Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Jonas.

Är det möjligt att designa själv?

Rekommendera Poster

Tja.

Har suttit och letat runt lite på internet efter krav-snåla linux-distar att köra på min urgamla laptop som bara står och skräpar, men ingen vill slänga.

Har tittat på Ubuntu, OpenSolaris, DSL och några till.

Jag kom fram till att Ubuntu inte riktigt passade mig. OpenSolaris var bättre, men inte heller riktigt det jag ville ha.

Sedan snubblade jag över Cloudo och Elive.

Båda verkade riktigt fina, men jag har inte testat någon av dem ännu.

Tanken slog mig:

Går det att designa grejjen själv?

Går det att, grafiskt, eftersom jag ännu inte är invigd i programmeringens underbara värld, göra om typ X, så att det passar precis det jag vill ha? Skriva ett tema? Skapa en fönsterhanterare? Organisera om meny-systemet?

Annars får ni gärna ge tips om hur man får ett så litet OS som möjligt, så snyggt och användarvänligt som möjligt. Det ska användas till att surfa, kolla mejl, köra OpenOffice, eller liknande, och om möjligt innehålla ett Tetris-spel. :-)

//Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja.

Har suttit och letat runt lite på internet efter krav-snåla linux-distar att köra på min urgamla laptop som bara står och skräpar, men ingen vill slänga.

Har tittat på Ubuntu, OpenSolaris, DSL och några till.

Jag kom fram till att Ubuntu inte riktigt passade mig. OpenSolaris var bättre, men inte heller riktigt det jag ville ha.

Sedan snubblade jag över Cloudo och Elive.

Båda verkade riktigt fina, men jag har inte testat någon av dem ännu.

Tanken slog mig:

Går det att designa grejjen själv?

Går det att, grafiskt, eftersom jag ännu inte är invigd i programmeringens underbara värld, göra om typ X, så att det passar precis det jag vill ha? Skriva ett tema? Skapa en fönsterhanterare? Organisera om meny-systemet?

Annars får ni gärna ge tips om hur man får ett så litet OS som möjligt, så snyggt och användarvänligt som möjligt. Det ska användas till att surfa, kolla mejl, köra OpenOffice, eller liknande, och om möjligt innehålla ett Tetris-spel. :-)

//Jonas

Att grafiskt göra on X går inte. Och att skapa en ny fönsterhanterare fodrar också programmering. Men det finns många olika fönsterhanterare att välja mellan: Enligthment, Fluxbox (http://fluxbox.sourceforge.net/), Window Maker och Openbox för att nämna några som inte är så ressurskrävande som gnome eller KDE. Xubuntu, som har XFCE, som fönsterhanterare är också resurssnålare än gnome. Det går att byta fönsterhanterare på alla Linuxdistributioner.

Liten howto för Fluxbox: http://www.linux.org/lessons/short/fluxbox/index.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen kan du kolla på www.gnome-looks.org där finns färdiga teman för fönster, wallpapers och en massa annat godis som du kan välja för att göra just din gamla laptop unik. Sen ska man tänka på att skillnaden mellan windows och linux är att linux är som en stor fil som man kan ändra på i all oändlighet. Det är därför som samma linux distro kan finnas i stationära, bärbara, nettop, netbook, mobiler osv. är för att man kan skala ner den så otroligt mycket. Alla smaker av ubuntu har samma linux kärna men som fagerja sa, du kan välja valfri fönsterhanterare för att göra den otroligt liten (XFCE) eller väldigt resurskrävande (KDE) som du själv vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...