Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3Gb RAM blev 2813Mb


SeventySeven

Rekommendera Poster

Jag har fram till idag haft 2st 1Gb RAM-minne i min Acer-laptop med Vista 32-bitars premium. Idag bytte jag ut ett minne till ett 2Gb. Jag har alltså en 1Gb och en 2Gb nu och om man kollar i systeminformation står det 3Gb internminne, så inget konstigt där. Men om jag kollar i t ex Auslogics BoostSpeed eller något annat program där man ser exakt hur mycket minne man har står det bara 2813Mb. Är det 'normalt' att inte få ut 3072Mb eller är det nå´t konstigt här? Minnena är samma i allt utom storleken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fram till idag haft 2st 1Gb RAM-minne i min Acer-laptop med Vista 32-bitars premium. Idag bytte jag ut ett minne till ett 2Gb. Jag har alltså en 1Gb och en 2Gb nu och om man kollar i systeminformation står det 3Gb internminne, så inget konstigt där. Men om jag kollar i t ex Auslogics BoostSpeed eller något annat program där man ser exakt hur mycket minne man har står det bara 2813Mb. Är det 'normalt' att inte få ut 3072Mb eller är det nå´t konstigt här? Minnena är samma i allt utom storleken.

 

Om du använder 32-bit finns det en begränsning på ungefär 4 GB-minne som delas med grafikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är vanligt att grafikenheten i bärbara datorer använder en del av RAM-minnet som grafikminne. 256 MB är en vanlig mängd för det, men mängden kan ofta ändras till t ex 128 eller 512 i BIOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även hårdvaran i en dator tar upp en del av minnet. Det gör också att minnesmängden ser mindre ut när datorn är igång. Det är helt normalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...