Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hjälp med uppgradering av bios


micke7406

Rekommendera Poster

Hej. Jag har köpt en ny processor och måste uppgradera mitt bios.

Mitt moderkort har något som heter flach2 i sitt bios. och man ska ladda upp sitt nya bios med ett memorystick.

Jag har tagit hem den senaste uppdateringen av mitt bios och lagt in det i det externa minnet och startat om datorn med sticket i och gått till flach2. Men vad ska jag göra sen ?. Jag kan inte se att mitt minne ligger där så att jag kan öppna det,. Vore glad om någon kunde förklara detta för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat BIOS-Utilityn Afudos BIOS update tool V2.38? Jag ser den på webbsidan för ditt moderkort http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us

 

Fast på http://support.asus.com/technicaldocuments/technicaldocuments.aspx?root=198&SLanguage=en-us så står det om Asus WinFlash Update för modelserien M3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öjvind (MikroDatorn)

Det vore bra med mer information. Vad har du för dator (moderkorts modell)?

Asus brukar ha en uppdatering i windows också men det säkraste är förstås att flasha liknande som du har gjort.

Vad heter biosfilen? Har du länk till där du hämtade den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore bra med mer information. Vad har du för dator (moderkorts modell)?

Asus brukar ha en uppdatering i windows också men det säkraste är förstås att flasha liknande som du har gjort.

Vad heter biosfilen? Har du länk till där du hämtade den?

 

Mitt moderkort är Asus M3A76-CM.

Filen jag tog hemm från asus var en rom fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har uppdaterat Asuskort (även Gigabytekort) med den inbyggda funktionen i BIOS. Det har alltid fungerar mycket bra.

 

Här hittar du en instruktion hur du använder Asus EZFlash i BIOS för att uppdatera ditt moderkort. Instruktionen är informativ och enkel.

 

http://support.asus.com/technicaldocuments/technicaldocuments_content.aspx?no=960&SLanguage=en-us

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak som jag funderar på är mina Ram minen. Jag har 2 stycken 2gb 1066Mhz DDR2minen "Serie G" från A-Data.

Dom ska ha en minnes timing på 6-6-6-15. Men när jag kollar min dator så är det 5-5-5-15 och dom körs bara i 800Mhz.

Vad beror detta på ?. Är det för att mitt moderkort inte har stöd för DERAS 1066Mhz minen eller är det processorn som bestämmer frekvensen som minnet kan köra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt moderkort stöder 1066MHz-minnen. Förutsättningen, enligt Asus hemsida, är att du använder en CPU med AM2+ -sockel. Jag misstänker att det gäller även för AM3 -sockel-CPUer också då AM3-CPUer innehåller minneshanterare för såväl DDR2 som DDR3-minnen. Det är moderkortet som bestämmer vilken minneshanterare som CPUn skall använda. I ditt fall blir det DDR2-hanteraren.

Om du använder fler än två minnesmoduler spelar det ingen roll vilken CPU-modell du använder. Begränsningen till 800MHz ligger i AMDs minneshanterare för DDR2-minnen i det läget. AMDs minneshanterare för DDR2-minnen klarar inte av att köra 3 och 4 minnesmoduler med högre hastighet än 800MHz.

Har du två minnesmoduler av DDR2-typ skall de sitta i var sin slot i var sin kanal för att du skall kunna dra nytta av 1066MHZ.

 

Ditt moderkort har två gula och två svarta minnesmodulshållare. Har du två stycken 2GB minnesmoduler enbart skall den ena sitta i en gul hållare och den andra i en svart hållare. Jag föreslår att du sätter en minnesmodul i den gula hållaren närmast CPUn och den andra i den svarta hållaren närmast CPUn.

På så sätt får du en minnesmodul per kanal och då klarar CPUn att köra minnena med 1066MHz.

