Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Projekt 1998


Öjvind (MikroDatorn)

Rekommendera Poster

Öjvind (MikroDatorn)

Jag har ett litet sidoprojekt som jag kallar 1998.

Tanken är att jag skall sätta ihop en dator inklusive mjukvara som motsvarar bland det bästa som fanns detta år.

En del saker är inte nödvändigt att de är tidstypiska, så jag kan tänka mig att ha en modern datorlåda och en ny skärm. Framförallt vill jag återskapa spelkänslan.

 

Jag har :

 

Voodoo 2 SLI (2 x Powercolor Evil King Voodoo II 12 MB)

 

Aktuella spel (som kan dra nytta av Voodoo 2 SLI):

 

Quake II

Unreal

 

Som 2D grafikkort har jag funderat på en Matrox Millenium modell.

Kom gärna med tips och förslag på hur jag skall gå vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara unreal och quake 2?

 

störande.

ladda ner quake 3

och använd koden: ******

det är en bug.

 

Jag tror inte IDG (Mickrodatorn) vill ladda ner, datorn ska vara typisk för 1998.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med ladda ner och idg och mikrodatorn?

 

Det är IDG och webbplatsen Mikrodatorn som gör projeket, en användare ovan tycker man ska ladda ner och använda ett serienummer som personer skriver. Mikrodatorn har nog råd att betala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är IDG och webbplatsen Mikrodatorn som gör projeket, en användare ovan tycker man ska ladda ner och använda ett serienummer som personer skriver. Mikrodatorn har nog råd att betala.

Okej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är IDG och webbplatsen Mikrodatorn som gör projeket, en användare ovan tycker man ska ladda ner och använda ett serienummer som personer skriver. Mikrodatorn har nog råd att betala.

 

Hmmf. Jag kanske inte märkte att det stod Mikrodatorn i hans namn :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öjvind (MikroDatorn)

Jag är ute efter tips på komponenter och spel.

Ifall Voodoo 2 SLI funkar på fler spel så är det bara att skriva vilka då jag inte har kollat upp alla (jag skrev de jag känner till).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Öjvind,

 

Jag byggde min första dator i slutet på 1997. Efter att ha studerat datorteknik, fördjupat mig i hårdvara m.m. fann jag att moderkort med Intels HX-chipset var det bästa valet för mig. Då fanns även VX-chipsetet. Vad jag fann var att HX-chipsettet hade stöd för 128MB minne som växlingstorlek. Det hade inte VX. Den stödde visserligen 128MB minne men chachade minnet i 64MB-storlek enbart.

Senare kom TX-chipsetet som skulle vara vassare än HX_chipsetet. TX blev vassare men bibehöll max 64MB som cacheväxlingsfil. Således "orkade" den inte med samma mängd com HX i alla fall.

 

Som moderkortstips kan jag ge dig Intel TC430HX. Ett utmärkt moderkort för sin tid. Jag har kvar moderkortet i originallådan jag monterade det i.

I samma låda sitter ett ATI Rage 128Pro-grafikkort från samma år. Även det kortet ett extremt vasst grafikkort för sin tid.

Jag satte i ett SCSI-kort 1999 i lådan. Det är ett Adaptec AHA2940U2W.

En Yamaha SCSI-brännare CRW4416S satte jag i datorn tillsammans med SCSI-kortet samt en Seagate SCSI-disk på hela 8,2GB!

 

Kan ovanstående hårdvara vara något för dig som tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ute efter tips på komponenter och spel.

Ifall Voodoo 2 SLI funkar på fler spel så är det bara att skriva vilka då jag inte har kollat upp alla (jag skrev de jag känner till).

jag kan inget om gamla spel eeller grafikkoort elr sån kan bara om gamla operativsystem son win 95 och 98

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öjvind (MikroDatorn)

Hej Öjvind,

 

Jag byggde min första dator i slutet på 1997. Efter att ha studerat datorteknik, fördjupat mig i hårdvara m.m. fann jag att moderkort med Intels HX-chipset var det bästa valet för mig. Då fanns även VX-chipsetet. Vad jag fann var att HX-chipsettet hade stöd för 128MB minne som växlingstorlek. Det hade inte VX. Den stödde visserligen 128MB minne men chachade minnet i 64MB-storlek enbart.

Senare kom TX-chipsetet som skulle vara vassare än HX_chipsetet. TX blev vassare men bibehöll max 64MB som cacheväxlingsfil. Således "orkade" den inte med samma mängd com HX i alla fall.

 

Som moderkortstips kan jag ge dig Intel TC430HX. Ett utmärkt moderkort för sin tid. Jag har kvar moderkortet i originallådan jag monterade det i.

I samma låda sitter ett ATI Rage 128Pro-grafikkort från samma år. Även det kortet ett extremt vasst grafikkort för sin tid.

Jag satte i ett SCSI-kort 1999 i lådan. Det är ett Adaptec AHA2940U2W.

En Yamaha SCSI-brännare CRW4416S satte jag i datorn tillsammans med SCSI-kortet samt en Seagate SCSI-disk på hela 8,2GB!

 

Kan ovanstående hårdvara vara något för dig som tips?

 

Tackar jag skall kolla vad jag kan få tag på :)

 

Need For Speed, Doom 1 samt 2, Heretic, Hexen, UT99, Quake 2: Ground Zero, Quake 1 kanske och Rise Of The Triad B)

 

Trevligt det var en del spel, skall försöka få tag på dem också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öjvind (MikroDatorn)

Vill du ha moderkortet? Jag kan skänka det med tillhörande 128MB minne.

 

Hej ledsen för det sena svaret. Tack för erbjudandet men jag vet nu precis vilka moderkort som jag är ute efter nu, det fanns BX modeller åtminstone på slutet av 1998 så det blir ett sådant.

 

Mvh

 

Öjvind

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Aktuella spel (som kan dra nytta av Voodoo 2 SLI):

De spelen jag minns från denna tid var den första Microsoft combat flight simulator och colin mc Rae

Tycker combat flight sim ställde höga krav på din dator(gör än idag) och tycker jag inte fick detta spel att fungera tillfredsställande förrän flera år senare med den tidens hårdvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...