Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win 7 Låser sig i helkärmsläge Samt blåskärm vid viloläge


kicki112

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag köpte en Acer i mellandagarna som hade Win 7 förinstallerat och jag är verkligen helnöjd. Datorn är snabb och Windows fungerar jättebra men jag har två problem som jag inte förstår.

 

1. När jag kör i helkärmsläge, ex Farmville på FB eller ser klipp från Svtplay och liknande, så låser sig datorn. D.v.s. allt fortsätter att "hända" som det ska på datorn, filmen rullar på och korna tuggar på i FV men jag kan inte röra muspekaren och det fungerar heller inte att trycka ESC för att komma ur helskärmsläget. Det enda som funkar är att trycka ctrl+alt+del och ta fram aktivitetshanteraren. Så får jag stänga Internet Explorer (8.0) och börja om från början.

 

2. Det andra problemet är att datorn har inställt att gå ner i viloläge efter 30 minuter. När jag sedan ska "väcka" datorn så får jag blåskärm och datorn startar om. Jag får fråga om felsäkert läge elle... Men väljer alltid att starta som vanligt eftersom jag inte fattar vad som är fel! Nu har jag löst på enklaste sätt vilket är att jag tagit bort det automatiska viloläget och jag försätter aldrig datorn i det själv manuellt heller. Men vad kan det vara för problem? Varför blir det så?

 

Annars, som sagt är jag helnöjd med Win 7!

 

 

Hälsningar

Kicki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag köpte en Acer i mellandagarna som hade Win 7 förinstallerat och jag är verkligen helnöjd. Datorn är snabb och Windows fungerar jättebra men jag har två problem som jag inte förstår.

 

1. När jag kör i helkärmsläge, ex Farmville på FB eller ser klipp från Svtplay och liknande, så låser sig datorn. D.v.s. allt fortsätter att "hända" som det ska på datorn, filmen rullar på och korna tuggar på i FV men jag kan inte röra muspekaren och det fungerar heller inte att trycka ESC för att komma ur helskärmsläget. Det enda som funkar är att trycka ctrl+alt+del och ta fram aktivitetshanteraren. Så får jag stänga Internet Explorer (8.0) och börja om från början.

 

2. Det andra problemet är att datorn har inställt att gå ner i viloläge efter 30 minuter. När jag sedan ska "väcka" datorn så får jag blåskärm och datorn startar om. Jag får fråga om felsäkert läge elle... Men väljer alltid att starta som vanligt eftersom jag inte fattar vad som är fel! Nu har jag löst på enklaste sätt vilket är att jag tagit bort det automatiska viloläget och jag försätter aldrig datorn i det själv manuellt heller. Men vad kan det vara för problem? Varför blir det så?

 

Annars, som sagt är jag helnöjd med Win 7!

 

 

Hälsningar

Kicki

 

Du behöver väl inte köra FarmVille i helskärmsläge, möjligen så är din dator trög, fast jag rekommenderar att du skaffar Mozilla Firefox 3.6

 

BSOD: Precis när datan får blåskärmen, vad står det då? det ska stå nåt som stop eller nåt annat

 

 

 

EDIT: Skaffa FireFox

internet explorer är upp-muppad med full-skärms grejer B)

 

MVH

 

Sprayarn 13 år

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Acer i mellandagarna som hade Win 7 förinstallerat och jag är verkligen helnöjd. Datorn är snabb och Windows fungerar jättebra men jag har två problem som jag inte förstår.

Har du varit och kollat på Acers webbplats om de har uppdaterade drivrutiner att installera?

 

Om problemet har funnits sedan du köpte datorn, dvs innan du installerade något program själv, så är det läge att vända sig till supporten för utredning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver väl inte köra FarmVille i helskärmsläge, möjligen så är din dator trög, fast jag rekommenderar att du skaffar Mozilla Firefox 3.6

 

BSOD: Precis när datan får blåskärmen, vad står det då? det ska stå nåt som stop eller nåt annat

 

 

 

EDIT: Skaffa FireFox

internet explorer är upp-muppad med full-skärms grejer B)

 

MVH

 

Sprayarn 13 år

 

Internet Explorer fungerar bra i Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Ja så blir det, när inte grafiken hänger med.

