Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Passar mina delarna tillsammans? (Dator och Vattenkylning)


JacobGustafsson

Rekommendera Poster

JacobGustafsson

Hej!

Ska snart, när jag fått ihop pengar, köpa en dator som jag ska bygga ihop själv...

Ska köpa nästan alla komponenter på JME-Data och nästan all vattenkylning kommer köpas från Chilled PC i SB via en återförsäljare i Nässjö.

Har ESD-armband och Windows 7 Home Premium 64-bit redan

 

Vet att det finns flera sådana här trådar men jag är endast 15 år.... Har försökt strukturera upp inlägget så bra som möjligt.

 

Har några frågor...

1. Funkar nedanstående komponenter tillsammans? (Har försökt kollat på det mesta så att det ska stämma...)

Ni får gärna länka bättre komponenter för ungefär samma pris och ge en kommentar.

 

Burken (~14000 kr exkl. frakt):

Chassi Corsair 800D Obsidian (2479 kr)

PSU Cooler Master Silentpro 1000W (1549 kr)

Moderkort ASUS P7P55D-E Deluxe (2395 kr)

CPU Intel Core i5-750, 2.66 GHz (1849 kr)

GPU XFX nVida Geforce GTS 250 (1450 kr)

HDD Samsung HD103UJ, 1TB 7200rpm (799 kr)

RAM Corsair TW3X4G1600C9D, 4GB kit Cl9 (1349 kr)

RAM-kylning Ocz Tech XTC Cooler Rev 2 (249 kr)

Optisk enhet Samsung Blu-Ray Combo (949 kr)

Fläktkontroller Nesteq FanMax 8-channel (~350 kr)

 

Vattenkylningen (~3200 kr exkl. frakt):

CPU-block Swiftech Apogee XT Extreme (~790 kr)

Reservoar (inkl. pump) XSPC X2O Dual 750 Bay (~615 kr)

Radiator XSPC RS360 Matt Black (~900 kr)

Fläktar Xigmatek 120mm XLF-F1254 (~6*100 kr)

Slangar FlexiTube 10/13 UV clear/blue (2*30 kr)

Nipplar G1/4" Hiflow (~6*20 kr)

Slangklämmor 12-19mm Hoseclips (~40 kr)

Kylpasta Cooler Master Thermal Compound

 

2. Jag läste i nån recension att ljudet på moderkortet inte var helt fungerande, är det någon som kan bekräfta det?

 

 

3. Om man ska modda med CCFL, hur många behöver man för att lysa upp hela 800D chassit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad du skall ha datorn till. Samtidigt är jag mycket förvånad över dina val av komponenter.

De komponenter du valt ut till lådan fungerar ihop men är besynnerligt valda. När det gäller komponentvalet är det enda jag inte känner till är om minneskylaren passar till de valda minnena. Huruvida vattenkylningen kommer att fungera med din låda och dina komponenter kan jag inte svara på då jag aldrig sysslat med sådan kylning. Den frågan överlämnar jag till någon annan att besvara som kan det.

 

Du skriver inget om hur du gjort dina val av komponenter, hur du tänkt. Det skall uppenbarligen inte vara en speldator med kraftfull spelprestanda.

 

Du har valt ut en extremt dyr låda. Är det för att få vattenkylningen i lådan?

Varför har du valt att gå in för vattenkylning?

Om du skall ha vattenkylning varför vill du då ha extrafläktar i lådan? Det jag känner till om vattenkylning är i första hand att få en tystare dator.

Om du vill ha en tyst låda, varför extrafläktar till minnena?

 

Vad skall du med 1000W-aggregat till din dator? Det är mycket kraftigt överdimensionerat till din dator.

Du har valt ett extremkort som moderkort men väljer, förhållandevis simpelt grafikkort (det är ett bra grafikkort men ligger inte i närheten av kvalitén på moderkort och nätaggregat).

Grafikkortet kommer att fungera bra med de flesta spel men det finns grafikkort som slår det till inte så mycket högre pris.

När du lägger så mycket pengar på moderkort, nätaggregat och låda väljer du en ganska "billig" processor. Nu tycker jag visserligen att Intel Core i5 750 är en mycket bra processor, väldigt prisvärd, men till det moderkortet skulle jag sätta i en ännu bättre processor även om det känns onödigt. Betyder pengarna inget så är valet på en bättre CPU ett självklart val.

 

Jag vet inte vad du skall ha datorn till. Du lägger jättemycket pengar på en dator som är ganska bra på spel och mycket bra på film och bildredigering. Det är absolut ingen speldator med muskler du bygger. Även för film och bildredigering är nätaggregat och moderkort överdimensionerade.

