Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Back Upp Window 7

janjoh

Recommended Posts

Jag har köpt en ny HP Dator med instalerad windows 7 men fick ej med back upp skivor.

Min fråga är.

Hur gör jag för att backa upp programmet till DVD skiva?

Det varierar mellan olika datormodeller så det bästa är att du tittar i manualen, men oftast så är det något program som du ska välja i program-menyn.

----------

Jag flyttar din tråd från "Support - Datorer och hårdvara > Allmänt om datorer" till "Support - Övrigt > Windows".

Cecilia, moderator

Eftersom du inte fick med en skiva finns det sannolikt en mjukvara i din dator under HP-menyn som du hittar om du klickar på "Start" (ikonen längst ned till vänster på ditt skrivbord).

Hittar du inget där kan du skapa en själv i Windows 7 som fungerar utmärkt! Jag har hjälpt en bekant nyligen med detta och det fungerar hur bra som helst. Det fungerar t.o.m. bättre än de program som medföljer datorerna eftersom de återställer datorn till fabriksinställningar. Den skiva du kan skapa själv återställer din dator till det skick du har datorn i när du skapar skivorna.

Räkna med ca. 3 DVD-skivor för skapandet. Jag föreslår att du gör det först på DVD-RW så du kan skriva om dem ifall det går fel. Går det rätt kan du kopiera skivorna till DVD-R eller DVD+R.

Så här gör du!

1. Klicka på "Start" (ikonen längst ned till vänster) eller om du redan har ikonen för Kontrollpanelen kan du klicka på den direkt.

2. Går du via "Start" klickar du på Kontrollpanelen.

3. Nytt fönster öppnas.

4. Överst till vänster i fönstret hittar du en rubrik som heter "System och Säkerhet".

5. Under rubriken hittar du sannolikt tre undermenyer. En av dem heter "Gör en säkerhetskopia". Klicka på denna.

6. Nytt fönster öppnas.

7. Överst till vänster hittar du en menyrad som heter "Skapa en systemavbildning". Klicka på denna.

8. Ett nytt fönster öppnas och datorn börjar söka efter allt som finns i ditt system.

9. Välj om du vill skapa en säkerhetskopia på hårddisk, på DVD-skivor eller på en nätverksplats.

10. Passar det dig att välja DVD-skivor väljer du detta val. Se till att ha minst tre DVD-skivor tillhands. Du kan också ha en CD tillhands. Den sista skivan som skapas, själva startskivan, tar inte mycket plats på en skiva.

11. När du gjort ditt val (i vårt fall DVD-skivor) väljer du vilken brännare du vill använda. Sannolikt har du en DVD-brännare i datorn och då är den förvald redan.

12. Klicka på "Nästa" - knappen i högra nedre hörnet.

13. Välj vilken disk du vill göra en säkerhetskopia på. C:\ - disken är förvald redan.

14. Klicka på "Nästa" - knappen igen.

15. Klicka på knappen "Starta säkerhetskopieringen" som du hittar i det nedre högra hörnet i fönstret.

16. Följ alla instruktioner du får och du kommer att skapa återställningsskivor för din nya dator.

17. Spara skivorna på ett säkert ställe.

När du skall återställa datorn skall du börja med skiva nummer 1. Det är bra om du märker upp skivorna med det nummer som du får besked om att säkerhetskopieringsprogrammet skapar.

Det kan verkar lite rörigt när du skall återställa datorn. Orsaken är att när du lagt i skiva nummer ett kommer datorn att be dig lägga i sista skivan först (vanligtvis skiva nummer 3). Därefter blir du ombedd att lägga i andra skivan för att på nytt bli ombedd att lägga i sista skivan. När den åter är läst kommer du att bli ombedd att lägga i skiva nummer två på nytt och därefter startar återställningen.

Det är något knepigt att så sker men jag misstänker att systemet behöver kontrollera att skivorna finns först innan återställningen startas.

Lycka till.

Av supportskäl så kan det vara bra att ha skivor som återställer till leveransskick eftersom datorsupporten kan kräva att man först prövar med att återställa till leveransskick innan de accepterar att man returnerar datorn pga blåskärmar, som man t ex får därför att hårddisken är trasig men de vill vara säkra på att det inte är pga dåliga drivrutiner eller något annat man har installerat själv.

http://windows7tips.se/sakerhetskopiera-systemdisken/ har de med ett ytterligare steg, att skapa en systemreparationsskiva.

Om man skapar en Systemavbild enligt de instruktioner jag ger så snart man gjort klart datorn bör det räcka för att återställt datorn i det skick den var i vid fabriksleverans.

Fabriksåterställningsskivorna tvingar dig ändå att till slut skapa konto m.m. innan det går att använda datorn. Normalt finns även denna funktion på en dold partition på hårddisken.