 

Viloläge kan man skippa, datorn drar lika mycke ström för det och fungerar bäst om den får stå på, såvida det inte gäller flera dagar utan aktivitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viloläge kan man skippa, datorn drar lika mycke ström för det och fungerar bäst om den får stå på, såvida det inte gäller flera dagar utan aktivitet.

I viloläge ska datorn inte dra något ström alls eftersom innehållet i RAM-minnet kopieras till hårddisken (hiberfil.sys) och sedan kan man dra ur nätsladden (220V) om man vill (även om det är en stationär dator).

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Sleep-and-hibernation-frequently-asked-questions

 

Varför skulle datorn fungera bättre för att den står på under natten?

Det är väl inte utan anledning som företag med riktiga IT-avdelningar försöker få alla att stänga av sina datorer när de går hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver väl inte köra FarmVille i helskärmsläge, möjligen så är din dator trög, fast jag rekommenderar att du skaffar Mozilla Firefox 3.6

 

BSOD: Precis när datan får blåskärmen, vad står det då? det ska stå nåt som stop eller nåt annat

 

 

 

EDIT: Skaffa FireFox

internet explorer är upp-muppad med full-skärms grejer B)

 

MVH

 

Sprayarn 13 år

 

Hej!

 

jag vet att jag inte måste köra FV i helskärmsläge men jag tycker det är för smått annars samt att man bara kommer åt annonser hela tiden. Och när jag kör videoklipp på ex Svtplay så vill jag naturligtvis ha helskärm.

 

Vad det står på blåskärmen hinner jag inte se, den visar sig bara snabb och jag hinner se så mycket att det står om att datorn har mött problem eller nåt sånt. Sen startar datorn om.

 

Så om jag kör Firefox så kommer jag inte att uppleva dessa problem med helskärmen alltså, eller?

Vad betyder "upp-muppad med full-skärms grejer" ?

 

/Kicki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så blir det, när inte grafiken hänger med.

 

Viloläge kan man skippa, datorn drar lika mycke ström för det och fungerar bäst om den får stå på, såvida det inte gäller flera dagar utan aktivitet.

 

 

Hej!

Jag fattar inte varför grafiken inte skulle hänga med. Jag har ju en ny dator om detta hände inte med min förra dator som var 5 år gammal!

/Kicki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I viloläge ska datorn inte dra något ström alls eftersom innehållet i RAM-minnet kopieras till hårddisken (hiberfil.sys) och sedan kan man dra ur nätsladden (220V) om man vill (även om det är en stationär dator).

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Sleep-and-hibernation-frequently-asked-questions

 

Varför skulle datorn fungera bättre för att den står på under natten?

Det är väl inte utan anledning som företag med riktiga IT-avdelningar försöker få alla att stänga av sina datorer när de går hem.

En dator i viloläge drar lika mycket ström som i stand-by läge (Stand-by = avstängd med knappen på fronten). För att en stationär dator inte skall dra ström måste man stänga av med brytaren på nätaggregatet eller dra ut elnätsladden. Förbrukningen hos en stationär dator i vilo- eller standbyläge är under 10 W. Hur stor den är beror på vilka enheter (främst nätverkskort) som är anslutna till 5 V stand-by. Stand-by läget blev standard vid övergången från AT till ATX. Detta för att möjliggöra WOL (Wake On LAN). WOl fungerar även i viloläge om det är aktiverat i BIOS.

 

Att IT-avdelningarna vill att datorerna stängs av är för att spara ström.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det står på blåskärmen hinner jag inte se, den visar sig bara snabb och jag hinner se så mycket att det står om att datorn har mött problem eller nåt sånt. Sen startar datorn om.

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Kontrollpanelen - System och säkerhet (eller något liknande, har engelsk Windows 7) - System - Avancerade ... till vänster - fliken Avancerat - Start och återställning Inställningar

så stannar blåskärmen med felmeddelande kvar.

 

Den viktiga informationen på blåskärmen är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...