 

Är det en speldator du skall ha bör du absolut köpa ett bättre grafikkort. Är det en speldator och din budget är ungefär som den totala kostnaden i din fråga skulle jag omfördela valen av komponenter.

 

Innan du går vidare bör du fundera på vad du vill ha och hur du tänker när du väljer ut komponenterna. Jag utgår från att du valt komponenterna med omsorg och med en tanke. Inget av detta framgår och det gör det svårt att ge dig relevanta råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JacobGustafsson

Kommer att ha datorn till att spela Modern Warfare 2 på men inget värre... Är inte spelnörd, mer datanörd :P

Kommer förhoppningsvis gå Teknik på gymnasiet så det kommer bli mycket programmering o websideskapande. Om jag kan lära mig bildredigerings program så kommer jag även använda det eftersom jag gillar att fota bl.a. Light Graffiti

 

Valet av chassi var för att det ska vara lätt att arbeta med komponenter o gömma sladdar men även bra luftflöde. Och att jag ska få plats med myyyckee. Har inte tänkt att ha en extremt tyst dator men valde vattenkylning för att den skulle vara bättre kyld då jag kommer överklocka senare... Det kyler upp till 23 gånger bättre med rätt block än luftkylning, då vatten leder värme bättre.

 

PSU-valet var för att jag ska kunna uppgradera datorn i efterhand. Då kommer jag slippa betala för ett nytt agg senare.

 

Extra fläktarna är 3 pullers o 3 pushers som ska sitta på 120*360mm's radiatorn. Undrar sedan om man behöver byta ut de medföljande chassifläktarna.

 

Vilken CPU syftar du då på?, i7'an? Länka gärna den som du tycker är bäst.

 

GPUn valde jag då jag ska kunna spela "lättare" spel och även kunna ha dubbelskärm. Och sen var den ju snygg oxå ;)

 

 

De "yttre" komponenterna har jag valt för att det ska passa chassit och samtidigt vara bra.

De interna har jag valt för att kunna uppgradera senare och vara bra.

 

X-Force @ BDB (återföräljaren) är den som har inspirerat mig mycket till dessa val.

 

Tänkte först köpa komponenter som skulle passa min DDR2 minnen men en kompis övertalade mig till att köpa s1152 med DDR3 istället så jag kunde ha i5 eller i7.

 

 

Om du har andra frågor om mina val så ska jag bevara dessa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar ha tänkt igenom ditt köp ganska noggrant.

 

Uppgradering senare, skriver du som orsak till 1000W Corsairaggregat. Det aggregatet räcker idag till två stycken HD5970 med 2GB minne vardera (pris ca. 5500 kronor per styck), en CPU Intel i7, moderkort, flertalet hårddiskar, flera minnesmoduler, optiska enheter m.m. utan problem. Du kan trycka i rätt mycket således i denna dator innan du når gränsen för vad nätaggregatet klarar.

 

Visst kan jag länka till en Core i7 som kanske skulle matcha moderkortet lite bättre.

 

http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:2538828

 

Om du ändå lägger så mycket pengar på låda, moderkort, nätaggregat och vattenkylning, varför överklocka istället för att köpa en rejäl processor och grafikkort från början? Är det själva grejen med överklockning som lockar?

 

När tänker du uppgradera? Om tre år? Är du säker på att du kommer att behålla moderkort för att byta CPU? Om tre år har Intel lanserat sin socket 1464 och AMD sin AM68-socket. Båda tillverkarna levererar såväl 6-kärniga CPUer som 8-kärnade CPUer. För att uppgradera till dem krävs att moderkortet har sockeln som passar dem.

Inte nog med det, de nya DDR5-minnena har helt nya anslutningar de också.

 

Skall du uppgradera din dator i framtiden skall du nog räkna med att få köpa nya delar till allt utom nätaggregatet om du dröjer längre än 2 år med det. Sannolikt finns PCIe x16 kvar också.

 

Som sagt tidigare kan jag inte besvara dina frågor kring vattenkylningen. Jag har aldrig sysslat med sådant och har således inga kunskaper inom det området.

Om du skall byta fläktarna som medföljer lådan är endast du som kan besvara.

 

Lycka till med datorbygget! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JacobGustafsson

Tack för svaren :D

 

Kommer återkomma och vilja bli lite uppdaterad om nya komponenter när jag fått ihop tillräckligt med pengar :)

 

Mina 2 andra frågor är obesvarade: Skulle gärna vilja ha svar av de som kan svaret på detta :)

 

Jag läste i nån recension att ljudet på moderkortet inte var helt fungerande, är det någon som kan bekräfta det?

 

 

Om man ska modda med CCFL, hur många behöver man för att lysa upp hela 800D chassit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...