Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Begränsa andra trådlösa användares hastighet


Dani

Rekommendera Poster

Hej!!!

 

Vi är 3 användare i hemmet, en LAN och två WLAN.

Jag skulle vilja sätta gräns för en av dem trådlösa nätverken i huset!

 

Jag har letat runt i nätet men förstår mig inte på de flesta svaren, därför vänder jag mig hit....

 

Nätverket:

100 Mbps Bredbandsbolaget.

D'link DIR-615

 

LAN=100 Mbps----Tptest visar 97Mbps

WLAN(datorerna har båda inbyggda 54mbps nätverkskort.

Min dator är Windows 7( Tptestvisar ca.50Mbps ) och datorn jag vill begränsa är Vista.

Jag har inte tillgång till den datorn jag vill begränsa!

 

 

Jag läste att man måste ha en toppRouter för att göra detta, då funderade jag på att blockera uTorrent,BitTorrent osv(vet inte vilket program Vista:n använder för att ladda ner

Otroligt störande när jag lirar spel och Vista datorn tankar hem saker!!!

 

 

Jag uppskattar all hjälp jag får.

Tack!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn (Mikrodatorn)

Till viss del är dessa klienter redan begränsade då de kör långsammt 54 Mbps-nätverk. De borde i sig inte påverkar din spelprestanda bara för att de är uppkopplade och laddar ner något då routern ska klara av det utan problem. Det jag dock kan tänka mig är att om datorn kör bittorrent så öppnas det väldigt många anslutningar vilket kan vara det som segar ner routern.

 

Så vitt jag kan se så kan inte denna router begränsa hastigheten på det trådlösa nätverket (och jag tror som sagt inte att det är det är något du behöver göra ändå). Däremot kan du via routerns administration under Access Controll begränsa klientens access till vissa protokoll/port-nummer. Först och främst rekommenderar jag dig att lägga in den datorn i DHCP-listan på routern (görs under Setup/Network Settings). Då kommer datorn alltid få samma IP-nummer och du kan lägga på access-filter på den.

 

Under Access Control så kan du sedan skapa filter som slås på vid vissa tider eller som bara gäller vissa port-nummer. Ett problem är att torrent-program ibland använder sig av olika specifika portar och att det kan vara svårt att blockera alla. Jag antar att du kanske skulle kunna blockera alla portar för den datorn och sedan selektivt öppna portar istället (t ex port 80 för web).

 

Det finns dyrare routrar från DLink, Netgear etc. som t ex kan ha två olika trådlösa nätverk så att du skulle kunna ha ett nätverk som du begränsar till 802.11b för datorn du vill begränsa och ett som är snabbare för din andra dator ...

 

/B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!!!

 

Vi är 3 användare i hemmet, en LAN och två WLAN.

Jag skulle vilja sätta gräns för en av dem trådlösa nätverken i huset!

 

Jag har letat runt i nätet men förstår mig inte på de flesta svaren, därför vänder jag mig hit....

 

Nätverket:

100 Mbps Bredbandsbolaget.

D'link DIR-615

 

LAN=100 Mbps----Tptest visar 97Mbps

WLAN(datorerna har båda inbyggda 54mbps nätverkskort.

Min dator är Windows 7( Tptestvisar ca.50Mbps ) och datorn jag vill begränsa är Vista.

Jag har inte tillgång till den datorn jag vill begränsa!

 

 

Jag läste att man måste ha en toppRouter för att göra detta, då funderade jag på att blockera uTorrent,BitTorrent osv(vet inte vilket program Vista:n använder för att ladda ner

Otroligt störande när jag lirar spel och Vista datorn tankar hem saker!!!

 

 

Jag uppskattar all hjälp jag får.

Tack!!

 

Du skall inte begränsa hastigheten hos den andra datorn. Det du skall göra är att routern ställa in QoS (Quality of Sevice) så att ditt spel prioriteras. Med rätta QoS inställningar kan bandbredden utnyttjas bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall inte begränsa hastigheten hos den andra datorn. Det du skall göra är att routern ställa in QoS (Quality of Sevice) så att ditt spel prioriteras. Med rätta QoS inställningar kan bandbredden utnyttjas bättre.

 

 

Hej och tack för er grymma svar

 

 

Jag kollade på:

QoS-----Setup_Wireless Setup_Manual Wireless Setup

Där kunde jag välja nätverkets namn och mm...

Där hittade jag den här WMM(wireless QoS) och den var ifylld och kunde inte avmarkeras!617966_thumb.jpg

 

 

Jag tog en titt på Advanced_Access Controll och där kunde man göra något sånt..Bifogar bild:

618076_thumb.jpg

 

Jag tog mig en titt runt och hittade en flik som heter Port Forwarding som såg något vettigt ut.

Där kan jag ange de port som jag vill blockera, uTorrents då som exempel

618090_thumb.jpg

 

Då undrar jag hur man ska göra om man ska blockera uTorrent i den här delen(port forwarding)

Förstår mig inte på vad det är som ska fyllas i var!

Och om jag slår in just denna port, kommer det att vara samma port för Vista daotorn som jag vill blockera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...