Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 7, biligaste alternativet?


HifiEgo

Rekommendera Poster

Jag sitter här och är smått förbannad på Microsoft. Vad jag har för mig så skulle Windows 7 RC räcka fram till 1 augusti i år men om en vecka kommer våra datorer att börja stänga av sig samt att vi fått meddelande om att det är dags att uppgradera! Vi har 3 datorer som vi hade tänkt lägga in Windows 7 på men vilket är billigaste alternativet då? Att köpa 1 OEM för varje dator blir ju tokdyrt! Nån familypack av Home Premium vill vi inte ha utan vi behöver Ultimate x64. Är ju riktigt dåligt att man inte kan köpa andra versioner i familypack då de flesta har fler datorer hemma! Hur fungerar företagslicenser? Är det bättre att fixa en sån när man tänkt lägga in Windows 7 på flera datorer? Jag bygger om våra datorer mellan varven för att uppgradera dom så OEM-licens överhuvudtaget verkar vara en dålig idé. Och köpa några retailversioner blir för dyrt. Så frågan är om företagslicens skulle vara smartaste valet för oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter här och är smått förbannad på Microsoft. Vad jag har för mig så skulle Windows 7 RC räcka fram till 1 augusti i år men om en vecka kommer våra datorer att börja stänga av sig samt att vi fått meddelande om att det är dags att uppgradera! Vi har 3 datorer som vi hade tänkt lägga in Windows 7 på men vilket är billigaste alternativet då? Att köpa 1 OEM för varje dator blir ju tokdyrt! Nån familypack av Home Premium vill vi inte ha utan vi behöver Ultimate x64. Är ju riktigt dåligt att man inte kan köpa andra versioner i familypack då de flesta har fler datorer hemma! Hur fungerar företagslicenser? Är det bättre att fixa en sån när man tänkt lägga in Windows 7 på flera datorer? Jag bygger om våra datorer mellan varven för att uppgradera dom så OEM-licens överhuvudtaget verkar vara en dålig idé. Och köpa några retailversioner blir för dyrt. Så frågan är om företagslicens skulle vara smartaste valet för oss.

 

Volymlicens är riktad enbart för företag så jag vet inte om privatpersoner kan skaffa det eller hur många licenser som man måste skaffa då. RC fungerar till juni dock kommer datorn stängas av efter två timmar nu från mars. Detta har meddelats sedan tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att du menar volymlicens när du skriver företagslicens. Microsoft rekommenderar det om man ska ha minst 5 licenser.

http://www.microsoft.com/business/smb/sv-se/buy/license.mspx

 

----------

Jag flyttar din tråd från avdelningen "Support - Övrigt" - "Windows" till "Tips inför köpet" - "Köpa program".

Cecilia, moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Volymlicens är riktad enbart för företag så jag vet inte om privatpersoner kan skaffa det eller hur många licenser som man måste skaffa då. RC fungerar till juni dock kommer datorn stängas av efter två timmar nu från mars. Detta har meddelats sedan tidigare.

Tack för svar. Men visst var det så att Windows 7 RC skulle fungera fram till 1 augusti? Hade jag vetat att den skulle sluta fungera hade jag aldrig lagt in RC på mer än på en testdator. Har två datorer som ska byggas om lite och den ena får då ett annat moderkort..hur är det med en OEM? Kan man ha den i 30 dagar utan aktivering så att man hinner byta moderkortet? Är liksom ingen idé att aktivera den med fel moderkort. Sedan tycker jag det är urdåligt att man inte kan ladda ner Windows 7 direkt från nätet och endast betala för regnyckeln. Var in på Microsofts sida och kikade..att ladda ner den därifrån skulle kosta nästan lika mycket som om jag köper en DVD i butik. Helt sjukt! Inte undra på att folk kör piratkopior. Tänk ett hushåll med två vuxna och 3 barn och alla har varsin dator..ojoj..det blir inte billigt att vara laglig då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att du menar volymlicens när du skriver företagslicens. Microsoft rekommenderar det om man ska ha minst 5 licenser.

http://www.microsoft.com/business/smb/sv-se/buy/license.mspx

 

----------

Jag flyttar din tråd från avdelningen "Support - Övrigt" - "Windows" till "Tips inför köpet" - "Köpa program".

