Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vänteläge = abrupt avstängning

Claes5

Recommended Posts

Har XP Home på stationär dator och har i stort sett alltid (i 3 år) använt vänteläge (inte viloläge). Nu plötsligt stänger datorn abrupt av sig när jag väljer viloläge. Samma sak om jag låter den gå ner i viloläge efter en stunds inaktivitet. Efter en sådan abrupt avstängning kan jag inte använda startknappen på en minut drygt. Annars startar datorn som den ska och fungerar som den ska. Har inte installerat någon hårdvara eller mjukvara de senaste månaderna. Inte pillat med energisparalternativ eller med BIOS.

Sp3 och alla updateringar på plats; antivirus (djupskannar då & då) och brandvägg; antispywarekollar då och då och kör Windefender; uppdaterar andra program med hjälp av Secunia. Har letat på nätet, microsofts sidor och naturligtvis här på idg:s forum utan att hitta just det här problemet.

Kommer det något i Loggboken (Kontrollpanelen - Administrationsverktyg) just när avstängningen inträffar?

-----------

Jag flyttar tråden från forumet "Support - Datorer och hårdvara > Allmänt om datorer" till "Support - Övrigt > Windows".

Cecilia, moderator

Den glömde jag bort ...

Programlogg som väntat inget.

Säkerhetsloggen ser jag inget lurt med. När jag stänger av normalt så loggas jag ut men av förståeliga skäl händer inte det när den abrupta avstängningen inträffar.

Återstår Systemloggen. Här finns det lite hemläxa att göra. Kan jag komma tillbaka om jag hittar eller inte hittar något? Behöver nog några timmar i helgen.

Under tiden: är det något särskilt du tror jag ska spana efter?

Vid en hastig titt kan jag inte se att det är något fel eller varning precis före. Avstängningen aktiveras ju av att jag själv väljer "vänteläge". Det som händer är förstås att eventlog inte stängs och förmodligen att en del processer stängs ner på ett fult vis.

Har pratat med en person på vår IT-avdelning ... "hårdvara ... hrmmm ... njae .. måste lura lite på det där".

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...