där man slipper undan sitt ansvar utan några som helst juridiska skäl, bara man vill det så och där handlarna/tillverkare själva avgör OM och när gällande lagstiftningen på området skall tillämpas. Vilken naivitet!

 

Om en produkt är såvitt man kan bedöma mycket fräsch och i mycket gott skick, den är kompakt utan lösa delar, inte utsatt för slag och stötar, förvaras i damm- & fuktfri utrymme, inte mixats med av konsumenten, men fel uppstår ändå. Hur kan det vara något annat än just material och/eller fabrikationsfel, sk ursprungsfel? Har det dessutom inte gått tre år, så skall det dessutom självfallet omfattas av reklamationsrätten enl gällande Svenskt lagstiftning.

 

En medarbetare vid ONOFF där produkten är inlämnad för service, testade adapter inför mina egna ögon och konstaterade att det var fel på DATORN, inte adaptern. Kolla kvittot så ser Ni det.

Skall JAG trots det, ansvara för misstaget och betala för material/konstruktionsfelet?

Ni har försökt smitta undan ert ansvar, tillämpad strutsmetoden, agerat oansvarigt och oseriöst, varit OSAKLIGA, arroganta och högmodiga. Det är som jag ser det, regelrätt försök till lurendrejeri. Därför har jag inget som helst respekt eller förtroende för varje sig ONOFF eller Acer, nu länge.

 

Mot den bakgrunden kräver jag alltså att köpeavtalet upphävs fullt ut och det med omedelbart verkan, så att jag får tillbaka mina pengar snarast, då Ni i praktiken redan klart och tydligt har skrotat detta köpeavtal genom att smitta undan allt ansvar, att INTE lever upp till era åtaganden och att inte respektera lagstiftningen på området. Ni kan således inte anses vara pålitliga heller ifall flera fel skulle uppstå under reklamationstiden.

Agerar man som Ni gjort i detta fall, dvs som om inget köpeavtal fanns nu länge mellan parterna, får man också ta konsekvenserna av det.

 

Jag anmäler Er nu till ARN med krav på i förstahand upphävande av köpeavtalet och i andrahand en ny produkt och kompensation för allt obehag jag utsatts för samt det faktum att jag tvingats vara utan min dator i så lång tid.

Dessutom uppmanar jag härmed, diskrimineringsombudsmannen att ta sig en noggrann titt på frågan, då jag inte tror att en manlig jurist, en manlig ingenjör eller en av ONOFF/Acer chefernas egna manliga kollegor, hade behandlats på ett så arrogant och respektlöst sätt. Alltså finns det anledning att kartlägga huruvida unga kvinnor missgynnas extra mycket av ONOFF och Acer.

 

 

Med vänliga hälsningar

Anna

2010.03.01

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Anna!

 

Trots att du känner dig grundlurad, så säljer ju OnOff och dom andra typ Elgiganten kvalitetsvaror. Har rman otur vilket du har haft, så har man dock lättare att råka illa ut hos Elgiganten som återtar varor folk använt, för att sedan sälja igen som nytt. Det är Elgiganten ensamma om, såvitt jag vet.

 

Jag har köpt 2 saker på OnOff. En videospelare och en Kamera. Bägge fanns naturligtvis på andra ställen och för att priset nu var nersatt köpte jag på OnOFF. Därmot skulle jag nog välja Dustin eller Dell för mitt datorköp. Jag köpte en dator på Dustin 2001 den funkar fortfarande som ny och den dator jag satte ihop på Dell 2005 är fortfarande som ny. Dustin kan jag varmt rekommendera. Att jag handlade på Dell, var mest ett prov, kan vi säga, men att få grejerna direkt hem till dörren, var fantastiskt och att allt var med och har sedan dess funkat felfritt, gör inte saken sämre.

 

Sen finns det ofta lokala mindre säljställen, på de flesta orter och när jag köpte min senaste dator, en laptop från Toshiba gick jag till en sådan butik, som endast har öppet vissa tider. Det var också ett lyckat köp. Inga fel hittills och den köpte jag hösten 2008. Dessa mindre butiker drivs i regel, av yngre datorentusiaster.

 

Bara några tankar nerklottrade, som kanske kan vara till hjälp.

 

Och mitt absoluta tips blir då till slut, köp inte dator hos dom här, Elgiganten, Expert eller OnOff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej anna

kan du lite kort beskriva vad som är exakta felet på datorn? då kanske fler kan hjälpa till om de varit i liknande tvist gällande garanti m.m

 

har läst igenom men förstår inte riktigt vad du syftar på mer än du blivit otrevligt bemött.

och vad var deras motivation till att du inte är berättigad reparation eller ersättning av varan?

 

mvh alexander

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Alexander!

 

Initialt vill jag gärna poängtera att PRINCIPEN är viktigt. Oavsett vilket typ av fel, skall ingen behöva luras av ONOFF Acer. Det borde inte vara acceptabelt.

 

De försöker konsekvent, metodiskt och systematiskt trötta ut kunderna, oftast ungdomar. De vet att väldigt få orkar, hinner, törs eller mäktar med en anmälan till ARN. Skulle de förlora där, är ju ändå ingen förlust för dem.

 

Låter man bli att handla Acer-datorer och aldrig besöka ONOFF, så lär de sig kanske en läxa. Dessutom bör alla som kan skicka med mejl till ONOFF o Acer samt alla andra som lurar kunderna och poängtera att det är oacceptabelt att försöka lura kunderna.

 

I mitt fall säger verkstaden att det är fel på adaptern, fast man i butiken på ONOFF undersökte och uteslöt fel just på adaptern och batteriet.

 

Mvh

Anna

 

Hej anna

kan du lite kort beskriva vad som är exakta felet på datorn? då kanske fler kan hjälpa till om de varit i liknande tvist gällande garanti m.m

 

har läst igenom men förstår inte riktigt vad du syftar på mer än du blivit otrevligt bemött.

och vad var deras motivation till att du inte är berättigad reparation eller ersättning av varan?

 

mvh alexander

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...