Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Live-CD


kalh

Rekommendera Poster

Hej!

Problem med OpenSUSE 11.2, Fedora 12 och Ubuntu 9.10…..

Jag ville testa Fedora 12 med KDE, laddade hem en ISO-image filen och brände en Live-CD med ImgBurn. Jag uppfattade det också så att programmet verifierade bränningen.

Laddade min HP Pavilion M8075 med grafikkortet ATI Radeon X1700 SE, speciellt tillverkat för HP (enligt HP).

Startade om HP: n med Live-skivan som snurrade igång...

Fick se ett ljusblått skrivbord ... en liten "logga" började ta form.

Sedan blev skärmen svart och jag kund läsa "Boot has failed ... sleeping forever ...".

Jättekul!? Stängde av och startade om i Vista.

 

Jag har försökt att köra en Live-CD med OpenSUSE på HP:n och det går inte det heller. Det verkar dock som att CD:n går men skärmen blir helt svart efter en kort stund ...

OpenSUSE-forumet menar att det är problem med drivrutinen till ATI-kortet. Jag fick förslag om att ändra till VESA-läge…. Erkänner min okunnighet om hur jag skall göra det.

 

Nu förmodar jag att problemet även gäller för Fedora 12?

 

Jag är ju inte ensam om att äga en HP Pavilion…

 

Äger också en gammal Fujitsu-Siemens som jag bl.a. kör UBUNTU på med reducerad grafik.

Här är det Nvidia-grafikkortet som spökar…

 

Jag har en Live-CD för respektive operativsystem

 

Någon SMART som vet på råd?

 

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Prova med Xubuntu 9.10, den fungerar alldeles utmärkt på min gamla fujitsu-siemens E-7120 med Ati Mobility Radeon 7500. Även puppy linux fungerar bra. Har testat Ubuntu 9.10 på den men fick ingen ordning på grafiken, datorn hängde sig.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att live-CD inte fungerar beror troligen på att modulen (drivrutinen) för chipsetet (sydbryggan) inte finns på live-CD:n. Någon annan distributions live-CD kan ha modulen. Av utrymmesskäl ingår inte alla moduler på en live-CD. Det är möjligt att modifiera en live-CD avbild efter att ha att monterat den och packat upp den.

 

Ett alternativ kan vara att lägga distributionen på ett USB-minne. Se http://unetbootin.sourceforge.net/.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jari & fagerja!

Jag hade nästan gett upp hoppet...

Jari, jag ser ju helst att jag kan köra någon linux på HP:n. Ubuntu som jag kör på Fujitsu Siemensmaskinen är från ca 2001. Grafikkortet har jag dock bytt till ett Leadtek WinFast Titanium 500TD med Nvidia Titanium 500.

NU har jag också testat med Ubuntu Live-CD:n på HP:n det går inte heller... skärmen blir helt svart efter det att jag valt språk och ACPI är off. Då är det på strömbrytaren igen.

 

Men jag skall kika på Xubuntu och puppy linux, så får vi se...

 

fagerja, jag skall kika på länken som du hänvisar till. Det övriga som du skrivit om "hade jag ingen aning om" som det brukar heta... men jag tror dig. Jag har ju fått tips om att modifiera i "grafiken" för OpenSUSE, men det går ju inte så länge som jag inget ser på skärmen.. då den är svart.

 

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...