Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Titta på Telia digital TV i dator..?


kalh

Rekommendera Poster

Hej,

Finns det någon SMARTare som tittar på Telia Digital TV i dator?

Vi har fått fiberlan indraget i vår lägenhet, så jag nappade på Telias paketerbjudande som omfattade bredband, bredbandstelefoni och Telia Digital TV.

I TV-paketet ingår en Motorola digitalbox med vardera en utgång för HDMI resp. Scart.

Min tanke är att försöka koppla ihop Motorolan med min dator HP Pavilion M8075sc. HP:n är ett Media Center och har ett TV-kort. På kortet finns bara en anslutning för en vanlig analog antennsladd.

Skärmen är HP’s w2207, en 22” med DVI anslutning.

Bildskärmskortet ATI Radeon X1700 SE har 512 Mb dedikerat minne upp till 1280 Mb totalt tillgängligt minne som allokeras av Windows Vista.

Tyvärr finns varken HDMI eller Scart ingångar på datorn. Ingångar finns för S-video 2, Composite Video 2 och Audio 2 vänster och höger kanal.

Nyare datorer har ju oftast bara en HDMI-utgång, och ingen HDMI in...

Jag kan inte hitta något TV-kort med HDMI-ingång, inget USB-TV-kort heller med HDMI!?

Hoppas på bra tips!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Björn (Mikrodatorn)

Jag har inte hittat något TV-kort som har HDMI-in. För att kunna få in en HDMI-signal krävs dyra special-kort som används för att spara film så du sen kan editera den. TV-kort med HDMI-in finns tyvärr inte alls. Det enda du egentligen kan göra är att köpa en SCART => SVideo-kabel men det är riktigt sunkig bildkvalite på det.

 

Tyvärr är det krångligt att få in Telia's digital-tv till datorn. Jag har hittat ett program (iptv2htpc - googla på det) som låter datorn ersätta Motorola-boxen men jag vet tyvärr inte hur bra det fungerar. Här är en anna länk till någon som obbat på det: http://www.htpc.se/iptv.html.

 

Googla på : "Telia Digital TV dator" så får du en del trådar om detta.

 

Mvh

Björn

 

Hej,

Finns det någon SMARTare som tittar på Telia Digital TV i dator?

Vi har fått fiberlan indraget i vår lägenhet, så jag nappade på Telias paketerbjudande som omfattade bredband, bredbandstelefoni och Telia Digital TV.

I TV-paketet ingår en Motorola digitalbox med vardera en utgång för HDMI resp. Scart.

Min tanke är att försöka koppla ihop Motorolan med min dator HP Pavilion M8075sc. HP:n är ett Media Center och har ett TV-kort. På kortet finns bara en anslutning för en vanlig analog antennsladd.

Skärmen är HP’s w2207, en 22” med DVI anslutning.

Bildskärmskortet ATI Radeon X1700 SE har 512 Mb dedikerat minne upp till 1280 Mb totalt tillgängligt minne som allokeras av Windows Vista.

Tyvärr finns varken HDMI eller Scart ingångar på datorn. Ingångar finns för S-video 2, Composite Video 2 och Audio 2 vänster och höger kanal.

Nyare datorer har ju oftast bara en HDMI-utgång, och ingen HDMI in...

Jag kan inte hitta något TV-kort med HDMI-ingång, inget USB-TV-kort heller med HDMI!?

Hoppas på bra tips!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Björn!

Tack för dina kommentarer.

Jag har faktiskt testat med Scart i Motorolan och S-video in i datorn, plus ljudkablar och lyckades på något vis logga in på mitt Teliakonto och fick se en liten "skärm" (som en mobildisplay) med ränder och i svartvitt..

Googlat på det mesta tycker jag att jag har gjort.

Nu får jag nog lägga på locket tills tekniken löser mitt "problem".

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...