Cecilia, moderator

Tack Cecilia, var precis så jag tänkte men det var inget alternativ för oss eftersom man typ "hyr" Windows 7. Men tack för svar! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Men visst var det så att Windows 7 RC skulle fungera fram till 1 augusti? Hade jag vetat att den skulle sluta fungera hade jag aldrig lagt in RC på mer än på en testdator. Har två datorer som ska byggas om lite och den ena får då ett annat moderkort..hur är det med en OEM? Kan man ha den i 30 dagar utan aktivering så att man hinner byta moderkortet? Är liksom ingen idé att aktivera den med fel moderkort. Sedan tycker jag det är urdåligt att man inte kan ladda ner Windows 7 direkt från nätet och endast betala för regnyckeln. Var in på Microsofts sida och kikade..att ladda ner den därifrån skulle kosta nästan lika mycket som om jag köper en DVD i butik. Helt sjukt! Inte undra på att folk kör piratkopior. Tänk ett hushåll med två vuxna och 3 barn och alla har varsin dator..ojoj..det blir inte billigt att vara laglig då...

 

Vad jag har sett så har det hela tiden stått att Windows 7 RC kommer att i mars stänga av sig själv efter två timmar. Jag har aldrig sett att den skulle fungera fram till augusti.

 

Om du har en OEM licens installerade och byter moderkort så räknas det som att du byter dator alltså kommer din OEM licens att sluta fungera.

 

Om du installerar Windows men inte aktiverar det föränn du har bytt moderkort vet jag inte om det kommer att fungera. Det säkraste är att vänta med att installera det tills du har bytt moderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Men visst var det så att Windows 7 RC skulle fungera fram till 1 augusti? Hade jag vetat att den skulle sluta fungera hade jag aldrig lagt in RC på mer än på en testdator. Har två datorer som ska byggas om lite och den ena får då ett annat moderkort..hur är det med en OEM? Kan man ha den i 30 dagar utan aktivering så att man hinner byta moderkortet? Är liksom ingen idé att aktivera den med fel moderkort. Sedan tycker jag det är urdåligt att man inte kan ladda ner Windows 7 direkt från nätet och endast betala för regnyckeln. Var in på Microsofts sida och kikade..att ladda ner den därifrån skulle kosta nästan lika mycket som om jag köper en DVD i butik. Helt sjukt! Inte undra på att folk kör piratkopior. Tänk ett hushåll med två vuxna och 3 barn och alla har varsin dator..ojoj..det blir inte billigt att vara laglig då...

Det var väl beta-version som fungerade till 1 augusti 2009, medan RC alltid har sagts att den ska gå ut 1 juni i år.

The RC testing program will be available at least through June 2009, and the actual build will expire June 1, 2010.
http://arstechnica.com/microsoft/news/2009/03/windows-7-rc-download-page-goes-up-early-coming-in-may.ars

skrivet i mars förra året. Lite senare kom det här med avstängningarna varannan timme, men det skrevs om det i somras t ex på http://www.idg.se/2.2370/1.241578/sista-chansen-att-fa-tag-pa-windows-7-rc

 

Hemma uppgraderar vi aldrig datorer till ny version av Windows utan köper bara ny Windows när det är dags för ny dator. Sedan får man använda den versionen datorns livslängd.

 

Ingen aning när det gäller din fråga om aktivering och OEM-licens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag förstår verkligen din fundersamhet. Klart att det är 64-bitars Ultimate man ska ha, det funkar underbart! :)

 

Det är precis som du säger synd att Family Pack inte finns med ultimate, jag önskar jag hade något svar men likt förbaskat är jag lika förvånad som du :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...