 

Du förlorar den extra minnesbandbredden som två minnen tillsammans erbjuder. Det kompenseras å andra sidan av den snabbare minnesbusshastigheten som du uppnår genom att separera minnesmodulerna från samma minneskanal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt moderkort stöder 1066MHz-minnen. Förutsättningen, enligt Asus hemsida, är att du använder en CPU med AM2+ -sockel. Jag misstänker att det gäller även för AM3 -sockel-CPUer också då AM3-CPUer innehåller minneshanterare för såväl DDR2 som DDR3-minnen. Det är moderkortet som bestämmer vilken minneshanterare som CPUn skall använda. I ditt fall blir det DDR2-hanteraren.

Om du använder fler än två minnesmoduler spelar det ingen roll vilken CPU-modell du använder. Begränsningen till 800MHz ligger i AMDs minneshanterare för DDR2-minnen i det läget. AMDs minneshanterare för DDR2-minnen klarar inte av att köra 3 och 4 minnesmoduler med högre hastighet än 800MHz.

Har du två minnesmoduler av DDR2-typ skall de sitta i var sin slot i var sin kanal för att du skall kunna dra nytta av 1066MHZ.

 

Ditt moderkort har två gula och två svarta minnesmodulshållare. Har du två stycken 2GB minnesmoduler enbart skall den ena sitta i en gul hållare och den andra i en svart hållare. Jag föreslår att du sätter en minnesmodul i den gula hållaren närmast CPUn och den andra i den svarta hållaren närmast CPUn.

På så sätt får du en minnesmodul per kanal och då klarar CPUn att köra minnena med 1066MHz.

 

Du förlorar den extra minnesbandbredden som två minnen tillsammans erbjuder. Det kompenseras å andra sidan av den snabbare minnesbuss hastigheten som du uppnår genom att separera minnesmodulerna från samma minneskanal.

 

Det spelar ingen roll om jag har en på svart och en på gul eller båda på gul. Dom körs i 800Mhz i båda lägen.

Jag har en phenom IIx4 pcu (940) och den har minneshanterare. En annan sak som jag nu reagerade på var att det står att jag har AM3-sockel efter att jag tog hem nya bios ? konstigt.

Jag vet att moderkortet har stöd för AM3 men Det är AM2+ sockel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ditt moderkort är utrustat med en AM2+ -sockel. Den CPU du anger är även den en AM2+ -socket-CPU. Enligt Asus manual skall denna CPU stödja 1066MHz om det sitter en minnesmodul i varje kanal. Du får således inte ha fler än två minnesmoduler installerat på moderkortet för att få 1066MHz.

 

Nu använder du bara två moduler, om jag förstår dig rätt. Du sätter dem dessutom i var sin kanal och får det ändå inte att fungera.

När jag läser bruksanvisningen för ditt moderkort ser jag att vissa minnesmoduler inte arbetar med maximala minneshastigheten eftersom CPUn läser av den s.k. "Default" minneshastigheten. Denna avläsning kallas för "Serial Presence Detect", förkortat SPD och är det standardiserade sättet att avläsa minneshastigheten om inställningarna är satta till "Default" i BIOS. Detta gäller i synnerhet minnen som är avsedda för överklockning.

 

Jag förslår därför att du går in i BIOS och går till menyn "Exit" och väljer att ladda in "Load Setup Defaults" för att därefter välja "Exit & Save changes".

Du kan nu kontrollera om minnena går med 1066MHz. Notera att du måste sätta minnesmodulerna i var sin kanal.

Sannolikt går de fortfarande med 800MHz. Du får återigen gå in i BIOS.

 

Gå in i menyn "Advanced", välj undermenyn "Jumperfree Configuration" och leta upp minneskonfigureringen. Här får du manuellt ställa in hastigheten för minnena och CL-värdena. Genom denna manuella konfigurering bör du kunna få dina minnen att gå med 1066MHz.

Förslagsvis använder du bruksanvisningen som du fick med moderkortet. På sidan 2-10, längst ned, börjar instruktionerna om hur du konfigurerar minnena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...