Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bootsector invalid


DumBurken

Rekommendera Poster

Hallå i lådan.

 

Har en bärbar dator som inte vill starta på grund av att bootsectorn är invalid och jag har provat diverse program för att kunna fixa till det men det vill sig inte.

 

Fick detta felmedelande i ett av programmen: Current MBR is dumped to A:\HDD80h.MBR. If you want to restore it back run software with a parameter "-Restore MBR=80h", A:\PR:EXE-restorembr=80h.

 

Jag skulle göra en ominstallation av windows när datorn bara dog och sen gick det inte att starta igen utan att det första felmeddelandet kommer upp.

( bootsectorn är invalid )

 

Vad kan ha hänt tror ni? Jag har även provat med en annan hårddisk men den var inte formaterad och kommer bara till felsäkert läge och där spelar det ingen roll vad jag väljer för den startar bara om och återkommer till felsäkert läge.

 

Jag kan inte heller få datorn via bios att starta från cd:n fast jag väljer detta.

Hoppas någon där ute i cyberrymden har någon lösning på det här.

Mvh Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick detta felmedelande i ett av programmen: Current MBR is dumped to A:\HDD80h.MBR. If you want to restore it back run software with a parameter "-Restore MBR=80h", A:\PR:EXE-restorembr=80h.
Det är ju inget felmeddelande precis utan det berättar att programmet har gjort en kopia av det nuvarande MBR-innehållet och att det går att återställa från kopian om MBR på hårddisken går sönder. I ditt fall så borde du ha gjort en kopia innan detta inträffade så att du nu skulle ha en möjlighet att återställa ett korrekt innehåll i den nu trasiga MBR.

 

För mig så ser det ut som att du skulle behöva antingen installera Windows eller köra kommandot fixmbr för att fixa till MBR. fixmbr finns normalt på installationsskivor för Windows. Jag vet inte om du kan hitta fixmbr på en installationsskiva och flytta över till en diskett. Det verkar som att datorn kan starta från en diskett, eller?

 

Har du prövat att starta datorn från flera olika bootbara CD-skivor? Så det inte är något fel på just den CD-skivan du prövar med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inget felmeddelande precis utan det berättar att programmet har gjort en kopia av det nuvarande MBR-innehållet och att det går att återställa från kopian om MBR på hårddisken går sönder. I ditt fall så borde du ha gjort en kopia innan detta inträffade så att du nu skulle ha en möjlighet att återställa ett korrekt innehåll i den nu trasiga MBR.

 

För mig så ser det ut som att du skulle behöva antingen installera Windows eller köra kommandot fixmbr för att fixa till MBR. fixmbr finns normalt på installationsskivor för Windows. Jag vet inte om du kan hitta fixmbr på en installationsskiva och flytta över till en diskett. Det verkar som att datorn kan starta från en diskett, eller?

 

Har du prövat att starta datorn från flera olika bootbara CD-skivor? Så det inte är något fel på just den CD-skivan du prövar med.

 

Tack för snabbt svar.

Jo jag har provat ett par bootbara skiver med samma resultat och rätt som det är så stänger datorn av sig utan att jag gör någonting.

Har du någon aning om var på installationsskivan som fixmbr kan ligga. Jag har letat men hittar inte. Kör w7 på min egen dator och hittar ingen bra sökfunktion heller men det måste väl finnas i ett så nytt op. Har väl bara inte lärt mig det riktigt ännu.

Mvh Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orsaken till att en dator helt stänger av sig brukar vara överhettning. Oftast orsakat av för mycket damm i ventilationskanaler, fläktar och/eller kylflänsar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orsaken till att en dator helt stänger av sig brukar vara överhettning. Oftast orsakat av för mycket damm i ventilationskanaler, fläktar och/eller kylflänsar.

 

Du är som vanligt en klippa Cecilia. Gjorde rent så gott det gick ( inte så lätt på en bärbar ) med tryckluft. Blåste lite försiktigt igenom ventilationsgaller mm och där var mycket damm.

Men det gick fortfarande inte att boota med de xp skivor jag har i min ägo ( som brukar boota ) utan jag provade med Linux Ubuntu som gick alldeles utmärkt att installera och efter det var det inga problem att installera xp.

Tack än en gång för hjälpen den var ovärderlig, jag kan nu rycka skägget ur brevlådan ;>)

Hälsningar Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...