Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn hänger sig


s2050

Rekommendera Poster

Hej

 

har en data som jag nyss har formaterat om och installerat om vista på nytt eftersom datorn brukade hänga sig. Nu när jag har gjort är datorn fortfarande sånn. När jag startar datan brukar Aktivitetsfälten fasta och man kan inte göra något. För att kunna få igång datan igen måste jag trycka på ctrl+alt+del och starta aktivitetshanteraren. Vet någon vad det kan bero på?

 

Skulle vara tacksam för svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är nåt program som inte funkar ? Det kan det vara om du har installerat några nya program när du formatera om den. Annars testa att kör en virussökning. Hur mycket saker har du på datorn nu när du har formaterat om den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är nåt program som inte funkar ? Det kan det vara om du har installerat några nya program när du formatera om den. Annars testa att kör en virussökning. Hur mycket saker har du på datorn nu när du har formaterat om den?

 

 

Den var så innan jag installerade några progra :)

 

Kan det bero på hårdvara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så du kan börja med att testa RAM-minnet. Testa minnet med ett minnestestprogram, t ex

http://www.memtest.org/

http://blogs.techrepublic.com.com/window-on-windows/?p=786

 

Minnestesten ska gå i flera timmar, t ex över natten.

 

Den första visste jag inte vilken av dem jag skulle ladda ner !

 

Körde med den andra som redan finns i vista och den hittade inga fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En halvtimme, eller vad du nu kan ha hunnit köra, är alldeles för lite för att det ska gå att säga att minnet är helt. Du behöver välja Extended och något betydligt större än 2, t ex 20, för "Pass count" i "Figure E".

 

När det gäller Memtest86+ så ladda ner "Download - Pre-Compiled Bootable ISO (.zip)" för att bränna till en CD-skiva som datorn startas ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En halvtimme, eller vad du nu kan ha hunnit köra, är alldeles för lite för att det ska gå att säga att minnet är helt. Du behöver välja Extended och något betydligt större än 2, t ex 20, för "Pass count" i "Figure E".

 

När det gäller Memtest86+ så ladda ner "Download - Pre-Compiled Bootable ISO (.zip)" för att bränna till en CD-skiva som datorn startas ifrån.

 

Vilket program ska jag bränna med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket program ska jag bränna med?

Om det är ISO filer ladda då ner Free Iso Burner. Jag använde det för att bränna ett program när jag hade glömt mitt windows lösenord. Ladda ner det här

tror det var det jag använde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det dykt upp nya saker som att när jag surfar och klickar på en flik stänger sig fliken eller när jag trycker tillbaka öppnas ny flik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigheter i webbläsaren beror ofta på något tillägg. Om det är Internet Explorer så kan du starta det utan tillägg genom att välja:

Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inget om Chrome.

 

Har du varit till datortillverkarens webbplats för att hämta hem de senaste drivrutinerna till datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minne är till för att användas så att du bara har 22 MB ledigt i Vista är normalt. Jag har 45 just nu.

 

Dessutom står det att jag har senaste drivrutinerna!
Var någonstans står det så?

 

Vad har du för dator, tillverkare och modell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minne är till för att användas så att du bara har 22 MB ledigt i Vista är normalt. Jag har 45 just nu.

 

Var någonstans står det så?

 

Vad har du för dator, tillverkare och modell?

 

Det står när jag kör hp uppdatering.

 

 

Jag har en hp 530.

 

Just nu har aktivitetsfälten låst sig så jag kan bara vara inne på chrome.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det är den senaste drivrutinen som är installerad så kan det ha blivit någon sorts "skada" på den så att den behöver tvångsinstalleras på nytt.

 

Är det här din dator?

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareIndex.jsp?lang=en&cc=se&prodNameId=3375995&prodTypeId=321957&prodSeriesId=3375953&swLang=8&taskId=135&swEnvOID=2094

Då skulle jag föreslå att du börjar med att installera "Driver - Chipset".

 

Jag ser att i beskrivningen av BIOS-versionen F.07 står det att något har fixats som har med tangentbordet att göra. Så om du har en äldre BIOS-version så kan det vara lämpligt att installera den nya "HPQFlash for HP Notebook System BIOS". Se till att ha datorn ansluten med nätsladd så du inte riskerar att batteriet tar slut under flashningen av BIOS.

 

Nu har det dykt upp nya saker som att när jag surfar och klickar på en flik stänger sig fliken eller när jag trycker tillbaka öppnas ny flik.
Kan det vara någon tangent som fastnar i nedtryckt läge så att programmet t ex tycker att Ctrl är nedtryckt hela tiden? Något sådant skulle ju kunna ge problem med Aktivitetslisten.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...