Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook Express tog bort tillgång till bifogade filer


annmarie

Rekommendera Poster

Jag har nyligen ominstallerat min dator och efter det får jag meddelandet "Outlook Express tog bort tillgång till följande bifogade filer i din e-post eftersom filerna inte är säkra" när det skickas bilder till mig. Det hände aldrig tidigare varken på denna dator eller på min andra. Skillnaden mellan de två datorerna är att jag inte uppdaterat Norton AntiVirus eller Windows på den andra datorn på ett par veckor och att jag har Office 2000 på den och nyligen lagt in Office 2003 på den förstnämnda i samband med ominstallationen. Inställningarna under Alternativ, Säkerhet är samma på båda datorerna. Om jag avbockar "Blockera bilder och annat externt innehåll i HTML e-post" visas visserligen bilderna, men då visas även bilder på mail från ebay och liknande och så var det inte förut. Något måste ha ändrats i samband med uppdatering av Windows eller Norton nyligen. Jag skulle vilja ha tillbaka den gamla inställningen så att bifogade bilder visas. Någon som vet om det går?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Kanske beror lite på vilket OS du kör och även en gammal webbläsare. Normalt behöver man bara bocka ur att du inte vill blockera bilder. Då får du också se alla bilder. Har du inte gjort andra begränsningar i mailfunktionerna så blir det så. I och med att du ominstallerat, kan mycket ha ändrats, till det som är standard.

 

Bevakar Norton Antivirus någon funktion för mailen, kan det finnas något där, som du får kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske beror lite på vilket OS du kör och även en gammal webbläsare. Normalt behöver man bara bocka ur att du inte vill blockera bilder. Då får du också se alla bilder. Har du inte gjort andra begränsningar i mailfunktionerna så blir det så. I och med att du ominstallerat, kan mycket ha ändrats, till det som är standard.

 

Bevakar Norton Antivirus någon funktion för mailen, kan det finnas något där, som du får kolla.

 

Tack för svar. Jag har Windows XP och Internet Explorer 8 på båda datorerna. Har det alltså blivit standard att det är så här sedan min tidigare ominstallation förra våren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder inte själv outlook express längre men har för mig att där fanns något i inställningarna som hindrade att ta emot bifogade filer men det gick att bocka ur.

Kan rekommendera windows live mail med en hotmail eller live adress. De verkar ha ett mycket bra skräppostfilter.

<_< Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med det här:

 

Klicka på Verktyg, sedan Alternativ..., fliken Säkerhet, bocka av rutan Tillåt inte att bifogade filer som kan vara virus sparas eller öppnas.

 

Säkerheten minskar lite grand så här, men har du ett bra, uppdaterat AV-program som genomsöker e-posten så är det ju ingen fara.

 

 

Vill du ha kvar den rutan ibockad kan du göra så här:

 

När du öppnat e-brevet i OE, klicka på Spara bifogade filer... på Arkiv-menyn, i rutan Spara till ange var filen ska sparas, klicka Spara. Nu kan du gå dit och ev. genomsöka den efter virus och sedan öppna den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...