Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

installera 2 operativ system


41588

Rekommendera Poster

Hej

 

jag har installerat window 7 ultimat och jag vill installera windows xp hur man kan göra . jag har på min dat 3 sata hårdiskar . windows 7 fins på hårdisk C för man installera XP på hardis D

tak för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DU kan installera XP på flera sätt. Eftersom du har Windows 7 Ultimate kanske du kan installera Windows XP virtuellt. Förutsättningen är att din hårdvara stöder virtuell teknik. Det gäller både moderkort och CPU.

 

Det andra sättet är att du installerar XP på en annan disk än den du har Windows 7 på. Du kan göra detta medan Windows 7 fortfarande är kvar och får då en bootmeny. Det kan tänkas att du skall installera XP först och 7:an sedan. Här är jag lite osäker för i en viss ordning skrivs bootmenyn över och fungerar inte.

 

Själv föredrar jag att koppla bort alla diskar som inte skall ha OS installerad. Om ditt moderkort har en Bootmeny som du kan aktivera när datorn startar är det det bästa sättet, tycker jag.

Koppla bort alla diskar utom den disken som du skall ha Windows XP på. Här är det viktigt att den disken du kallar D:\ inte är en partition på den fysiska disken som du har Windows 7 på. Det måste vara en fysiskt annan disk.

 

Med endast denna disk inkopplad installerar du XP. När installationen är klar kopplar du in alla diskar igen (med strömmen frånslagen till datorn). I BIOS kan du ställa in vilken disk som du skall starta från först. Är Windows 7 ditt huvud-OS föreslår jag att det är den disken som skall vara första BOOT-disken.

Med hjälp av BOOT-menyn kan du själv välja om du vill starta ditt system från XP-disken.

 

På detta sätt får du två skilda OS installerade och som inte påverkar varandra på något vis. Tar du bort en disk sker inget konstigt som det skulle göra om du har en BOOT-meny genom installationerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kan man göra men jag brukar använda MS Virtual PC. Men när jag städade datorn råkade jag ta bort dom virtuella hårdiskarna och det gick inte att starta mer :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...