Nackdelen med en fabriksåterställning är att dessa formaterar och partitionerar om hårddisken vid en återställning. Det medför att all information som finns på hårddisken också raderas. Det gör det inte med Systemåterställningsskivor.

Länken Cecilia, är bra för där är det bilder med. Men att de går ett steg längre än den beskrivning jag ger stämmer inte. Den sista skivan som jag omnämner, den som inte behöver vara mer än en CD, är just den Systemreparationsskiva du omnämner. På denna Startskiva, eller Systemreparationsskiva finns alternativen att återställa datorn med hjälp av de skivor som skapats eller att skivan i sig försöker reparera befintlig installation.

Därmed går länken inte ett steg ytterligare mot min beskrivning. Länken är dock trevligare med tanke på bilderna. Den hade inte jag tillgång till när jag skapade skivorna för min bekant men det gick utmärkt ändå.

Hej!

Köpte själv nyss en HP med Win 7. Med den följde 1 skiva med diverse tillbehörsprogram, resten ligger på disken.

Eftersom jag vill kunna installera om "rent" i framtiden kontaktade jag HP, som skickade skivor med bl.a. operativsystemet, utan kostnad.

Mitt tips är att kontakta HPs support. Ha alla datorns uppgifter tillhands (modell, partnummer mm,).

Lycka till!

Om man skapar en Systemavbild enligt de instruktioner jag ger så snart man gjort klart datorn bör det räcka för att återställt datorn i det skick den var i vid fabriksleverans.

Fabriksåterställningsskivorna tvingar dig ändå att till slut skapa konto m.m. innan det går att använda datorn. Normalt finns även denna funktion på en dold partition på hårddisken.

Nackdelen med en fabriksåterställning är att dessa formaterar och partitionerar om hårddisken vid en återställning. Det medför att all information som finns på hårddisken också raderas. Det gör det inte med Systemåterställningsskivor.

Länken Cecilia, är bra för där är det bilder med. Men att de går ett steg längre än den beskrivning jag ger stämmer inte. Den sista skivan som jag omnämner, den som inte behöver vara mer än en CD, är just den Systemreparationsskiva du omnämner. På denna Startskiva, eller Systemreparationsskiva finns alternativen att återställa datorn med hjälp av de skivor som skapats eller att skivan i sig försöker reparera befintlig installation.

Därmed går länken inte ett steg ytterligare mot min beskrivning. Länken är dock trevligare med tanke på bilderna. Den hade inte jag tillgång till när jag skapade skivorna för min bekant men det gick utmärkt ändå.

o o o o o o o o

Hej du ÅGE N och ett stort tack.

Först måste jag säga: Du borde skriva manualer!!

Prick på vad man skall göra, och det har vi nu gjort.

Efter gårdagens kalabalik med datorn behövdes en "justering" utan att bli

av med allt på hårddisken. Vi letade här på Smart och fann din exemplariska

lösning på vårt problem. Jo, vi var två som gjort samma tabbe.

Först fixade jag min hårddisk/mitt Windows 7, och när det fungerade perfekt

vågade grannen ge sig på det också. För en stund sedan med lyckat resultat.

Nu är vi rustade för eventuella kommande besvärligheter.

Än en gång STORT TACK!

Hej och tack så mycket för berömmet! :-)

Jag jobbar som tekniker och sätter ihop kurser för det företag jag jobbar för, för kunders tekniker. Mitt mål är att göra kurserna så fullödiga att teknikerna skall klara sig långt med kursmaterialet när de utför service på de produkter de köper från företaget jag jobbar hos. Jag försöker föra över detta till dem jag hjälper med att lösa problem de har. Erfarenheten jag har genom alla år är att det är enklare för alla om instruktionerna från början är bra.

Sålunda är det roligt att få sådan återkoppling som du ger då det ger mig information om att jag är på rätt bana. :-)

Återigen tack för uppmuntran!

Hej och tack så mycket för berömmet! :-)

Jag jobbar som tekniker och sätter ihop kurser för det företag jag jobbar för, för kunders tekniker. Mitt mål är att göra kurserna så fullödiga att teknikerna skall klara sig långt med kursmaterialet när de utför service på de produkter de köper från företaget jag jobbar hos. Jag försöker föra över detta till dem jag hjälper med att lösa problem de har. Erfarenheten jag har genom alla år är att det är enklare för alla om instruktionerna från början är bra.

Sålunda är det roligt att få sådan återkoppling som du ger då det ger mig information om att jag är på rätt bana. :-)

Återigen tack för uppmuntran!

Alla dina svar är mycket bra och utförliga. Har haft hjälp av dessa många gånger. Tack!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...