Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går ej att hitta hårddisk


datorcentralen

Rekommendera Poster

datorcentralen

Jag försökte koppla in en extern hårddisk idag men

den dyker inte upp i "den här datorn" bland alla diskar??

Jag får ett meddelande som lyder "den nya maskinvaran kanske inte fungerar korrekt

 

Har det något med drivrutiner att göra?

Jag kan inte starta denna hårddisk som vanligt och försöker nu i stället "rädda" enstaka filer så som

film bilder mm. Men som sagt, varför dyker ingen disk upp????

 

Kan inte sätta den som "slave" heller?

 

Blev medlem här idag, för ingen av polarna kan svara på varför problemet uppstår.

Nån smart datahacker som kanske kan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Du har kopplat in en extern hårddisk, skriver du.

2. Är den ansluten med USB eller eSATA?

3. Vilket operativsystem använder du?

4. Har du installerat operativsystemet själv? Om svaret på den frågan är "Ja", har du installerat alla drivrutiner till moderkortet?

En extern disk kan du inte koppla som "Master" eller "Slave" om du ansluter den med USB eller eSATA i ett Windowssystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Datorcentralen

1. Du har kopplat in en extern hårddisk, skriver du.

2. Är den ansluten med USB eller eSATA?

3. Vilket operativsystem använder du?

4. Har du installerat operativsystemet själv? Om svaret på den frågan är "Ja", har du installerat alla drivrutiner till moderkortet?

En extern disk kan du inte koppla som "Master" eller "Slave" om du ansluter den med USB eller eSATA i ett Windowssystem.

 

 

 

Jo jag har testat att sätta den som slave nu igen och då stod det nåt om att det var fel på registerposten. Efter ca en timme kom jag i i datorn och hittade den som "E-disk" men datorn går som en snigel. Att öppna ett vanligt dokument tex tar ca 10 minuter. Kanske är det virus?

 

Men varför hittar den inte disken när jag kopplar in den som extern i USB porten??

Det säger bara att "den nya maskinvaran har installerats men kanske inte fungerar korrekt.

 

Jag kör XP och har inte haft några problem med datorn i övrigt. Den disken jag kopplar in är en sata disk som jag ansluter via USB porten med hjälp av en hårddisktestare. Andra diskar har funkat korrekt.

 

Jag har sökt förgäves på nätet men INGEN vet?!? /Frustrerad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur du lyckas sätta en SATA-disk som "Slave" eller "Master". SATA-diskar saknar den bygligen som återfinns på IDE (eller PATA)-diskar. Inte heller förstår jag hur du kan sätta en USB-disk som "Slave" eller "Master". Även här styrs anslutningen av en enhet som inte skiljer på "Slave" eller "Master".

Moderkort med SATA-anslutningar omnämner dem som "Master" och "Slave" när man tittar på dem i BIOS. Det spelar i praktiken ingen roll.

 

Dina symptom du har tyder snarare på att SATA-inställningarna i BIOS (när du ansluter disken på SATA-anslutningen i datorn) inte är helt korrekta. Kan du sätta dina SATA-anslutningar i någon sorts RAID-konfigurering?

Har du provat att ändra SATA-inställningarna till "IDE-enheter"?

Har du kollat om AHCI är aktiverat eller avaktiverat för SATA-diskar i BIOS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn (Mikrodatorn)

Vad har du för extern adapter för att koppla in den via USB?

Något du kan göra är att byta USB-portar. Jag har till och från råkat ut för att en enhet inte fungerar korrekt på en USB-port och att jag då tvingats välja en annan USB-port för att initiera installationen av enheten igen.

 

Kan du testa en annan hårddisk via den externa adaptern för att se så att det inte är ett problem med själva hårddisken? För normalt ska du bara behöva koppla in den på sata-porten för att den ska ses. Sen kan du också prova att anstlua den till en annan sata-port.

 

/B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...