Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlöst näterk Windows 7 Comhem


teil

Rekommendera Poster

Jag har anslutning via Comhem. Har skaffat modem från Comhem för trådlös anslutning. Jag abbonerar på upp till 24 Mbit/s men får bara c:a 10 Mbit/s via den trådlösa. Ansluter jag med kabel så blir hastigheten c:a 22 Mbit/s. Under"inkörning" så är modemet placerat med fri sikt till datorn (ny Toshiba Satellite L450D), Finns det något att göra för att öka hastigheten. Enligt Comhem så blir det så med trådlös anknytning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder den routern du fick från com hem så är det troligtvis så att den routern inte håller någon hög standard och det är därför din trådlösa uppkoppling blir så långsam.

 

Det bästa är att köra den senaste trådlösa standarden som är N standarden. Om du inte redan har en router och ett trådlöst nätverkskort som klarar N standarden så behöver du köpa det för att få upp hastigheten.

 

Här är en router:

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=322482

 

Nätverkskkort:

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336044

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder den routern du fick från com hem så är det troligtvis så att den routern inte håller någon hög standard och det är därför din trådlösa uppkoppling blir så långsam.

 

Det bästa är att köra den senaste trådlösa standarden som är N standarden. Om du inte redan har en router och ett trådlöst nätverkskort som klarar N standarden så behöver du köpa det för att få upp hastigheten.

 

Här är en router:

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=322482

 

Nätverkskkort:

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336044

Routern ska klara 54 Mbit/s varför den inte bör vara boven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du se vilken hastighet som den trådlösa förbindelsen kopplar upp på? Blir det 54 Mbit/s eller något lägre?

Har du prövat med olika kanaler i routern utifall att det är grannars nätverk som stör?

Även bärbara telefoner stör så se till att stänga av dem och deras basstation för att se om det gör någon skillnad.

Har du kollat om det finns någon uppdaterad drivrutin för din dator på Toshibas webbplats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Routern ska klara 54 Mbit/s varför den inte bör vara boven.

 

Routern klarar 54 mbit/s i teoretisk hastighet men man brukar aldrig få ut den hastigheten. Oftast ligger den verkliga hastigheten mycket lägre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, 54 Mbit/s är maximal hastigheten på trafiken i luften och det brukar ge en filöverföringshastighet kring 25 Mbit/s om det inte är mycket störningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din nya dator har nätverkskort som stöder b och g, vilket betyder en teoretisk maxhastighet om 54Mb/sek.

Det är svårt, så gott som omöjligt, att få 54Mb/sek med trådlös anslutning och ut på nätet, även om man har en uppkoppling som möjliggör detta.

Du kan prova att stänga av brandväggen i routern för att se om det kan öka hastigheten något. Räkna dock inte med att komma upp i så höga hastigheter ut mot nätet. Du skall inte räkna med att få 24Mb/sek trådlöst ut på nätet.

 

Tänk också på att om du är ansluten med fler program mot nätet när du gör din mätning tar det ned hastigheten, liksom om fler datorer delar på din anslutning.

Jag har ComHems 100Mb/sek-anslutning. Jag har en n-router (teoretisk maxhastighet på 300Mb/sek) och n-nätverkskort i den bärbara datorn. Min uppkoppling med min dator blir 270Mb/sek i det trådlösa nätet medan hastigheten på nätet (enligt Bredbandskollen) blir ca. 45Mb/sek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din nya dator har nätverkskort som stöder b och g, vilket betyder en teoretisk maxhastighet om 54Mb/sek.

Det är svårt, så gott som omöjligt, att få 54Mb/sek med trådlös anslutning och ut på nätet, även om man har en uppkoppling som möjliggör detta.

Du kan prova att stänga av brandväggen i routern för att se om det kan öka hastigheten något. Räkna dock inte med att komma upp i så höga hastigheter ut mot nätet. Du skall inte räkna med att få 24Mb/sek trådlöst ut på nätet.

 

Tänk också på att om du är ansluten med fler program mot nätet när du gör din mätning tar det ned hastigheten, liksom om fler datorer delar på din anslutning.

Jag har ComHems 100Mb/sek-anslutning. Jag har en n-router (teoretisk maxhastighet på 300Mb/sek) och n-nätverkskort i den bärbara datorn. Min uppkoppling med min dator blir 270Mb/sek i det trådlösa nätet medan hastigheten på nätet (enligt Bredbandskollen) blir ca. 45Mb/sek.

Tack Cecilia och Åge för er hjälp. Jag får tydligen nöja mig med de 10 Mbit/s som jag lyckas med. Jag är trots allt besviken på Comhem eftersom de inte informerade om den sänkning av hastigheten som jag skulle få. På min fråga om det fanns trådlös utrustning för dera system så gavs beskedet att det fanns men det jag fick ingen information om att hastigheten sänks med mer än 50%.

Tack i alla fall alla snälla hjälpsamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Teil,

 

Det finns mycket att önska när det gäller ComHem och deras sätt att hantera sina system och kunder. I det här fallet bör det inte falla någon skugga på ComHem då det här är allmänt inom all trådlös teknik. Såldes är detta inget exklusivt för ComHem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia och Åge för er hjälp. Jag får tydligen nöja mig med de 10 Mbit/s som jag lyckas med. Jag är trots allt besviken på Comhem eftersom de inte informerade om den sänkning av hastigheten som jag skulle få. På min fråga om det fanns trådlös utrustning för dera system så gavs beskedet att det fanns men det jag fick ingen information om att hastigheten sänks med mer än 50%.

Tack i alla fall alla snälla hjälpsamma.

Jag håller med Åge att det inte är Comhems fel, men att bara få en filöverföringshastighet på 10 Mbit/s är inte normalt. Har du kollat upp de olika tips som förekommit i tråden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Åge att det inte är Comhems fel, men att bara få en filöverföringshastighet på 10 Mbit/s är inte normalt. Har du kollat upp de olika tips som förekommit i tråden?

Tack igen för all hjälp. Jag håller för närvarande på med Toshiba.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Vilken krypteringsmetod har du satt upp i routern? För bästa genomströmning är wpa2/psk med cipher aes att rekommendera.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vilken krypteringsmetod har du satt upp i routern? För bästa genomströmning är wpa2/psk med cipher aes att rekommendera.

/// Jari

Tack för hjälpen, det är den metod jag använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...